Annons:
Läst 71 ggr
T
2021-09-15, 08:59

Byta batteri på elbil?

Hej,
Allteftersom antalet elbilar ökar lär ju intresset och behovet av batteribyte öka. Har köpt en begagnad Renault Kangoo på el från 2013. Batteriet har passerat bäst före och tar mig knappt 10 mil. Vilka är alternativen? Antar att man kan byta till ett nytt exakt likadant via Renault? Någon som vet hur detta går till och vad det kostar?

Har läst enstaka trådar om folk som fått i ett större och nyare batteri i äldre elbilar. Misstänker att detta kräver mer arbete än vad man tror?

Köpa begagnat från skroten?

Tacksam för alla tips och ideer!

Annons:
johan
2021-09-15, 09:25

Kostnaden är direkt kopplad till hur stort batteri det är, så det är nog svårt att få svar på online.

Eftersom det är bland det dyraste och mest känsliga på en elbil skulle jag personligen tagit det via tillverkaren. Skulle inte känna mig trygg annars.

Men det går sannolikt att få det betydligt billigare om man kan hitta ett bra batteri från en krockad bil och få hjälp att byta det.

Med lite tur kanske det är samma batteri som till Zoe så att utbudet av batterier ökar. Jag har inte den blekaste aning, men det känns ju inte alldeles otänkbart.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

T
2022-11-23, 22:52

Ursäkta sent svar, hade misssat att någon svarat. Frågade på märkesverkstad som gav en siffra runt 200.000. Samtidigt läser jag att det kostar ungefär 35000 på t.ex. zoe och leaf som har lika stort eller större batteri. Dessutom fick jag bekräftat att man idag inte sätter tillbaka ett 20kw-batteri utan sätter i det nyare större 30kw men sen enligt gällande rutiner nedgraderar detta mjukvarumässigt till 20 kw vilket verkar otroligt dumt. Med 20 kw kom bilen dryga 10 mil ny vilket är i kortaste laget för de flesta, några år senare så är den siffran lägre. 30 kw för under 50000 skulle vara helt ok, alternativt en möjlighet att parallellkoppla på en powerbank med 10 kw till. Någon som hört något åt detta håll? Det borde ju börja dyka upp en marknad för den här typen av modifieringar på lite äldre bildar?

johan
2022-11-24, 07:10

Oj det lät dyrt för så litet pack. Om jag inte är helt fel ute så kostar det mellan 70-100 000 att byta batteri på en Tesla Model 3. Dom är 75 kwh.

(Liten detalj, det är kWh inte kW)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-11-24, 13:59

Jag har än så länge inte hört om någon som bytt batteri.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

johan
2022-11-24, 19:58

#4: Jag har läst om ett par Tesla-ägare. Ibland på garanti, men också för att dom kört 25000 mil eller mer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: