Annons:
Etiketterladdningbatterier
Läst 906 ggr
johan
1/26/21, 1:36 PM

Verklig räckvidd på vintern

En vanlig kritik och rädsla för elbilar är hur mycket sämre räckvidden blir i minusgrader. Personligen har jag inte upplevt det som ett så stort problem som många vill få det till, men självklart påverkar det.

Här är en jämförelse mellan ett par modeller och ser hur dom förhåller sig till WLTP.

Jag tycker kanske det är ett dumt mått, så i princip ingen elbil stämmer så bra mot WLTP om man inte kör i 70 km/h i perfekta temperatur och väderförhållanden. Det hade därför varit mer relevant för mig om testat jämförde samma bil och körsträckor sommartid som vintertid.

40 % sämre vintertid jämfört med WLTP låter ju hemskt mycket. Men om det sommartid är 20 % sämre än WLTP så är minusgrader inte alls lika stort problem som detta får det att framstå som.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-forbrukningstest-avslojar-sa-klarar-elbilarna-vintern

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Volkswagen ger mycket elbil för pengarna – Polestar klarar sig inte lika bra.
Annons:
Niklas
1/26/21, 4:02 PM
#1

Det varierar väldigt mycket hur mycket sämre det är på vintern tycker jag. Och bilens uppskattade räckvidd och faktisk räckvidd är ofta väldigt olika. Ibland gissar den 15 mil men kör utan vidare 20 om man kör lite längre sammanhängande. Det är å andra sidan förståeligt.

Vi kör mycket mindre på vintern och märker egentligen inte av den kortare räckvidden. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
1/27/21, 8:58 PM
#2

Bra video med jämförelse mellan sommar och vinter för samma 400 mil långa resa med en Tesla Model 3.

Detta stämmer bättre med min erfarenheter att minusgrader och snö behöver runt 20 % mer energi än motsvarande resa i 20 plusgrader och torra vägar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/28/21, 12:40 PM
#3

Jag gillar hans reportage.

Jag är mer intresserad av hur mycket räckvidden faller under vardagskörning på vintern jämfört med sommar. Vid långturer gissar jag att batteriet blir varmare och tappar mindre räckvidd än vid vardagsturer när det inte hinner det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
1/28/21, 1:56 PM
#4

Korta sträckor är klart värst. Precis som med förbränningsmotor.

När jag kör i minusgrader så brukar första kilometern ligga på ca 300 Wh/km, medan det under längre resor snittar 185-190 Wh/km. Då brukar jag iofs ha värmt bilen innan avfärd, så det kommer också räknas in i första kilometrarna antar jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
3/9/21, 5:34 PM
#5

#4: Kör du "som vanligt" när den drar 185-190 Wh/km? Jag tycker att det låter lite mycket eftersom det är vad vår Tesla Modell S drar när vi kör lite längre sträckor på vintern.

johan
3/9/21, 7:16 PM
#6

#5: Ja jag kör oftast med AutoPilot och håller hastigheten enligt skyltarna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Tom
3/9/21, 7:18 PM
#7

OK, intressant!

johan
3/9/21, 7:53 PM
#8

#7: Har du fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift på din S?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
3/10/21, 1:07 PM
#9

#8: Fyrhjuls.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
3/11/21, 11:07 PM
#10

Precis och som jag har uppfattat det så är de fyrhjulsdrivna lite energisnålare när det gäller S modellen.

johan
3/12/21, 8:00 AM
#11

#10: Jaså? På Model 3 är det precis tvärtom. Där en den bakhjulsdrivna den snålaste.

Men om jag inte minns fel så 3 och S switchat vilken typ av motor den har fram och bak. På trean är den effektivera motorn bak, medan på S är den fram. Så om bakhjulsdriven S kör men den "sämre" motorn skulle det ju kunna förklara varför fyrhjulsdriften är bättre på S.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
3/12/21, 2:47 PM
#12

Varför använder de inte effektiva motorer både bak och fram? Är det jättestor prisskillnad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
3/12/21, 3:02 PM
#13

Jag vet inte. Jag tänker väl att dom är bra på olika sätt, men jag blev osäker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: