Annons:
Läst 40 ggr
johan
10/22/21, 8:59 AM

Preview av framtiden?

IMG_6489.jpeg

Den här rubriken tyckte jag var rolig, för om man blickar in i framtiden är det nog sannolikt att bilar som kraschar förmodligen gjorde det för att dom kördes av mänsklig förare och inte av en självkörande bil.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
DesK
10/22/21, 9:55 AM
#1

Intressant! Jag tror ju att vi går åt självkörande bilar med stormsteg och jag tror att det, på många sätt, är en bra utveckling. Men ändå undrar jag över vad som händer när det blir fel på tekniken. Några tankar om det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
10/22/21, 10:16 AM
#2

#1: Jag tänker så här:

  • Ja, det kommer sannolikt dyka upp fel i tekniken för udda undantagsfall
  • Men med mjukvaruuppdateringar som skickas ut till hela flottan kan alla bilar lära sig hantera den situationen samtidigt
  • Det kommer hela tiden bli säkrare och säkrare
  • Det kommer inte bli godkänt förrän det finns solid data på att det är många gånger säkrare än mänskliga förare
  • Jag tror det är större risk att en självkörande bil stannar och ger upp, än att den krockar

Så även om självkörande bilar inte kommer vara 100 % perfekt i alla situationer, kommer det vara så obegripligt mycket bättre än den normala mänskliga föraren. Aldrig trött, aldrig berusad, aldrig arg, aldrig stressad, aldrig nyfiken på vem som skickade sms.

Detta gäller självklart först efter systemet är redo för lansering och godkänts av myndigheter. Idag är det inte redo.

Om jag får gissa så kommer det om 25 år kännas lika obehagligt att åka med mänskliga förare som det idag gör att åka i bil utan nackstöd, säkerhetsbälten och airbag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
10/22/21, 10:19 AM
#3

Så blir det nog 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: