Annons:
Etiketterteslasjälvkörning
Läst 92 ggr
johan
2021-08-01 14:34

Livräddare eller livsfarlig?

I min filterbubbla cirkulerar just nu ett videoklipp från Norge där en ung kraftigt alkoholpåverkad man satt sig i sin bil för att köra hem och somnat vid ratten.

Hans Tesla körde på AutoPilot och fortsatte köra ca en mil innan den aktiverade varningsblinkers och stannade.

Det är så spännande hur samma händelse kan framställa Tesla och dess teknik som livräddande mirakel-uppfinning (bilen höll hastighet, avstånd, i sin fil, stannade) och som att Tesla är oansvariga profitörer som leker med sina kunders liv (fortsatte köra trots oresponsiv förare och stannade i en tunnel).

Men om rattfylla är en konstant, vilken bil hade du helst mött i trafiken eller suttit i om du somnade? Den som håller sig i sin fil och slutligen stannar, eller en bil utan sådan teknik?

Personligen tror jag att det snabbt kommer gå från dagens skepsis mot sådan teknik, till att vi kommer förbjuda bilar utan sådan teknik.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-autopilot-saved-the-life-of-a-drunk-driver-fell-asleep-while-driving

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

The mainstream media is particularly focused on covering any accidents involving Tesla vehicles, yet they prefer to ignore how many lives they have saved. Tesla Autopilot saved the life of a drunk driver who fell asleep while driving in Norway.
Annons:
Pyttelite
2021-08-01 16:15
#1

Nja tekniken finns ju med alkoholtest för att starta motorn.

Varför är det i te en självklarhet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2021-08-01 16:31
#2

Bra fråga. Tog väldigt många år innan det blev lag på att montera säkerhetsbälte också.

Min gissning är att det blir onödigt innan det blir en genomförd lag.

Med andra ord, jag tror teknikutvecklingen går snabbare än att navigera runt lobbyister och politiker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2021-08-03 15:13
#3

Ett problem som inte borde vara så stort problem är att det är olika gränser i olika länder (för hur mycket alkohol man har i utandningsluften). Och Sverige har en ganska låg gräns internationellt av de länder jag känner till, vilket förvisso inte är så många. Det är väl en anledning också till att trycket inte är så stort på fabriksmonterat alkolås.

Jag tänker att det borde kunna vara båda saker, teknikutveckling för självstyrande samt med alkolås. Har aldrig kört Tesla så vet inte hur det funkar men jag gissar att rattfyllan hade kunnat ta över styrningen manuellt och satt automatiken åt sidan? Hade kanske räckt med att hen trillade lite åt sidan om/när hen somnade och tog tag i ratten som en reflex?

Redan idag kommer man ju dock runt alkolåsen genom att någon annan blåser, så det systemet är ju inte heller säkert.

mvh Martin

Niklas
2021-08-06 10:33
#4

#0: Jag skulle hellre se en bil köra än en människa. De bilar jag sett har snarare varit åt det försiktiga hållet än våghalsiga.

I stället för att bygga snabbjärnväg som ingen efterfrågar, kunde staten se till att befintliga vägar är optimerade för självkörande bilar och framtidens trafik. Tänk en autopilotkörd bil som kör 200 kilometer i timmen på motorvägen mellan Stockholm och Göteborg till exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-08-06 12:30
#5

#4: Håller med. Även med dagens teknik som finns publikt i många bilar skulle det bli mycket bra och säkert om det fanns en garanti för att linjer var tydliga och att kartdata överensstämde med verkligheten.

Det är många ställen där hastighet på kartan och på skylten på vägen inte stämmer överens. Samma sak så verkar kartorna sakna information om bussfiler på många ställen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-08-07 18:17
#6

#5: Vår bil verkar ofta ta för givet att det är samma hastighet åt bägge håll på alla vägar. Det är det inte och därför tar den fel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: