Annons:
Etiketterannat-eldrivetelväg
Läst 109 ggr
Pyttelite
2021-01-26 19:37

Första trådlösa elvägen i världen finns i Visby

Det första trådlösa elvägen i världen för olika fordonstyper är nu färdig och testkörd, meddelar företaget ElectReon.

Se klippet på SVT Öst

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/varldsunika-elvagen-i-visby-testkord


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det första trådlösa elvägen i världen för olika fordonstyper är nu färdig och testkörd, meddelar företaget ElectReon.
Annons:
Sindri
2021-01-26 20:23
#1

Feltänk, tycker jag. Hur många mil vägar finns det i detta avlånga land?
-Tänkte inte på det!

Pyttelite
2021-01-26 20:34
#2

#1: Du får läsa vidare för olika fordonstyper 🙃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
2021-01-26 20:48
#3

Ja, det läste jag, men hur tänker man?
Man har tydligen tänkt det som någon sorts ersättning för laddstolpar. Om nu alla fordon så småningom är elfordon så måste ju alla vägar magnetiseras. Vilka oerhörda kostnader. Och när man skall reparera någon spole så skall vägen stängas av och grävas upp. Det ser säkert tjusigt ut i någon scifi-film, men i den skitiga verkligheten?

johan
2021-01-26 20:53
#4

Trådlös laddning kan nog bli bra. Men jag tror det skulle bli mer användbart om dom satt i parkeringsplatser istället. Eller vanliga laddstolpar.

Elvägar känns som tågbanor. Dyrt och långsam utbyggnad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2021-01-26 22:44
#5

#4: Nu känns det som ni är negativa. 🤓

Det är väl en experiment sträcka men visst järnvägen har ju gått på el i snart hu dra år.

Nä jag håller väl med er men vi får väl se vad det blir av det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2021-01-27 06:52
#6

#5: haha. Ja lite negativa ja. Känns som ett politikerprojekt.

Men visst vore det coolt om bilar laddades medan man kördes.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2021-01-27 12:59
#7

#5: 1895 invigdes den första eldrivna linjen på Roslagsbanan/Djursholmsbanan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2021-05-09 07:54
#8

Projektet med elvägen på Gotland fortskrider. Denna vecka testas tekniken för att kunna ladda den tunga el-lastbilen i hög fart.

Läs mer här 🔽

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nya-tester-pa-den-unika-elvagen


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Projektet med elvägen på Gotland fortskrider. Denna vecka testas tekniken för att kunna ladda den tunga el-lastbilen i hög fart.
Niklas
2021-05-12 12:05
#9

#8: Jag undrar hur mycket den hinner laddas på 1,6 kilometer laddsträcka.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-05-12 13:12
#10

Jag har så extremt svårt att se hur detta skulle vara bättre ekonomiskt eller tidsmässigt jämfört med Snabbladdare längs vägen.

Det lär ju inte bara planen att man ska riva upp och göra om hela motorvägar.

Vore trevligt, men knappast realistiskt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2021-05-14 22:13
#11

#8 Ja, jag har funderat på detta också. Den skulle väl egentligen varit längre från början, samtidigt är detta ju bara ett förstadie inför den större testen som kommer omfatta 20-30 km lång sträcka. Jag har läst en del om det men inte huttat mer än att lastbilen har 5x25 kWmottagare, och bussen man skall testa med kommer att ha 3x25 kW. Om det innebär att det är vad de kommer kunna ta emot på sträckan eller hur det funkar vet jag inte, men det låter mycket (säger jag utan egentlig kunskap i ämnet, utan bara ren killgissning).

mvh Martin

johan
2021-05-15 10:39
#12

För bussar borde det rimligen vara bättre att utrusta alla hållplatser med laddning antingen i gatan eller trådat ovanför som ett tåg.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2021-05-15 10:44
#13

#12: Men det är väl en experimentväg och inga permanenta lösningar.

Det finns ju redan elbussar i linjetrafik med dess för och nackdelar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2023-09-19 19:41
#14

Projektet Smartroad Gotland som pågått i snart fyra år är nu avslutat. De närmsta veckorna tas tekniken bort från vägarna.

Hösten 2019 startade bygget av elvägen på Gotland. Elektriska spolar lades då ner i vägbanan på en vägsträcka på vägen mellan Visby och flygplatsen.

Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-rivs-den-unika-elvagen-pa-gotland-vi-har-lart-oss-massor--igna5i


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Projektet Smartroad Gotland som pågått i snart fyra år är nu avslutat. De närmsta veckorna tas tekniken bort från vägarna.
johan
2023-09-20 09:58
#15

Inte det minst förvånad. Det var ju dödfött från början eftersom det inte kan skala i någon vettig nivå.

Håller fast vid att det är bättre att lägga pengarna på utbyggnad av ladd-infrastruktur. För bussar och lastbilar är det rimligen vid naturliga stopp som hållplatser och avlastningsställen.

För bussar funkar det med trådlös laddning i marken, eller via trådbundet ovanför bussen.

För lastbilar är sannolikt traditionell laddning bättre då lastbilen står stilla en längre tid vid last.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2023-09-20 14:30
#16

#15: Nu var det väl inte tänkt att projektet skulle leva kvar utan projektet var en testanläggning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: