Annons:
Etikettstatistik
Läst 40 ggr
johan
2021-10-02 18:41

Laddbara bilar dominerade i september

En majoritet av nybilsförsäljningen var laddbara i september 2021. Hela 54 % av bilarna var antingen helt batteridrivna eller laddhybrider.

Bästa tillverkaren av elbilar denna månad var Tesla, vilket inte är så konstigt eftersom det är första månaden när Model Y levereras i Europa.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211001/laddbara-bilar-dominarade-i-september/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

54 procent av alla nyregistrerade bilar i september hade laddsladd. För året som helhet ligger siffran på 44 procent.
Annons:
oh-la
2021-10-03 07:16
#1

vi hoppade på MG-dealen. det blev familjens första elbil. Sedan innan äger vi en 5 år gammal volvo med dieseldrift. behovet var en familjebil för kortare resor till mig. Jag pendlar med bilen ca 8 mil i veckan, med lämningar av barnen på förskola. när vi går tillbaks en dag till i veckan till jobbet blir det ca 11 mil i bil i veckan. med de förutsättningarna kändes MG som en bra bil. jag har kört den i lite drygt en månad nu och är otroligt nöjd. den känns pigg, trots sin lilla motor, lätt att köra, rymlig trots två bilstolar bak. vi valde den mer utrustade bilen, med soltak vilket gör att den känns ytterligare rymlig. även bagageutrymmet är rymligt. den känns inte dåligt utrustad utan har allt man önskar av en modern bil, har en stor och bra skärm. inredningen känns modern, sätena är sköna att sitta i och det är gott om benytrymme även för mig som är lång. den är tyst, mjuk och känns stabil på vägen.
några saker kan reta mig. den saknar autoklimat, så man får vrida på vreden när man vill ändra värmen. farthållaren är också lite dumt placerad precis bakom ratten, så den är svår att få grepp om när man inte är riktigt van vid den under körning. man ser den nämligen inte. tredje saken som retar mig är att den aldrig slutar försöka parkoppla med telefonen så fort jag har bluetooth igång. det hade inte stört mig om det varit som på volvon, att man då kan köra allt genom bilen. på MG är det bara telefon som går via bluetooth, och jag använder mest telefon som media i bilen. då kan jag lika gärna parkoppla med mitt trådlösa headset och ha både telefon och media där.
som familjebil för kortare pendling är den kanon och jag är otroligt nöjd! den är fin, känns inte som en billig bil, är rolig att köra, känns säker och har allt man önskar. och bara det att man slipper stå och ångesttanka med dieselpriser över 18 kr/l… nu hoppas vi bara att elpriserna håller sig någorlunda…

johan
2021-10-03 12:04
#2

Kul att höra!

Visst är det den som man kan privatleasa för runt 2000 kr / mån?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-10-08 09:03
#3

#1: Grattis till elbilen! Vad heter modellen? Kan du länka till den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

oh-la
2021-10-08 09:23
#4

#3, tack! vi är helt sålda. såpass att min man, som kör dieseln, är inne på att sälja den och ta ut en förmånsbil via jobbet och då självklart en elbil. han behöver lite längre räckvidd än mig bara… Det är en MG ZS EV.
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129

MG ZS EV
Niklas
2021-10-08 09:35
#5

#4: Jätteroligt. 😃


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-10-08 10:27
#6

#4: Ja visst är det så att när man väl börjat med elbil vill man aldrig gå tillbaka till att behöva tanka. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: