Annons:
Etikettfrågor-problemlösning
Läst 65 ggr
johan
2021-01-15 15:46

Brinner elbilar oftare än bensinbilar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TLDR; Nej

Media rapporterar gärna om bränder i elbilar, men det verkar faktiskt som att bränder i bensinbilar är så vanligt att dom inte ens blir en notis i nyheterna.

Denna statistik är specifikt från Tesla, men det skulle förvåna mig om inte andra tillverkare ser liknande siffror.

Data från 2012-2020 visar att en Tesla börjar brinna för varje 205 miljoner miles (329 miljoner km). Motsvarande siffra för hela bilflottan i USA är en gång per 19 miljoner miles (30 miljoner km).

I Sverige har de flesta bränder i hybrider och elbilar orsakats av att man laddat i vanligt eluttag och att eldonen inte klarat av värmen som uppstår vid långvarig hög belastning. Det är alltså inte bilen som startar branden, utan el-kontakten/kablarna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Moon AppleGrey
2021-01-15 19:44
#1

Vad är det för uttag man ska ladda dem i, då?
Kan inget om elbilar, men är intresserad av utvecklingen.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

johan
2021-01-15 20:11
#2

Det bästa är att ha en Laddbox. Dom är speciellt gjorda det och klarar av det på ett bättre sätt. Dessutom kan man då ladda på tre faser och högre effekt (precis som din spis gör), vilket gör att laddningen också går mycket snabbare.

Att ladda i vanligt eluttag skulle jag se som en nödlösning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moon AppleGrey
2021-01-15 20:20
#3

#2: åhå, på så vis.
Var är det man får tag i en Laddbox?
För jag antar att det inte är något man får med vid bilköp.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

johan
2021-01-15 20:50
#4

#3: Det finns ett par. Ofta kan ditt elbolag hjälpa till. Det bästa är att man får rätt mycket bidrag för att skaffa och installera Laddbox. Minns inte exakt nivåerna, men det är typ 50 % av kostnaden för Laddbox och installation upp till typ 10 000 kr.

Laddboxarna skiljer en del i pris, men de flesta brukar kosta mellan 5000-10000 kr. Fungerar på samma sätt, men har lite olika extra-funktioner. Vissa har fast kabel, andra kräver att du också har en laddkabel. Vissa kan ladda två bilar samtidigt, de flesta bara en. Vissa kan starta och stoppa laddningen automatiskt när elen är som billigast och så.

Att ladda hemma är verkligen en av de bekvämaste grejerna med elbil och en så enkel och relativt billig brandförsäkring.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moon AppleGrey
2021-01-15 21:16
#5

#4: Okej, tack för informationen.
Det ska jag ta med mig vid eventuellt köp senare. 🙂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: