Annons:
Etikettnyheter
Läst 76 ggr
Staffan
1/15/21, 12:45 PM

Toyota skeptiska

Chefen för Toyotakoncernen sågar elbilar och planerna på att förbjuda bensinbilar – som han hävdar skulle öka utsläppen.

Jämfört med de flesta andra biltillverkare ligger Toyota långt efter när det gäller batterielbilar. Toyota var annars tidigt ute med bensinhybrider och nu finns även laddhybrider i modellprogrammet, men på elbilssidan tror den japanska koncernen mer på vätgas än batterier.

Åtminstone tills den nya generationen av så kallade solid state-batterier är färdigutvecklade.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-kontroversiella-uttalande-fler-elbilar-ger-hogre-utslapp

// Staffan

Toyotachefen sågar elbilar – men får mothugg.
Annons:
johan
1/15/21, 1:05 PM
#1

Toyota ska även betala hundratals miljoner i böter för höga utsläpp från sina bilar och att t ex Prius förbrukar mycket mer bensin än Toyota påstår.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
1/15/21, 1:13 PM
#2

#1 Tycker ändå, trots att du ser okritiskt på elbilsutvecklingen, att det är intressant att lyssna på hur japanerna tänker. De är inte helt tappade… ;)

johan
1/15/21, 1:35 PM
#3

Nej de är inga dumskallar. Men dom kanske är som Nokia som var bäst på mobiler fram tills mobilen inte längre var vad dom blivit bäst på. Dom hade ju en och annan åsikt om Apple som telefontillverkare som inte stämde så bra.

Det är svårt att vända en oljetanker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
1/15/21, 1:51 PM
#4

Det intressanta är väl egentligen vad miljön tjänar mest på. Om det är värt att göra om alla bilar till elbilar innan solidstate-batterierna är verklighet.

Upplever litegrann när det gäller elbilar precis som det mesta annat att det är lätt hänt att det blir sektvarning.

johan
1/15/21, 2:14 PM
#5

Av dom alternativ som finns tillgängliga så är det knappast någon fråga av vad som är bäst för miljön.

Om SolidState-batterier kan massproduceras och har bättre energidensitet och pris kommer det användas istället för dagens batterier. Men det kommer ju inte göra att befintliga elbilar skrotas. Och även efter att 100 % av nybilsförsäljningen är elektrisk så kommer det tar 20 år innan hela flottan är det.

Jag tycker argumentet är konstigt.

Enda sättet att förbättra tekniken, tillverkningen och priset är ju att massproducera, lära sig mer och optimera i en evig loop.

Om sekten på sikt leder till bättre miljö, färre hjärt- och lungsjukdomar och säkrare bilar är jag gärna med den i sekten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
1/15/21, 4:02 PM
#6

Om du hade velat förstå vad jag menar så hade du förstått…

Med det sagt; jag är själv aspirant på att skaffa en elbil. Jag ser bara inte valet som så självklart. Ungefär som jag INTE var odelat positiv till LCHF-kosten.

// Staffan

Annons:
johan
1/15/21, 4:08 PM
#7

Jag tror inte att det finns något som enbart har fördelar. Självklart har även elbilar konsekvenser. Men av det man kan mäta idag så överväger fördelarna nackdelarna.

Jag förstod mig aldrig på vurmen för etanol och gas. Där tyckte jag det var uppenbart att det var liten skillnad i nettoutsläpp och ingen av fördelarna för mig som konsument. Jag känner samma för hybrider. Inte heller vätgas kan jag se den stora hypen kring även om det låter magiskt i teorin.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
1/18/21, 12:07 PM
#8

#4: Jag förstår vad du menar med sektvarning men det är viktigt att komma ihåg att elbilsägare har gjort ett mycket medvetet val som de råkar vara väldigt nöjda med till skillnad från sektmedlemmar som luras in i och styrs av sekten.
Det enda i valet som inte gör det självklart för mig är att det är så vansinnigt mycket pengar när man köper en EV.

  • Redigerat 1/18/21, 12:09 PM av Tom
Staffan
1/22/21, 9:15 AM
#9

#8 De allra flesta som valt en bil, låt oss säga Volvo, kommer vid nästa bilköp att välja samma tillverkare igen. Det beror delvis såklart på att man är nöjd, men också delvis på att det rättfärdigar/bekräftar att man gjorde ett bra val redan första gången.

#7 Jag har fått framföra att jag inte är säker på att lösningen är så enkel som många tror. Det räcker så för mig.

Skrev i #6 att jag överväger att skaffa en elbil. Om något blir jag mer tveksam efter det här "mötet" med dig.

Andras övertygelse gör mig märkligt nog alltid mer tveksam… :)

Peace // Staffan

johan
1/22/21, 9:25 AM
#10

#9: Om du går med i Bensinupproret 2.0 på Facebook så kommer du i så fall snabbt bli övertygad om att köpa elbil. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Staffan
1/22/21, 9:44 AM
#11

#10 Låter rimligt med tanke på hur min hjärna fungerar… :)

Tom
1/25/21, 9:56 PM
#12

#9: Och det hade med sekter att göra för att…? ;-)

Upp till toppen
Annons: