Annons:
Etikettersjälvkörningwaymo
Läst 31 ggr
johan
1/11/22, 10:18 AM

Waymo fastnar pga vägkon och rymmer från supporten

Idag finns det i princip två tongivande sätt att försöka lösa självkörning på. Dom flesta använder HD-kartor och Lidar för att förstå omgivningen. Några få använder enbart kameror.

Waymo är ett av företagen som använder Lidar. Nackdelen med denna lösning är att när verkligheten förändras får bilen svårt att förstå omgivningen.

Den här videon är ett underhållande exempel på det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
1/13/22, 10:18 AM
#1

Så de där bilarna går som självkörande taxibilar? Det verkar rätt läskigt. Ibland hörde man hur bilen varvade högt upp i accelerationerna.

Den som vill hoppa fram till när det började bli rörigt för bilen kan starta 11 minuter in i videon.

Lidar är väl egentligen som att använda kameror fast mer avancerade kameror som kan avgöra avstånd och bygga 3-dimensionella modeller av vad de ser?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
1/13/22, 12:08 PM
#2

Lidar är som radar, fast med ljus. Dom kan inte se färg och texturer, men det är ett bra sätt att bygga upp en 3d-värld.

Men som jag förstått skillnaden mellan Lidar och Vision är att Lidar kräver HD-kartor att jämföra vad den ser mot kartan för att avgöra exakt var i verkligheten den är. Utan dessa kartor är lidar väldigt begränsat.

Vision försöker snarare förstå världen utifrån vad kamerorna ser. Kartor från typ Google Maps används för navigering, men att förstå världen omkring sig görs mer på samma sätt som vi människor gör, dvs titta och känna igen saker och lära oss agera.

Vision är med andra ord väldigt mycket mer skalbart. Någon lyckades exempelvis installera en äldre version av Tesla FSD Beta på sin bil i Ukraina och den klarade av att köra där trots att den aldrig blivit tränad på det.

Lidar är begränsade till små områden där man har ständigt uppdaterade HD-kartor.

Jag skulle gärna prova robotaxis. Tids nog är det nog inte konstigare än att inte ha en operatör som sköter hissen, som det var förr i tiden.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
1/18/22, 9:58 AM
#3

Det ska bli spännande att se vilken teknik som blir standard i framtiden. Jag tycker att comma.ai är väldigt intressant som bara använder sig av vanliga kameror och mycket ai.

/ Tom

Upp till toppen
Annons: