Annons:
Etikettladdning
Läst 138 ggr
johan
2021-10-17 13:13

Kan man klara sig enbart på gratisladdning?

Den här månaden har jag haft ett litet experiment för mig. Jag har testat hur det går att enbart ladda på publika gratisladdare.

Nu är jag halvvägs in och även om det inte är lika bekvämt som att ladda hemma, fungerar det oväntat bra. Min rutin har blivit att ladda på förmiddagarna efter jag lämnat barn på skolan. Sedan har jag suttit i bilen och jobbat ett par timmar beroende på hur mycket jag behövde ladda.

Största problemet är att gratis-laddarna ofta är upptagna och det har nog inte blivit bättre av att det är så höga elpriser just nu.

På många ställen är ett eller flera uttag trasiga och har varit det i flera månader.

En annan sak som gör det omständigt är att dom ganska ofta är lastbalanserade, så när det står en till bil och laddar vid samma stolpe halveras hastigheten.

Att ha egen laddare är rätt oslagbart, men jag är ändå ganska förvånad över hur enkelt det är bara ladda publikt till och med när jag valt bort laddarna som kostar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Sindri
2021-10-17 18:04
#1

Var hittar du gratisladdare förutom vid hotell?

johan
2021-10-17 19:21
#2

Det är enkelt. Använd t ex ChargeFinder-appen så kan man även filtrera på endast gratis.

Jag bor ett par mil söder om Stockholm och har fyra olika ställen med gratis laddning inom fem km.

Handelsplatser är där dom oftast finns.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
2021-10-17 20:02
#3

Skall kolla på appen. Här har vi bara betal-laddningar vid butiker och i köpcentrum.

Niklas
2021-10-18 09:12
#4

Intressant experiment! 😃 👍🏻


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-10-18 13:07
#5

#3: I Stockholm har jag allt oftare sett att alla platser i ett garage har laddare som är gratis, men som alltid med garage är parkeringen dyr.

Många köpcentrum häromkring har också många laddare, ibland uppåt 200 laddare. Tyvärr är det ofta på 3,7kW, så det blir ca 2 mil / timme. Kan ju iofs räcka för att täcka upp vad man gjort av med för att åka dit, men eftersom man oftast bara får parkera där i max tre timmar blir det för långsamt för min smak.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-10-18 15:11
#6

En del gratisladdstationer skriver inte ut vilken kapacitet de har. Det tycker jag är lite synd. Var nyss vid Rånäs slott och där står det till exempel inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2021-10-18 16:42
#7

Ja, den information stämmer också dåligt på tjänster som ChargeFinder. Och man vet aldrig om dom är lastbalanserade eller inte, så viss kan vara 11kW, men om man delar den blir det knappt hälften.

Jag tycker också det är oklart vad man behöver för app eller bricka för att starta laddningen i vissa fall.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-10-19 15:50
#8

”Jag tycker också det är oklart vad man behöver för app eller bricka för att starta laddningen i vissa fall.”

Håller med. Antagligen betyder det att de bara stöder en sort och vet man inte vilken tillhör man nog inte målgruppen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2021-10-21 20:06
#9

Vi har ett par st ICA som har gratis och några mil bort finns nog en WIllys eller om det möjligen är en Citygross som också har gratis, dock 2 resp 3 timmar mest. I Malmö som är ett par mil finns några köpcentrum som har laddning varav ett av de jag brukar vara på har gratis, på de andra kostar det.

Det gör att jag ofta kan köra fram och tillbaka på el, men jag skulle inte köra sträckan bara för att kunna köra på el, utan det är om jag ändå har ärende på flera butiker och alla t.ex. finns på just det köpcentrumet.

Som Johan sade tror jag det är för jobbigt i längden med tanke på låga hastigheter också. Jag har t.ex. inte möjlighet att generellt kunna jobba i min bil så jag kan inte kombinera att åka och ladda med att jobba.

Men hade det funnits med lite snabbare laddning, 11 kw hade egentligen räckt tror jag så hade man nog kommit betydligt längre med enbart gratisladdning. Då hade det kanske även kunnat vara värt att t.ex. köra till ett visst köpcentrum även om det är lite längre bort och om man kan stå där 2-3 timmar.

mvh Martin

Tom
2022-01-18 10:52
#10

Det blir ju lite annat när man har en Tesla där gratis laddning ingår. Jag kan åka runt i hela Europa utan att det kostar mig ett öre och det är dessutom riktigt snabb laddning. Tyvärr har jag knappt utnyttjat det på grund av coronan…

/ Tom

Niklas
2022-01-21 12:08
#11

#10: Det är lyxigt och skulle kunna bli en stor besparing.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: