Annons:
Etiketterannat-eldrivetbatterierframtidenbidragservice
Läst 94 ggr
johan
2021-12-05, 18:05

Vad tycker du om laddhybrider?

Den hör krönikan tycker jag har en del underhållande och tänkvärda poänger om laddhybrider.

Jag delar tanken att dom är en liten parentes i historien som fyller litet syfte. Möjligen är det en krycka och stödhjul för att hjälpa till i övergången till helt elektriska fordon.

Vad tycker du? Ser du några långsiktade skäl att fortsätta med hybrider?

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20211205/cathie-bjork-laddhybridernas-uppgang-och-fall

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.
Annons:
Niklas
2021-12-05, 21:37

Ja, bra skrivet och lite kul. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Martin
2021-12-13, 01:09

Så är det ju säkert. Jag vet ett par som har laddhybrider som de fått som tjänstebil utan att de har möjlighet att ladda så de kör i stort sett bara på bensin.

För egen del så var det vad vi hade råd med - ville ta steget över men hittade inte någon ren elbil av intresse som vi samtidigt kunde finansiera. För lite begagnade bilar på marknaden, typ.

Så det blev mellanmjölk, en laddhybrid som vi nu fyller på med 50 liter bensin varannan månad / var 250:e mil. Oftast. Men ibland blir det lite oftare.

Nu tittar vi lite på att leasa fast att jag i grunden är motståndare till det, en ren elbil. Begagnat marknaden har stigit så förlusten är nog inte så stor och en kollega sålde faktiskt en bil med vinst efter 15 månader vilket måste vara någon sorts rekord, för man kan ju knappt göra vinster på bilar. :)

Vi har till och med börjat prata om att göra oss av med vår andrabil trots att vi i det närmsta måste skänka bort den, vi har tidigare snackat om att köra den tills den landar på skroten.

Vi får väl se vad 2022 har att erbjuda. :)

mvh Martin

Niklas
2021-12-14, 14:15

#2: Är det inte lite märkligt egentligen, att ni inte hade råd med en bil som drevs enbart med el, men att ni däremot hade råd med en som hade två drivkällor, varav den ena är el. 🙂

Martin
2021-12-14, 21:38

Nej, på vilket sätt var det märkligt menar du? Det är ju inte drivlinorna som avgör om man har råd, det är prislappen :)

mvh Martin

johan
2021-12-15, 07:02

#4: Fast det går ju inte att komma ifrån att antingen betalar man för en dyrare bil och mindre löpande kostnader, eller billigare bil och dyrare löpande kostnader för drivmedel och service.

Jag har aldrig ägt en hybrid, och hur mycket drivmedel man köper handlar säkert väldigt mycket om körstil. Jag har alltså lite egen praktisk erfarenhet.

Men jämförelsen blir väl om man har råd att köpa ett energismart hem, eller ett billigt hem mer elvärme och tvåglasfönster.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-15, 21:24

#4: Ja, och är det inte konstigt att det är billigare att köpa en bil med dubbla drivlinor än en med en? 🙂

#5: Håller med.

Annons:
Martin
2021-12-15, 21:56

Beror såklart helt på ens egna förutsättningar att köpa in. En elbil är ju billigare i drift men det beror på vad det är för bil man jämför med om den är billigare i längden (inköpspris osv).

Och, det beror såklart helt på körmönster. Vi kör 80% på el med vår hybrid. Vi vill såklart ha en ren elbil och det kommer det att bli på sikt, och kanske redan nästa år. Vi får väl se helt enkelt. När vi köpte in vår köpte vi den på en tidshorisont på 3 år och på de 3 åren kommer vi inte - enligt våra beräkningar i alla fall att ha betalt mer totalt sett för den än vi gjort med en ren elbil av motsvarande kvalitet och storlek.

Har alltid varit lite emot leasing men har börjat fundera mer och mer på det som ett alternativ, i alla fall när det är dags för andrabilen att bytas ut. Det kanske är det nya, även om det känns väldigt oekonomiskt och inte så miljövänligt heller.

mvh Martin

johan
2021-12-16, 09:34

#7: Ja, jag har nog också ändrat åsikt om leasing. Vissa bilar är så billiga att leasa idag och det är en trygghet att slippa sälja den på egen hand nu när det händer så mycket med den tekniska utvecklingen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-19, 14:41

Lustigt med leasing. Även jag har sett leasing som ointressant för privatpersoner, men hör fler och fler säga att det kan vara både prisvärt och bekvämt.

Upp till toppen
Annons: