Annons:
Läst 78 ggr
johan
4/26/21, 2:19 PM

Negativ press om Tesla AutoPilot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste två veckorna har det varit mycket negativ press om Teslas AutoPilot, då två personer dog när dom körde av vägen och ingen förare fanns i förarsätet.

Tesla påstår att bilen i fråga inte hade AutoPilot igång vid eller innan precis innan kraschen.

Media vill få det till att det är Teslas fel att det går att ha AutoPilot igång trots att man inte sitter i förarstolen.

För att det ska fungera, så behöver man göra följande:

  • Sätta i säkerhetsbältet bakom ryggen
  • Hänga någon tyngd på ratten så att Teslas system tror att någon håller i ratten
  • Aktivera AutoPilot
  • Klättra ur förarsätet

Det krävs med andra ord ganska mycket jobb för att "lura" AutoPilot. Ändå vill media få det till att Tesla borde göra mer.

Känns spontant som att man kan lura vilken automatväxlad bil som helst genom att lägga något lagom tungt på gaspedalen. Men ingen skulle få för sig att hävda att det är Volvos ansvar om bilen då kraschar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
DesK
4/26/21, 2:22 PM
#1

Det verkar ju helknäppt av pressen!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
4/26/21, 2:27 PM
#2

Ja, eller hur. Brandmännen som släckte branden vid kraschen har dessutom gått ut och dementerat massa lögner om hur svårt det var att släcka branden.

Consumer Reports som är en av de största publikationerna som skrivit om detta ägs dock av bland annat ägare till Ford, GM och oljebolag. Det är svårt att tro att det inte kan ha en viss påverkan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
4/26/21, 2:47 PM
#3

#2: Jag trodde Consumer Reports var mer som Råd & Rön, ganska oberoende.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
4/26/21, 4:03 PM
#4

#3: Ja, dom anser också det. Dom har inga annonsörer. Men om man tittar bland ägarna så kanske det är en viss övervikt med intressen i gamla värden.

Alltså, jag kan ju så klart inte med någon säkerhet påstå att det har spelat in. Men det känns ju lite märkligt att man anstränger sig så för att "lura" ett system och sedan rikta skulden mot tillverkaren.

Känns lite som att bli arg på en skruvmejseltillverkare för att någon skruvar upp eluttagen och petar på kablarna med en mejsel i varje hand.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
4/26/21, 4:05 PM
#5

Här är vad nya Tesla FSD gör i ett sådant läge:

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
4/26/21, 5:55 PM
#6

Man kan väl med samma angreppssätt ställa tillverkare av fossilbilar till svars för de olyckor de är inblandade i.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Martin
5/2/21, 8:44 PM
#7

Nya kommentarer från Tesla gör gällande att ratten var deformerad och att det tyder på att någon satt i förarsätet.

https://www.nyteknik.se/fordon/deformerad-ratt-ny-uppgift-i-teslakraschen-7013921

mvh Martin

Ratten i den Model S där två personer omkom efter en krasch var deformerad. Det tyder på att någon trots allt satt i förarsätet, menar Tesla. 
Upp till toppen
Annons: