Annons:
Läst 86 ggr
Pyttelite
1/20/21, 9:46 PM

17 smarta bilfunktioner från automatisk garageparkerare till viltvanare

  • Om du har ett smalt garage kan du gå ur bilen och låta den parkera själv.

  • Viltvarnaren panorerar utmed vägkanten när det börjar skymma.

Vilka är de övriga smarta funktionerna?

Ta reda på det genom läsa länken nedan:

https://m3.idg.se/2.1022/1.656119/smarta-bilfunktioner/sida/1/smarta-bilfunktioner-1-6


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Slipp vänta på den självkörande bilen! Utrusta bilen du redan har med framtids-doftande tillbehör – eller uppskatta tekniken du redan har i din bil. Här är 17 tekniker som går att använda redan idag.
  • Redigerat 1/20/21, 9:50 PM av Pyttelite
Annons:
Niklas
1/21/21, 11:04 AM
#1

#0: Mörkerkörningsassistent skulle jag vilja ha. Jag läste att man i 50-årsåldern har tappat 50 procent, eller något i den stilen, av mörkerseendet.

Döda-vinkel-varnare är en annan sak jag tror kan förebygga många olyckor.

Noskamera är nog bra, men då skulle jag ännu hellre ha en häckkamera som visar om det kommer någon cyklande eller gående när jag ska backa ut från tomten bakom grannarnas häck. 🙂

Steget efter 360-graderskamera är att alla bilar levereras med en egen drönare som flyger ovanför bilen och visar omgivningen uppifrån och varnar bilen för faror. När man parkerar landar den själv på taket och fäller ihop sig som en transformer. 🙂

Viltvarnare, ja gärna!

Vägskyltsassistent också. Den dag vi har självkörande bil kommer jag särskilt uppskatta att inte behöva oroa mig för att missa någon hastighetsskylt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 1/21/21, 11:06 AM av Niklas
Pyttelite
1/21/21, 11:50 AM
#2

#1:

Steget efter 360-graderskamera är att alla bilar levereras med en egen drönare som flyger ovanför bilen och visar omgivningen uppifrån och varnar bilen för faror. När man parkerar landar den själv på taket och fäller ihop sig som en transformer. 🙂

Behövs förmodligen inte eftersom man kan använda satellit-data.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
1/21/21, 11:56 AM
#3

#2: Tror du inte det dröjer innan vi får satellit-data live till bilen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
1/21/21, 11:59 AM
#4

#3: Njae det beror nog bara på marknaden - tekniken finns väl redan.
Å här kommer länken:

https://www.nyteknik.se/fordon/billiga-eu-modulen-ska-ge-saker-autonomi-for-alla-6954295


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Den autonoma tekniken är för dyr. Nu en billig positioneringsmodul utvecklats som både har satellit- och 4g-uppkoppling – tillsammans med en tröghetsmätare och gyroskop.
  • Redigerat 1/21/21, 12:00 PM av Pyttelite
johan
1/21/21, 1:38 PM
#5
  • 360-vy när man backar skulle jag gärna ha. Ryktas mycket om att Tesla får det i nästan större mjukvaruuppdatering
  • Automatisk parkering har min bil, men jag använder det sällan då det går snabbare att göra det själv
  • Att bilen kan köra in och ut själv från tighta ställan är nice. I USA kan Tesla automatiskt köra in och ut ur garaget.
  • Adaptiv farthållare och så otroligt bekvämt och något jag absolut inte skulle vilja vara utan
  • Kontroll av döda vinkel och att bilen håller sig i filen har min bil. Bilen blir sur på en om man inte blinkar när man byter fil. Jättebra!
  • Live-uppdaterade kartor har min bil, och visar var trafiken går långsamt och kan navigera runt det om man tjänar X minuter på det.
  • Noskamera lät smart. Det skulle jag gärna ha.
  • I kommande tesla-uppdateringar kommer skyltläsning och automatiskt stopp vid rödljud, stoppskylt, vänjningsplikt.
  • Vissa exempel på Head up display, t ex i iD4, verkar riktigt bra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

My car just parked itself in my garage. Here is how.................Free Supercharging..............🔥⚡️🔥Get yourself 1,000 miles or 1,500 km of ⚡️FREE SUPE...
  • Redigerat 1/21/21, 1:38 PM av johan
Pyttelite
1/21/21, 1:44 PM
#6

#5: Härligt att tekniken går så snabbt framåt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
johan
1/21/21, 2:02 PM
#7

Ja, med maskinlärning så tror jag det är svårt för våra vanliga hjärnor att förstå hur snabbt det går när det nått en viss grundnivå.

Om det inte framgått så är jag lite besatt av Teslas Full Self Driving. 🤪 Ungefär varannan/var tredje vecka får testarna en ny version. Det är ibland otroligt hur stora framsteg dom gör på så kort tid och beter sig allt mer mänskligt för varje version.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/21/21, 5:02 PM
#8

#4: Jag tolkar det som att det är exakt positionering den gör, inte att den hämtar satellitvideo i realtid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
1/25/21, 9:02 PM
#9

Jag har 11 av funktionerna. Adaptiv farthållare med automatisk styrning är den jag använder och uppskattar mest.

Pyttelite
1/25/21, 9:05 PM
#10

#9: Det tog lång tid för mig att använda den ”vanliga” farthållaren och förstår hur bra det kan vara med en adaptiv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tom
1/25/21, 9:17 PM
#11

#10: Jag ha ren vanlig farthållare i min arbetsbil men den använder jag aldrig eftersom jag tycker att den bara är farlig när man är van vid en adapriv. Risken är alldeles för stor att man slappnar av och inte hinner reagera om det skulle inträffa någonting oförutsett. Jag hoppas och tror att vanliga farthållare försvinner snart.

Pyttelite
1/25/21, 9:20 PM
#12

#11: Jag kopplar ut automatiskt när jag närmar mig så jag slipper bromsa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tom
1/25/21, 10:06 PM
#13

#12: Du menar väl att du kopplar ur manuellt?

Annons:
Pyttelite
1/25/21, 10:22 PM
#14

Jag menar att jag reagerar automatiskt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: