Lång roadtrip med tre olika bilar
Det här exemplet är från USA. Skulle vara intressant med att liknande test i Sverige med bensin/diesel, tesla och annan populär elbil, typ iD4, Kona, eNiro.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Intressant att Fords egen laddarinformation var så opålitlig. Också intressant att Teslas räckviddsuppskattningar är optimistiska medan Fords är försiktiga.
Bensinpriset i USA gör att prisskillnaden mellan el och fossilbränsle blir betydligt mindre än i Sverige. De har inte alls samma incitament att köra elbilar.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2021-09-13, 09:43 av Niklas
#1: Samtidigt så är skillnaden i pris på en modern bensindriven mellanklassbil och snabbladdning så stor. Många moderna bilar kan ju köra på ca 0,5-0,7 L/mil i motorvägsfart, vilket skulle bli runt 7-8 kr / mil.
Snabbladdning kostar hos Tesla ofta runt 4,50 kr/kWh och mer hos andra leverantörer, vilket för många vanliga elbilar också skulle bli minst 7-8 kr/mil.
Stora skillnaden får man för resorna som inte är långresor där man inte snabbladdar. Då kör elbilen snarare på 2-3 kr / mil.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Det beror också på var man laddar. Vi brukar försöka hålla oss till Snabbladdare där det kostar 2 - 3 kronor per kWh men det är inte helt enkelt.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#3: Nej, det förstår jag. Jag hade nog inte riktigt orkat bry sig så mycket för att spara 50-100 kr på en 70 mil resa. Då vill jag hellre bara komma fram på enklast möjliga sätt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#4: Vi gör ofta tvärt om, försöker göra resorna till en upplevelse som gärna får ta lite tid. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#5: Men då måste ni också övernatta? För oss tog resa från Funäsdalen, Norrtälje, Stockholm nära 11 timmar inkl laddning, lunch, små pauser.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Nja, riktigt så långa turer att vi behöver övernatta brukar vi inte göra.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton