Annons:
Etiketterteslaladdning
Läst 98 ggr
johan
2021-07-06, 21:57

Räckviddsångest?

Den här var ganska rolig faktiskt.

https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Elon Musk er et geni.
Annons:
Niklas
2021-07-07, 09:44

Den var riktigt bra. De har lite olika syn på bilen och målet med resan kan man säga.😀

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Martin
2021-09-25, 23:50

Underbart.

Jag tycker själv räckviddsdiskussionerna ibland kan bli lite (för mitt användande) löjeväckande i förhållande till mycket annat.

Det är klart att jag vill ha en bra räckvidd när jag köper en elbil (är ju kvar med laddhybrid än och där är det ju helt uppenbart att det är ett problem om man nu vill köra el, att räckvidden är för kort för mitt användande).

Men de flesta elbilar har ju faktiskt en praktisk räckvidd som är längre än både vår andrabil som är en ren bensinare och vår laddhybrid. Det förutsatt att jag då laddar den hemma. Det är ytterst få gånger jag kör mer än 15-20 mil på en dag. Vår bensinare har ca 80-90 mil räckvidd på en tank (beroende på körning) och vår laddhybrid runt 70-80. De är sträckor jag nästan aldrig kör, kanske en gång vartannat år. Även när vi kör till Sthlm som vi gör något oftare, knappt 60 mil så stannar vi oftast minst 1 gång och oftast 2-3 ggr på vägen (beroende på barnen, hade vi varit två vuxna hade det nog varit ett stopp).

Förutsatt att man har en elbil som kan ladda i alla fall halvsnabbt så räcker det stopper för att fylla på, på samma sätt som att vi tankar bensinbilen innan tanken blir tom.

Jag tror många trånar efter en räckvidd man inte behöver rent praktiskt, för även om jag skulle köra 20 mil varje dygn så i vardagen så skulle den ju ladda hemma (till skillnad mot bensinaren som inte skulle tankas varje dag).

Men det är som sagt mina förutsättningar, kan man t.ex. inte ladda hemma eller kör betydligt mycket mer så är det såklart viktigare.

mvh Martin

johan
2021-09-27, 07:08

Ja, helt korrekt. Alla som kört elbil ett tag inser att räckvidd är ett mycket mindre problem än man trodde.

Gällande hastighet för laddning hade jag även klarat mig fint med vanligt eluttag. Men laddboxen är en mycket bra och förhållandevis billig brandsäkerhet som också gör laddningen snabbare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: