Annons:
Etiketternyheterösterrike
Läst 259 ggr
Pyttelite
1/18/21, 6:16 PM

Högre hastighetsbegränsning för elbil i rusningstrafik i Österrike

I Österrike får elbilarna köra fortare än traditionella bilar under de perioder med höga föroreningsnivåer

Läs mer i Ny Teknik i länken nedan från 2018:

https://www.nyteknik.se/fordon/osterrike-later-elbilar-kora-snabbare-an-alla-andra-6938402


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nu har Österrikes regering fattat beslutet. Under perioder med höga föroreningsnivåer sänks motorvägshastigheten till 100 km/h – men det kommer inte gälla för elbilar. De kan forsa på i 130 km/h.
  • Redigerat 3/26/21, 11:42 AM av Niklas
Annons:
Niklas
1/18/21, 6:27 PM
#1

Jag undrar vilken effekt det får för körandet och miljön. Blir det till exempel mer föroreningar när de förorenande bilarna får stå i köer?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
1/18/21, 6:41 PM
#2

#1: Nu var du negativ. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
1/18/21, 7:13 PM
#3

Jag funderade mer på hur man ska köra snabbare i rusningstrafik. :)

Eller tänker jag fel att trafiktäthet och föroreningsnivå hör ihop?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
1/18/21, 7:24 PM
#4

#3: Det var nog en tweekning av mig tyvärr.

Det var väl så att elbilar susar fram när det är varning för höga föroreningsnivåer oavsett om det är i rusningstrafik.🙁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/18/21, 7:24 PM av Pyttelite
Condor
1/20/21, 12:36 PM
#5

#1:

Det gäller de ställen där motorvägen går förbi städer, t.ex. St. Pölten. För att minska avgaserna där har man hastighetsbegränsningar. Eftersom elbilar inte producerar avgaser får de köra fortare där.

Jag vet inte hur meningsfulla dessa hastighetsbegränsningar är, för om man kör långsammare där producerar man nog mindre avgaser, men över en längre tidsperjod, för det tar längre tid att köra förbi staden.

Den andra anledningen är att man vill minska oväsen från gatrorna. Elbilar är tysta. Men vem som kör en snabb bil måste växla ner om man bara får köra i 80 och då blir motorljudet högre.

Pyttelite
1/20/21, 12:44 PM
#6

#5: Läs gärna fakta från Trafikverket om buller.

Trodde att de flesta hade automatväxlade bilar nu för tiden i den delen av Europa. 😊

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/buller-och-vibrationer---for-dig-i-branschen/Fakta-om-buller-och-vibrationer/buller-fran-vagtrafik/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vägtrafikbuller uppkommer på flera sätt och beror på ett antal faktorer. De viktigaste är antalet fordon och fordonsslag, hastighet, körsätt, däck och vägbeläggning.
Annons:
johan
1/20/21, 2:30 PM
#7

På motorväg tycker jag ofta man hör mer däckljud än motorljud och då spelar den mindre roll om bilen drivs av batteri eller bensin.

Men det är rätt markant skillnad i förbrukning att köra 90 och 130, så det gör sannolikt rätt mycket skillnad i utsläpp också. Luftmotståndet gör signifikant skillnad i högre hastigheter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
1/20/21, 2:36 PM
#8

#6:

Ungefär 1/3 av alla bilar på gatorna har automatikväxellåda, men av alla nytillverkade bilar är det 59 %.

#7

Men frågan är hur mycket utsläpp det blir om bilen behöver en minut längre för att passera staden för att den bara kör 90 i stället för 130?

johan
1/20/21, 4:14 PM
#9

#8: Du kan ju testa hur mycket jobbigare det blir för dig att springa snabbt 1 minut eller gå långsamt 5 minuter. Vad tar mest energi? Och ja, jag vågar nog påstå att mer energi innebär mer avgaser.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
1/20/21, 4:22 PM
#10

#9:

Den här jämförelsen haltar. För det första har jag bara en växel på mina ben 😄 och för det andra står en minut vs. 5 minuter inte i rätt relation till 90 vs 130.

Det som jag menar är att det finns bilar där man måste växla i en lägre växel om man saktar farten 30-40 km i timman. Då varvar motorn högre än om man skulle köra 30-40 km snabbare med en högre växel. Dessutom skulle man lämna området snabbare med högre fart, dvs. tiden som man producerar avgaser blir kortare.

johan
1/20/21, 5:56 PM
#11

Det finns också moderna bilar som väljer optimal växel med optimalt varvtal för att maximera räckvidd och minimera bränsleåtgång.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
1/20/21, 6:03 PM
#12

#11:

Jo, optimal växel för hastigheten som man kör och om man kör 30-40 km i timman långsammare är ofta en lägre växel optimal. Det innebär att motorn gör mer varv på en och samma sträcka och jag funderar på om den i så fall behöver mer bensin och stöter ut mer avgaser än på högre växel med högre hastighet och mindre varv på samma sträcka.

Pyttelite
1/20/21, 6:13 PM
#13

#12: Jsg kan avslöja en hemlis jag har samma växel i på min bil när jag kör 70 som när jag kör 150.

Häftigt, inte sant!😻


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Condor
1/20/21, 6:17 PM
#14

#13:

Alla bilar är olika.

Pyttelite
1/20/21, 6:18 PM
#15

#14: Nej det är mycket vanligt att man har samma växel i 70 som 150.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/20/21, 6:31 PM
#16

#15:

Det beror på vilken översättning växlarna har och hur mycket kraft motorn har under vilka varv. En motor som t.ex. tar sin kraft från de höga varven kan man lätt segdra om man kör i 70 med högsta växel. Om du har en motor som tar sin kraft från de lägre varven klarar den dock av det.

Pyttelite
1/20/21, 6:34 PM
#17

#16: Nix det är mycket standard att köra på samma växel i 70 km dom 150, men du kör nog inte så fort.😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/20/21, 6:40 PM
#18

#17:

Om man kör 150 finns det ingen bil som man inte kan köra med den högsta växeln med. Med 70 är det en annan sak.

Jag har haft bilar som varvade mycket högt och dessa var helt kraftlösa på låga varv. Sen har jag haft bilar som klarade av låga varv bra, men dessa varvade inte högt. Men du har säkert inte erfarenheter med lika många bilar som jag.

Pyttelite
1/20/21, 6:47 PM
#19

#18: Jag pratade om moderna bensin/diesel-bilar med servo.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/20/21, 7:06 PM av Pyttelite
johan
1/20/21, 7:04 PM
#20

Elbilar har inga växlar alls (förutom back och framåt då).

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
1/20/21, 7:07 PM
#21

#20: Tycker att det verkar som om Condor skulle ha mycket kul med en elbil. 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/20/21, 7:07 PM av Pyttelite
johan
1/20/21, 7:22 PM
#22

#21: Dom flesta som provar brukar tycka det är kul med el-bil. Men min ödmjuka gissning är att Condor föredrar en manuellt växlat bil med tre pedaler. Jag får intrycket av att allt automatiserat förstör upplevelsen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
1/20/21, 7:30 PM
#23

#22: Jo det är trist när man inte ens vill se vilken utvecklingspotential de nya bilarna har oavsett drivkälla.

Sen behöver man ju inte byta till en elbil för det men argumenten mot är veka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 11:27 AM
#24

#19:

Det där har ingenting med servo att göra, utan med motorn och växellådan.

Condor
1/21/21, 11:28 AM
#25

#22:

Jo, det stämmer. Jag föredrar manuel växel.

Pyttelite
1/21/21, 11:46 AM
#26

#24: Nej det har det inte det var en analogi med teknikfientlighet - du har väl kopplat bort servot på din bil oxå?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 12:26 PM
#27

#26:

Nej, servo är en bra grej. Den gör ju ingenting självständigt, utan gör bara att jag behöver använda mindre kraft för att styra och bromsa.

Annons:
Pyttelite
1/21/21, 12:28 PM
#28

#27: Fast är det då så att du kopplar på servon om den inte gör ngt självständigt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/21/21, 12:56 PM av Pyttelite
Condor
1/21/21, 12:37 PM
#29

#28:

Jag har aldrig haft en bil där man måste koppla på eller skulle kunna koppla av servon. Vad har du för en bil?

Pyttelite
1/21/21, 12:56 PM
#30

#29: Så då agerar servot självständigt även i din bil?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 1:02 PM
#31

#30:

Servon "agerar" inte. Den bara gör at man behöver använda sig av mindre kraft.

Pyttelite
1/21/21, 1:22 PM
#32

#31: Servot agerar hela tiden eftersom den verkar redan från början.

Om den fallerar i din körning kan det ju bli problem, inte sant?

Hur kan du lita på att servot fungerar hela tiden?

De flesta bilar har ett mer eller mindre elektriskt servo som hanteras av en dator.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/21/21, 1:47 PM av Pyttelite
Condor
1/21/21, 3:40 PM
#33

#32:

Nej, det är jag som agerar och servot som stöder mina befäl till ratten. Om stödet slutar måste jag använda mig av mer kraft.

Man kan inte lita på det, men det är inget problem för mig att använda mig av mer kraft. Jag tränar flera ggr i veckan sen många år. Men det är ett problem om t.ex. nödbromsassistenten bromsar utan anledning. Då kan man inte göra något, bara hoppas.

Pyttelite
1/21/21, 3:53 PM
#34

#33: Ja du måst använda din kraft men du vet inte när det behövs.

Tänk om du sk göra en snabbundanmanöver på autobahn och servot inte funkar.

Kul att du tränar flera gånger i veckan på att servot slutar fungera.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Condor
1/21/21, 4:10 PM
#35

#34:

När man kör med hög hastighet på motorvägen är bilen även lättstyrd utan servo. Men annars är det inget problem att reagera. Men om jag samtidigt skulle hantera med en smartphone, skulle jag nog köra av vägen om det händer.

Jag tränar inte för att servot slutar att fungera, utan för att känna mig stark, frisk, vital och ha en snygg tränad kropp. Men bieffekten är förstås att jag har kraft i armarna om servot är borta.

Pyttelite
1/21/21, 4:36 PM
#36

#35: Så om du gör en undanmanöver och du tappar servot på motorväg och det ör ett elektriskt servo så menar du att det inte spelar roll.

Förstår att du kört 1 miljon km i Australien med bara raksträckor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 4:48 PM
#37

#36:

Visst…. de byggde raksträckorna bara för mig. 😄

Jag antar att du alltid har haft servostyrda bilar, men jag körde bil på en tid som det inte var vanligt och vet hur det känns att köra utan servo. Kör du med hög hastighet kanske du inte ens känner av om servot är borta. Men om man kör långsamt kan det vara överraskande. Men då är det inget problem att reagera i tid.

Pyttelite
1/21/21, 4:52 PM
#38

#37: Nej dom byggde inte raksträckorna för dig.

Om du gör en undanmanöver i hög fart utan servo kommer du att känna det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 5:00 PM
#39

#38:

Pröva att köar en bil utan servostyrning med hög hastighet. Du kommer inte att känna en skillnad till din bil med servostyrning. Men när du parkerar in kan det vara jobbigt om du inte är tränad.

Niklas
1/21/21, 5:14 PM
#40

#39: Det är rätt vanligt att bilar med servo har progressivt servo som blir trögare ju högre hastigheten är. Det är för att man inte ska råka göra för snabba manövrer i hög hastighet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Condor
1/21/21, 5:27 PM
#41

#40:

Jo, det stämmer. Därför känner man knappt en skillnad om man har servo eller inte när man kör fort.

Annons:
Pyttelite
1/21/21, 6:08 PM
#42

#41: Klart att du kommer att känna skillnad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/21/21, 6:15 PM
#43

#42:

Som sagt, ta och kör en bil utan servostyrning i hög hastighet och se om du känner en skillnad. Det är som Niklas skrev, att servo blir trögare ju snabbare man kör.

Pyttelite
1/21/21, 6:19 PM
#44

#43: Precis och när det slutar att fungerar gör du en övermanöver vilket kan leda till att du t ex hamnar i fel fil som kanske inte är tom.

Här får du tips så att du kan förnya dina kunskaper om svensk cirkulationsplatskörning.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Förklarar vad en cirkulationsplats är och hur reglerna fungerar. Exempelvis hur du ska blinka vid in- och utfart.
Condor
1/21/21, 6:27 PM
#45

#44:

Du har inte förstått hur en servostyrning fungerar. Ju snabbare du kör, ju mindre stöd av servot har du. Om servot slutar att fungera när stödet knappt finns till (hög hastighet) känner du knappt av det om det är borta.

Du verkar heller inte ha förstått att det inte är trafikreglerna i en rondell som folk inte förstår, utan det handlar om att uppfatta situationen rätt och det har många problem med.

Pyttelite
1/21/21, 6:51 PM
#46

#45: Lite kul att du säger så. En bil som har ett icke fungerande styrservo får bara köras till närmsta verkstad pga av säkerhetsrisk.

Nähä om det inte är trafikreglerna de inte förstått då förstår jag inte vad du menar. Om rätt och fel inte har med regelverket att göra är det bara tyckande från din sida.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
1/21/21, 7:14 PM
#47

#46: Det har inte med Condors tyckande att göra, att folk kör in och ut ur rondellerna utan att hålla koll på andra bilister och utan att blinka. Senast idag körde någon in i rondellen utan att se att vi kom körandes. Om jag ser sånt tycker jag precis som Condor, men jag vet inte vad du skulle tycka.

Condor
1/22/21, 11:33 AM
#48

#46:

Ta och läs det här:

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-kora-trots-servovarning-1204#:~:text=Benz%20Sverige%20AB-,SVAR%3A,upphör%20blir%20bilen%20mycket%20tungstyrd.&text=Under%20normal%20körning%20föreligger%20inga,du%20lugnt%20kan%20köra%20vidare.

"Om styrningens servoverkan upphör blir bilen mycket tungstyrd. Detta gäller i första hand vid parkeringsmanövrer.

Under normal körning föreligger inga problem att styra bilen även om servoverkan upphör. Vi anser därför att du lugnt kan köra vidare."

En annan sak är om man BÖR köra vidare, för man vet ju inte anledningen till det. Om t.ex. hydraulikoljan rinner ut är det inte bra om pumpen fortsätter att arbeta. Det kan leda till fler skador.

Här är det bara lag att ha servostyrning om det behövs mer än 30 kg kraft att styra bilen. Det förekommer nästan bara hos lastbilar. Kan hända att Sverige har andra lagar, men det är definitivt inte så som du säger, att man vid hög fart kör ut ur en kurva. När man kör över 40 km/h har man så gott som inget stöd av servostyrningen längre pga det som Niklas skrev. Det visar att du inte har erfarenheter om det som du skriver om, utan du är bara en "teoretiker" som inte ens känner till teorin.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar. FRÅGA:Följande meddelande kom upp på displayen i min Mercedes B 170...
  • Redigerat 1/22/21, 11:33 AM av Condor
Annons:
Pyttelite
1/22/21, 1:29 PM
#49

Jag förstår inte motivering. En bil får körförbud om styr servot inte fungerar och det ska finnas ett servo.

Det finns andra delar som slits om man kör utan servo på en servostyrd bil.

Det finns även olika lösningar på servo från hydraulstyrd, elektronisk styrd eller en blandning mellan.

Tappar du servot när du är ute och kör oavsett fart blir det en påverkan


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/22/21, 1:39 PM av Pyttelite
Condor
1/22/21, 2:20 PM
#50

#49:

Då får du ta och studera lagarna i Sverige och ta reda på anledningen till varför en bil i Sverige får körförbud och vad körförbudet innebär. Att nästa besiktning inte godkänns eller att man inte får köra alls längre?

T.ex. har min nya bil funktioner som min gamla bil inte har och inte behöver att ha, men om de är sönder får jag inget godkännande vid nästa besiktning för att bilen enligt typiseringen ska ha dessa funktioner. Jag gissar att det är det som menas med körförbud. Annars är det oklokt att köra längre än nödvändigt med söndrig servo, för att fler delar kan gå sönder. Möjligt att det innebär en säkerhetsrisk.

Påverkan känner du endast vid låg hastighet för att servostödet är hastighetsberoende. Ju fortare du kör, ju mindre stöd har du. Vid hög hastighet har du så gott som inget stöd, för det skulle vara farligt.

https://www.volvocars.com/se/support/manuals/v60/2018w46/saten-och-ratt/ratt/hastighetsberoende-rattmotstand

"Hastighetsberoende styrservo gör att rattmotståndet ökar i takt med bilens hastighet för att ge föraren ökad vägkänsla.

På motorvägar känns styrningen fastare. Vid parkering och i låg hastighet är styrningen lätt och kräver lite ansträngning."

Hastighetsberoende styrservo gör att rattmotståndet ökar i takt med bilens hastighet för att ge föraren ökad vägkänsla.
Pyttelite
1/22/21, 2:56 PM
#51

#50: Självfallet är det ett störmoment om styrservot fallerar oavsett hastighet.

Motivering är att säkerhetsaspekten en bil typad med servo är inte trafiksäker med ett icke fungerande styrservo.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
1/22/21, 3:33 PM
#52

#51:

Aha, nu har du gått ner till "störmoment" efter att du ansåg att man kör av vägen. 😄 Störmomentet kommer först när du saktar ner farten. Om servot går sönder vid hög fart, när det knappast eller inte är aktivt, känner man heller inte av om det inte fungerar.

Men även vid alla hastigheter måste enligt lagen bilens styrningen fungera så bra att föraren inte förlorar kontrollen på bilen.

https://www.regeringen.se/496531/contentassets/e97541f1b3924836be212d536663091e/kompletterande-bestammelser-till-eus-forordning-om-godkannande-av-och-marknadskontroll-over-motorfordon-prop.-201920139

"Fel på servostyrsystemet får inte leda till att föraren helt förlorar kontrollen över fordonet."

Om du förlorar kontrollen är det alltså inte bilens fel, utan ditt fel.

  • Redigerat 1/22/21, 3:34 PM av Condor
Tom
1/25/21, 10:03 PM
#53

Condor och Pyttelite, De här diskussionerna leder ingenstans och är onödiga. Var vänliga och sluta med dem på den här sidan.

Tom

Upp till toppen
Annons: