Joggarna som inte ens hade kommit fram till korsningen var imponerande. Och en u-sväng! 🙂
Vilka yttre sensorer har en Tesla till hjälp för navigering?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#1: Tre kameror framåt med olika brännvidder, två på vardera sida och en bakåt. Så 8 kameror sammanlagt. Utöver det har den radar framåt och ultraljud.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag tror vår bil har två kameror (en framåt och en bak för parkering) och ett gäng avståndsmätare (för parkering), men så är den inte så himla bra på att köra själv heller.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
För att få något slags djupseende så behöver du minst två kameror framåt. Annars vet jag inte riktigt vad dom använder kameran till?
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Troligen har de ett redundant system om någon av kamerorna skulle fallera.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Youtubern AI Driver gjorde test att skymma kamera för kamera och se hur mycket som krävdes. Förvånansvärt många kameror kunde faktiskt vara blinda och det ändå fungerade.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Man kan fundera över hur länge de kommer att behålla ratten.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja. Jag tror vi har påbörjat diskussionen som startar med ”är autonoma bilar säkra nog för att vara lagliga” och slutar med ”ska vi verkligen tillåta mänskliga förare som orsakar så många olyckor”.
Förmodligen ganska spännande 20 år som kommer nu.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#8: Ja det gäller och köra av sig nu för sen kanske man inte får.
Men jag tänkte mest på den fysiska ratten. Det fanns en gång i tiden en prototyp iallafall på ritbordet som hade styrspak istället för ratt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Den här bilden kommer från Tesla Autonomy Day. Skärmen på Model 3 är idag inte specifikt vinklat mot föraren, eftersom när den kör själv är det lika relevant för alla att se den, t ex titta på film. Anledningen till att Model 3 inte har något instrumentkluster framför ratten är också att det är irrelevant när bilen kör själv. Så det är spännande att se hur långt fram i tiden Tesla tänker i sin design.
Det är dock lite udda att dom lämnat kvar backspeglarna, då dom verkligen blir meningslösa om bilen kör själv.
Mina barn har precis fyllt 13 och 11. Min gissning är att dom är den sista generationen där det blir relevant att ta körkort. Sedan blir det nog allt mer ovanligt att äga sin bil istället för att använda "robotaxis" som blir mycket billigare per mil än att själv äga, försäkra, underhålla sin egen bil.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM