Annons:
Etiketterteslasjälvkörningfrågor-problemlösning
Läst 172 ggr
Niklas
2021-06-28, 10:04

Vilken är näst bästa autopiloten?

Att Tesla ligger ljusår före alla andra märken när det gäller självkörande bilar förmodar jag att ingen säger emot, men vilket märke har kommit längst efter Tesla? Finns det någon bil som har något verkligt användbart i bruk?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
johan
2021-06-28, 12:56

Rent tekniskt tror jag MobileEye ligger närmast, men hur implementerat det är hos tillverkare vet jag inte.

Adaptiv farthållare, lane assist och till viss del auto steer tror jag många börjar bli ganska bra på.

Det som slagit mig med AutoPilot senaste halvåret är hur bra den blivit även där linjer saknas. Du kan inte aktivera det utan linjer, men om det är aktivt och man kommer inte på väg utan linjer fortsätter den förvånansvärt självsäkert ändå.

Ser så framemot nya versionen som testas i Usa nu och att EU-versionen inte var så begränsad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2021-06-28, 12:57

CommaAI är också spännande. Fungerar på många bilar och drivs i princip av en anpassad Android-mobil.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-06-29, 14:55

#2: Är det eftermontering eller görs det vid tillverkning?

#1: Jag tänkte i första hand på lösningar som finns på vägarna. Det är många som drömmer. 🙂

Jag önskar att BMW utvecklade och uppdaterade adaptiv farthållare för i3. Den är skrattretande känslig för störningar. Motljus, sidoljus, blöt vägbana, dåliga/inga linjer, skuggor gör att den inaktiveras. Ibland missar den att det står en stor lastbil parkerad framför. De har långt kvar till ett bra system.

Filassistansen har så många restriktioner att det i praktiken nästan aldrig går att aktivera den. Det den hjälper till med är dessutom så lätt att göra själv att det blir helt löjligt att använda funktionen.

• Redigerat 2021-06-29, 14:55 av Niklas
johan
2021-06-29, 16:31

#2: Det är en fristående produkt som du köper i efterhand och monterar under backspegeln och jag tror den pluggas in till standardporten för service och sånt i bilen.

Finns en del videos på Youtube om Comma AI.

Minns du Georg Hotz som var en av dom första som lyckades jailbrake:a iPhones? Det är samma kille som ligger bakom detta. Smart kille.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-06-30, 10:20

#4: Jasså, pysslar han med sånt nu. På den tiden var han en ung kille. Han hade ett användarnamn som jag har glömt bort. 🙂

Niklas
2021-06-30, 10:24

Är inte det här han?

Annons:
johan

#5: GeoHot tror jag. Han knäckte även PS3 så man kunde spela nedladdade spel.

Lex Fridman har en eller ett par bra intervjuer med honom också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas

#7: Just det! 😀

Niklas
2021-06-30, 10:30

Rätt modigt att köra med en 0.8-version på allmänna vägar. 😉

Niklas
2021-06-30, 10:41

Har jag missuppfattat eller rankar Consumer Reports Comma AI högst av alla självkörande system just nu?

» Active Driving Assistance Systems: Test Results and Design Recommendations November 2020

johan
2021-06-30, 11:18

Vet inte. Men dom är duktiga, så det kan jag tänka mig.

Men om det är samma test jag hört om tidigare så fick Tesla väldigt dåligt mest för att deras Driver Monitoring System var dåligt.

Att det skulle vara svårt att använda eller oklart när det är säkert förstår jag inte riktigt. Det är ju hur enkelt som helst.

Det skulle vara kul att få testa olika system. Man blir så färgad av det man är van vid.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2021-07-06, 11:27

Jag har provat "autopiloterna" i Mercedes EQC, KIA Ceed sportswagon, Porsche Taycan, VW Tiguan. BMW i3 och så klart Tesla S, X och 3.
Ingen ligger i samma klass som Tesla. De är så långt ifrån Tesla att man undrar om de ska användas till samma sak.
Comma är ett väldigt intressant projekt. Problemet är att det är ett väldigt begränsat antal olika bilar som det fungerar i.

• Redigerat 2021-07-06, 11:31 av Tom
johan
2021-07-06, 14:01

#12: Kul att du säger det. Jag har nämligen funderat ganska mycket på om jag överskattar Tesla i brist på bra erfarenhet från andra system och tar till mig mest info om Tesla, eller om det faktiskt stämmer att Tesla är en klass för sig.

Jag körde nyligen från Ödeshög till Haninge, via Södra länken, 100% på AutoPilot. Allt jag gjorde var att aktiverade blinkers när bilen ville byta fil. Det är nästan 30 mil helt utan att jag behövde ta över.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2021-07-06, 14:01 av johan
Annons:
Niklas
2021-07-06, 18:00

Undrar vad biltillverkarna känner för att bli nämnda som Supported Hardware.

Tom
2021-07-07, 22:33

#13: klarar din AP att köra i korsningar och rondeller utan att du behöver ta över?

Tom

johan
2021-07-07, 23:01

#15: Den stannar vid rödljus, stoppskyltar och vissa övergångsställen, men kan inte ta svängar i korsningar eller rondeller.

Avfarter från motorväg gör den själv och sedan saktar ner och stannar helt vid korsning/rondell. Påfarter ska fungera, men fungerar ganska dåligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2021-07-07, 23:06

#15: FSD Beta som drygt 2000 personer får testa i USA fixar rondeller, korsningar och till och med oskyddade vänstersvängar.

Här är exempel på många korsningar från en tidig version av denna beta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2021-07-07, 23:11

#15: Exempel på rondeller i tidig beta.

Enligt Elon så ska kommande betan vara riktigt stora steg framåt på många punkter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2021-07-09, 10:40

#16: OK, så egentligen är det bara fråga om enkel körning på relativt "raka" vägar än så länge?
Förutom rödljus, stoppskyltar, övergångsställen och filbyten på eget initiativ verkar den inte klara av mer än min AP som är av första generationen.

johan
2021-07-09, 11:39

#19: Ja, så är det. Det är nog mest variation av det. T ex fixar min bil att köra utan tydligt markerade linjer om AP var aktivt när man kom in på en sådan väg.

Men idag är det helt onödigt att köpa FSD om man inte gör det för att undvika att betala mer för det när det blir mer utvecklat. AP eller Enhanced Auto Pilot räcker i EU.

Tycker det är så synd att FSD följer med bilen och inte mig som användare. Jag kommer dra mig för att byta till ny modell eftersom jag då får betala fullt pris för FSD igen.

Det är bra om jag ska sälja bilen, men dåligt om jag vill byta till ny Tesla. Och hade det följt med mig hade det ”kostat” mer att välja annat bilmärke.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2021-07-09, 11:45

Är det inte en funktion som kommer att ingå i bilens pris framöver?

johan
2021-07-09, 13:19

#21: AutoPilot ingår. FSD gör inte det och Musk har hintat om att det kommer bli riktigt dyrt i framtiden eftersom du kommer kunna ha bilen som Robotaxi och låta den tjäna pengar åt dig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-07-09, 17:15

Jag undrar om det resonemanget håller. Alla bilar kommer att köra själv.

johan
2021-07-09, 18:03

#23: Tveksamt. Det är slag om vem som har mest och bäst data. Tesla har samlat data i 10 år och har över en miljon bilar på vägarna som dom kan be om data för en speciell situation.

Jag tror snarare det blir som med alla andra format-krig där det i slutändan finns två stora spelare och en eller två små. Ex:

• OS för skrivbord: Windows, macOs och lite Linux
  • OS för server: Windows, Linux och lite Unix
  • OS för mobiler: iOS och Android
  • Spelkonsol: Xbox, PS, Switch
  • Etc, etc, etc…

Tror det är mer sannolikt att det finns max tre bra system för självkörning och att dessa licenseras ut till flera biltillverkare. T ex kan jag tänka mig att Tesla Vision blir som iOS, OpenPilot och/eller MobileEye blir som Android.

Jag kan också tänka mig att många klarar av att ha sjävkörande fordon i begränsade områden med HD-kartor (som Waymo), men ytterst få klarar av att ha ett fungerande system oavsett väg. För det kan man inte förlita sig på HD-kartor, utan man måste kunna bete sig mer mänskligt och förstå världen första gången man ser den.

Spännande kommande år tror jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2021-08-15, 18:02

Intressant artikel som belyser hur begränsade system som stoltserar med Level 3 faktiskt är.

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-vs-mercedes-benz-drivepilot-comparison-video/

DrivePilot uses a variety of sensors, but it would only be usable on highways that are pre-mapped in the daytime, and during dry conditions. When it’s snowing, or raining, or if it’s nighttime, DrivePilot would not be able to operate.

Och

Honda Legend’s SAE Level 3 suite earlier this year, which allowed for hands-free driving in congested traffic when the vehicle is traveling less than 31 mph on an expressway.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tesla typically catches flak among critics because its Autopilot system and FSD Beta are still classified as SAE Level 2 driver-assist systems. This means that while the vehicles are able to handle most driving tasks, drivers must have their hands at the steering wheel so they could take over the vehicle’s controls at any time.  …
Niklas
2021-08-16, 10:18

”Time will tell if Tesla’s self-driving strategy would prove to be the real path to autonomous driving. But for now, at least, it appears that Tesla’s SAE Level 2 systems are already more capable than competing solutions that are classified as SAE Level 3.”

johan
2021-08-16, 11:04

#26: Jag skulle mycket hellre ha ett generellt system som jag måste övervaka, än ett begränsat system där jag i sällsynta fall kan lämna ifred.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2021-08-16, 11:14

Ja.

Tom
2022-10-24, 11:36

Nu har jag även testat Ford Mustang Mach E GTs "autopilot" som visade sig vara lika usel som de andra. Den hade ändå fått ganska bra omdömen så jag hade förväntat mig mer.

/ Tom

Upp till toppen
Annons: