Annons:
Etiketterfrågor-problemlösningbidrag
Läst 79 ggr
Niklas
2/8/21, 10:56 AM

Vad är en laddningsbox hemma värd för dig?

Jag läste på Ellevio’s hemsida att subventionen för installation av laddbox är 50 procent i år också. De hade ta räkneexempel där box med installation kostade 27.000 kronor. Efter subvention skulle det kosta 13.500 kronor.

Skulle du vara beredd att betala 27.000 kronor för en Laddbox om du inte fick den subventionerad?

 
» Så funkar det nya gröna avdraget för solceller och laddboxar - Ellevio Kundnyheter


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nu är äntligen de nya reglerna för stöd kring solceller, laddboxar och batterilösningar spikade. Vad innebär det för dig och hur fungerar det? Vi reder ut begreppen. Den 25 november antog riksdagen förslaget om det gröna avdraget och det börjar gälla från årsskiftet. I korthet innebär beslutet att stödsystemet görs om, dels kring hur stora …
  • Redigerat 2/8/21, 10:56 AM av Niklas
Annons:
johan
2/8/21, 12:23 PM
#1

Nej inte ens chans.

Fattar heller inte vad det är för box som kostar 27000kr. Min kostade ca 5000kr plus installation.

Om jag kunde ha något som bara löst risken för brand skulle jag klara mig utan Laddbox också. Hade fungerat fint att ladda med en fas 3,7kW också som vi använder bilen.

Men Laddbox är en bra brandförsäkring.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2/9/21, 10:39 AM
#2

#1: Kan inte jordfelsbrytare slå ut innan det börjar brinna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2/9/21, 1:43 PM
#3

#2: Med tanke på hur många bränder som startat i eluttag eller kablar på grund av laddning så verkar det ju inte riktigt så.

Men om man har ett nytt eluttag, grövre kabel som är gjort för högre belastningen fungerar det säkert bättre.

Blått eller rött uttag skulle också vara helt ok, dvs. tre-fas eller husvagnskontakt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
3/9/21, 4:59 PM
#4

Aldrig i livet att jag skulle betala så mycket för en Laddbox. Komponenterna är inte speciellt dyra och tekniken är det inte heller. Så jag undrar hur de motiverar såna summor för en Laddbox. Den kanske kan koppla in kontakten i bilen automatiskt? ;-)

/ Tom

Niklas
3/10/21, 1:10 PM
#5

Jag tror att det bara är många mellanhänder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: