Annons:
Etikettladdning
Läst 129 ggr
johan
2021-02-20, 12:51

Går det att ha annat än Tesla idag?

Gång på gång läser man tester av långresor med elbil. En gemensam nämnare genomsyrar alla test: laddning är ett stort problem.

Är det verkligen så illa att det är stor risk att laddning inte fungerar öht om man inte kör Tesla?

Jag har på långresor bara använda Teslas superchargers. Dom har fungerat varje gång utan problem. Det har aldrig varit kö. Och dom är snabba (150 eller 250 kw beroende på version).

Hur ska man kunna rekommendera något annat så om artiklarna om problem med laddning hos andra aktörer stämmer? Men Tesla är ännu för dyrt för många. Jag hade inte haft råd om det inte var en förmånsbil.

Blir helt ledsen.

https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-snabbladdningens-diskreta-charm/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vi testar en elbil - Audi E-tron - upp till Umeå och tillbaka.
Annons:
Niklas
2021-02-22, 10:39

Jag har inte upplevt de problemen med laddning. Den mest ”spännande” gången var faktiskt när jag körde Tesla och hade lite dålig koll på bilens räckvidd och superchargers. 😀

Vi planerar ofta vår laddning när vi åker längre sträckor. Det går inte alltid att lägga laddtillfället där man tror att batteriet strax kommer att ta slut, men det är inget stort problem.

När det gäller korta laddsladdar håller jag med. Vi har turen att ladduttaget sitter långt bak. Förutsatt att vi backar in till laddaren är det lugnt. Sen vet jag inte om jag skulle skylla korta sladdar enbart på laddaren. Är det inte biltillverkarnas ansvar lika mycket?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

johan
2021-02-22, 16:41

Sen vet jag inte om jag skulle skylla korta sladdar enbart på laddaren. Är det inte biltillverkarnas ansvar lika mycket?

Eller dom som sköter snöröjningen. Har svårt att tro att det är ett problem när det inte är plogvallar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-02-23, 15:33

Precis!

Tom
2021-03-09, 16:33

Jag känner inte heller igen problemen med laddning och då har vi ändå gjort flera längre resor med icketeslor, bland annat till Tyskland. Nu har jag en Tesla med fri supercharging men tyvärr har vi bara gjort kortare resor som Stockholm - Falun och liknande så jag kan inte riktigt jämföra än.

Jag tror att än så länge är det mest känslan av Superchargers som är den stora skillnaden, inte egentligen funktionen. Men det kanske ändras i sommar om man kan göra lite längre resor med Teslan.

Martin
2021-05-01, 14:05

Kan inte läsa artikeln för det är en betalartikel. Har idag bara en laddhybrid men vi kommer väl inom överskådlig tid byta ut vår andrabil och då är det möjligt att nästa blir en ren elbil. Det beror på lite olika saker, såklart dels kostanden för den och hur vi väljer att använda den.

Antingen väljer vi en mindre bil som egentligen blir ren pendlingsbil och lite dagsutflykter osv, då tänker jag användning så att vi inte behöver ladda ute.

Eller så blir det en familjebil som tar över och blir primär bil här hemma, och då måste det funka att åka längre sträckor där vi kommer behöva ladda ute. Då är såklart snabbladdning ganska avgörande att det finns och fungerar. Det behöver inte vara 5 minuter, men det får inte heller vara 2 timmar.

Rimligt är tycker jag att man skall kunna ladda 50-70% av batteriet på under en halvtimme (optimalt är såklart at man laddar snabbare än så eller mer än så under en halvtimme.

mvh Martin

Niklas
2021-05-04, 10:05

#5: ”Rimligt är tycker jag att man skall kunna ladda 50-70% av batteriet på under en halvtimme (optimalt är såklart at man laddar snabbare än så eller mer än så under en halvtimme.”

Det skulle jag tro att de flesta klarar redan nu. Fast 50 till 70 % av batteriet är lite intetsägande eftersom batterier finns i väldigt olika storlekar. Jag översätter det hellre till 30 mils räckvidd laddad på max 45 minuter. Har man kört så långt är det ändå dags för paus.

Annons:
Martin
2021-05-05, 22:50

Ja, det kan vara jag som är dåligt uppdaterad på vad kapaciteten är, jag lever i världen att maxkapaciteten på de flesta bilarna ligger runt 50-60 mil. men som du säger, 30 mil kanske är en bättre måttstock.

mvh Martin

Niklas
2021-05-06, 19:20

Det finns en hel del bilar som klarar 50-60 mil, men 30 tycker jag är lagom på en laddning som tar upp till 45 minuter.

Upp till toppen
Annons: