Annons:
Etikettladdning
Läst 50 ggr
Niklas
2021-08-06 10:23

Delvis annorlunda erfarenheter av snabbladdstationer under sommaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har gjort några längre resor i Sverige under sommaren. Med längre menar jag resor som är längre än vad en full laddning räcker till.

Våra tidigare långresor har det bara undantagsvis varit kö vid laddstolparna. Under sommaren har det varit kö vid ungefär varannat laddstopp. Jag uppskattar genomsnittskötiden till omkring en kvart. Oftast är det inget problem. Man kan passa på att röra på sig en stund och eventuellt ta en mat- och drickapaus.

Vid ett stopp hade bilen som stod vid laddaren när vi kom kopplat en CCS-laddare till sin typ 2-kabel. Såvitt vi kunde se laddade den inte. Dessutom ösregnade det. Två meter till vänster om bilen fanns en laddstolpe med 22 kW som jag förmodar att han hade kunnat använda i stället. Åsa hade sett familjen som ägde bilen. Hon tröttnade på väntan och gick in på snabbmatstället vid laddstationen och bad ägaren flytta sin bil med hänvisning till att det var kö (vi och en iD.3 efter oss). Ägaren blev irriterad och beklagade att han inte fick äta sin lunch i fred och sa att han inte tänkte flytta bilen förrän han var klar.

Bortsett från det tillfället har alla elbilsägare vi mött varit glada och trevliga människor.

Det börjar märkas att det är för ont om laddstolpar för snabbladdning. Om man inte är beredd att betala 7 kronor per kilowattimme. Vi försöker alltid hitta InCharges stationer. De är lätta att använda och vanligtvis billigast. Ofta kostar det 2,40 till 3 kronor per kWh.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2021-08-06 12:28
#1

Tesla tänkte helt rätt när dom la in stöd för trängselavgifter på sina laddare. Om färre än 50 % av laddarna är lediga, kostar den ca 8 kr / minut att blockera en laddare fem minuter efter din laddning slutförts.

Det här problemet behöver lösas snabbare än elbilsägarna blir fler. Annars kommer det bli för mycket krångel för folk. Fler laddare, bättre ladd-etikett och trängselavgifter. Och inte att förglömma, att någon bötfäller fossil-bilar som parkerar vid laddare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-08-17 13:10
#2

Gammal Volvo som blockerade en laddstation råkade vi ut för vid ett tillfälle under sommaren. Håller med om att sånt bör straffas. Just det här fallet hade inte lösts med avgift, men många andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2021-08-17 22:50
#3

#1: Ja eller bilar oavsett slag som inte laddar vid en laddplats. Häromdagen så skulle jag ladda medan jag handlade och en av platserna var upptagen av en laddhybrid som inte hade satt bilen på laddning. Lätt enerverande.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: