Annons:
Etikettertips-informationstatistik
Läst 70 ggr
Niklas
2021-07-20, 11:24

Inte vanligare med bilbränder i elbilar, tvärt om

Inte helt färsk information, men det förtjänar att påminnas om att elbilar inte tycks ha större benägenhet att börja brinna än andra bilar.

» Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar

[Foto av Bob Osias på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
Annons:
Martin
2021-08-03, 15:17

Det som skulle vara intressant men som jag inte kan se framgår är om det är bränder startade under färd eller vid olycka, eller om det är bilbränder överlag (dvs även anlagda).

mvh Martin

johan
2021-08-03, 15:36

#1: Ja det vore intressant. Jag kan inte ge några källor, men jag är relativt säker på att de flesta bränder startar vid laddning eller olyckor.

Bolt återkallas t ex nu för att det är så många som börjat brinna i samband med laddning.

Pouch-celler, som t ex Leaf, Polestar, Kia och många fler använder, har en tendens att expandera mycket vid högre temperaturer, t ex vid hög belastning eller snabbladdning. Cylindriska celler som Tesla, Zoe använder har inte lika start problem med det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2021-08-03, 20:02

Ja, och det jag menar är ju att det är stor skillnad om man tittar på anlagda bränder eller andra typer av händelser som skapar bränder. T.ex. de flesta bilar som går på diesel eller bensin som brinner är anlagda, det finns säkert några elbilar bland dem också. I alla fall om jag ser till södra delen av Sverige där jag har lite insyn i den biten.

Skulle vara intressant att se statistik på bränder med ren skadegörelse i en kategori, och bränder orsakade av olyckor, tekniskt fel eller liknande i en annan.

mvh Martin

johan
2021-08-04, 10:44

#3: Jag tror du skulle se att det är otroligt mycket mer vanligt att förbränningsbilar börjar brinna spontant under färd än vi tror.

Personligen tror jag att anlagda bränder är en liten del av bilbränder. Jag tror olyckor och elfel är dom vanligaste orsakerna.

Men jag vill vara tydlig med att detta är antaganden från min sida.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-08-06, 10:04

Det kommer antagligen bättre statistik framöver i och med att det diskuteras så mycket kring elbilbränder.

Martin
2021-08-07, 14:42

#3 Jag jobbar delvis med det. Men ett problem är att oftast görs det inte tekniska undersökningar så säkra undersökningar som påvisar vad det är som startat branden finns i väldigt liten skala. De brandingengörer och andra från räddningstjänsten jag har pratat med menar att bilar som inte är igång (oavsett drivmedel) eller bilar som inte står på laddning självantänder ytterst sällan. Om det händer så är det oftast inte bilen i sig, utan något i bilen (glasflaska som skapar värme genom att solen lyser igenom den osv), att man förvarat brandfarligt material som självantänt vid hög temperatur osv. Dvs det är inte bilen i sig som antänder.
Under mina år med detta (sedan 2005) kan jag erinra mig 2 bilar som börjat brinna under färd, så visst händer det. Men antalet stillastående parkerade bilar som börjat brinna är otroligt mycket högre. Skulle säga att i mitt område så är det minst 99% stillastående parkerade bilar som börjar brinna.

Det händer att bilar börja brinna under färd enligt samma personer på räddningstjänsten, oftast är det då elfel som leder till kortslutning som kan antända t.ex. säte eller dylikt, och på äldre bilar kan bränsleledningar börja läcka och droppa bensin på het yta som antänder, men det är väldigt ovanligt.

#5 Håller med om att det troligen kommer bättre statistik, men med tanke på hur många bilbränder vi har redan idag och har haft över tid så borde det finnas ganska bra statistik runt detta redan.
Det finns ganska bar statistik redan nu runt elbilar, men jag hittar ingenstans motsvarande statistik för andra drivmedel.
Under 2018-2020 har man uppgift om 34 bränder i elbilar där 6 börjat under färd, 6 under laddning och 22 är okänt/övrigt.
Noterbart är att i förhållande till övriga elfordon (elspark, elcyklar, hooverboard) så börjar de brinna i betydligt större utsträckning vid laddning än under färd.
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

Några länkar på samma tema men annat område än mitt:
https://bjarenu.se/bjare/raddningstjansten-om-bilbrander/1664

https://ida.msb.se/ida2#page=41a6e4ed-9be6-4251-b855-c5416b011085
(här framgår bland annat att nästan i 40% av bränderna går det inte att fastställa orsak)

mvh Martin

Annons:
Niklas
2021-08-07, 18:03

#6: Att det finns bättre statistik för elbilar beror nog på att de är nyare som företeelse. Både kritiker och fan är intresserade av att det dokumenteras när, hur och varför.

Martin
2021-08-08, 08:58

#7 Förmodligen är det så. Förmodligen finns det statistik på äldre saker också men antingen är jag för dålig på att söka eller så är den inte lättillgänglig på nätet. Räddningstjänsten brukar vara rätt bra på att föra statistik över sina uppdrag. Ett problem kan ju vara det stora mörkertalet, att man inte gör tekniska undersökningar och inte får reda på orsakerna.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: