Annons:
Etiketterteslasjälvkörningfrågor-problemlösning
Läst 137 ggr
Niklas
12/17/21, 12:25 PM

Hur klarar Teslas autopilot halkiga småvägar?

I förmiddags körde jag på slingriga, isiga Roslagsvägar. Väldigt läskigt. Fastän jag körde omkring 30 med lätt gasfot var det flera tillfällen som bakvagnen gled i sidled när vägen lutade lite.

Då började jag fundera över hur en bra AutoPilot klarar av sån körning. En Tesla med andra ord. Jag har letat lite på Youtube, men hittar ingen film som visar den sortens vägförhållanden. Isigt, men inte snö på vägen. Är det någon annan som har sett nåt sånt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 12/17/21, 12:26 PM av Niklas
Annons:
Pyttelite
12/17/21, 12:39 PM
#1
johan
12/17/21, 12:46 PM
#2

Jag har inte testat AutoPilot på sådana vägar. Men generellt krävs linjer för att kunna aktivera AP, även om den glatt fortsätter köra när linjer försvinner.

Däremot kan re-gen var läskigt när det är halt. Man behöver vara väldigt mjuk med gasfoten när man släpper upp den, för regen verkar ta hårdare på bakhjulen än framhjulen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
12/17/21, 8:25 PM
#3

Enligt filmen körde Teslan i snö som om det var varmt och torrt Kalifornienklimat. 😂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
12/17/21, 8:41 PM
#4

#3: Inte annat att vänta heller. 😁

Kommer nog att komma fler tester.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tom
1/18/22, 10:17 AM
#5

Med tanke på hur bra min Tesla klarar av att parera halt väglag när man försöker provocera den tror jag att den skulle klara att köra på en hal väg med AP utan större problem. Problemet är som sagt att den inte går att aktivera när det ligger snö på vägen.
Jag önskar verkligen att det fanns ett läge där man kunde stänga av alla körhjälpmedel så att man kunde leka med bilen på vintern :-)

/ Tom

Niklas
1/21/22, 1:07 PM
#6

#5: Går den att aktivera när det är isigt men inte snöigt på vägen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
1/21/22, 1:47 PM
#7

#5: På Performance-modellerna har du Track Mode. Då kan du det och även bestämma hur du vill fördela kraften fram och bak.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
1/31/22, 1:47 PM
#8

#7: Coolt! Det vore verkligen kul om det fanns på alla Tesla.

#5: Så länge bilen ser någon väglinje kan man aktivera AP.

/ Tom

E
2/8/22, 4:15 PM
#9

spännande tråd! älskar min tesla men är lite rädd för AP funktionen.. Vad tycker ni om den?

Niklas
2/8/22, 7:35 PM
#10

#9: Jag äger ingen Tesla men jag tycker autopiloten är spännande. Den är en möjlighet, inte ett måste. Du kan ta över själv när du vill. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2/8/22, 7:58 PM
#11

#9: Älskar AP. Använder det jämt förutom stadstrafik.

Körde nyligen mellan Stockholm och Skåne och 99% av resan med AP. I princip bara rondeller som jag körde själv.

Körningen blir så mycket mindre uttröttade.

Ser verkligen framemot FSD så bilen kan fixa rondeller och svänga i korsningar också. Även om man måste vara uppmärksam som förare skulle det vara värt det.

Men jag längtar efter dagen man slipper vara uppmärksam åtminstone på motorvägen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
10/24/22, 11:22 AM
#12

#9: Jag älskar den också! Alla andra bilar jag provkör känns stenålder när de inte har AP. Jag använder den hela tiden när det går. Det farligaste med APn är att när jag kör andra bilar så glömmer jag ibland bort att jag måste köra bilen :-)

/ Tom

johan
10/24/22, 11:35 AM
#13

På motorväg är den i min mening så driftsäker nu att det hade fungerat mycket bra utan övervakning.

Landsväg är lite värre om det är skarpa kurvor, annars väldigt bra där med.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
10/24/22, 1:10 PM
#14

Exempel på FSD Beta med mycket nysnö.

Inte svenska AutoPilot alltså, utan det som 160 000 testare i nordamerika idag kan testa.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
10/25/22, 8:55 AM
#15

Undrar hur det går om det är nysnö och inga andra bilar har kört och gjort spår.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
10/26/22, 2:22 PM
#16

#15: Det skulle kunna fungera i alla fall. Enligt vad jag har hört räknar Teslas AP ut var man inte kan köra om det inte finns några linjer mm så tar den för givet att man kan köra på övrig plats (extremt förenklad förklaring).

/ Tom

  • Redigerat 10/26/22, 2:22 PM av Tom
johan
10/26/22, 2:27 PM
#17

Vid det här laget har dom nog klassificerat så många mil "drivable space" att dom snart är bättre på att gissa än dom flesta människor.

Klarar vi av det med två ögon, så kan dom klarar det med 8 ögon.

Jag tycker det är intressant med vår svenska AutoPilot. Den kan man bara aktivera om det finns väglinjer. Men om AP är på och linjerna försvinner kan den köra lika bra ändå. Jag har haft tillfällen där jag fortsatt köra på AP på både grusvägar och vägar utan mittlinje. Har funkat oväntat bra, men det känns inte lika tryggt och chill som när det finns linjer.

Det jag tycker är jobbigast är att den verkar gilla att ligga mer till vänster än jag är bekväm med.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: