Vilken bil skall jag välja?
Kan inget om elbilar men är ganska kunnig på gamla Opel. Jag bor i Norrtälje. Här är VW, Volvo och Kia populära. VW och Kia har endast hybrider och sonen har övertalat mig att köpa en riktig elbil.
Jag är lite skeptisk till för mycket ny teknik och vill ha vill ha en auktoriserad verkstad inom räckhåll. Har jag något alternativ till Volvo XC 40 T8?
Goda råd välkomnas!
/Kjell

#0: Hur använder du bilen? Behöver du lasta mycket, köra många personer, dra släpvagn? Vilka är dina vanligaste bilresor?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2020-11-24, 21:19 av Niklas
Ska du bara köra mellan Norrtälje och ert landställe kan du ju i princip ta vad som helst. Renault Zoe är liten och prisvärd och EU’s mest sålda elbil. Kia eNiro får alltid bra kritik. Hyundai Kona Electric likaså.
Men ska du köra längre sträckor och kan tänka dig att betala lite mer är ju Tesla rätt oslagbart. Riktigt snabba laddare på långresor, bäst pris på snabbladdning och alltid många laddare vid varje ställe. T ex så hittar du ofta 1 eller max 2 Snabbladdare för alla elbilar, medan vid Tesla SuperChargers är det i princip alltid 8-24 st. Jag har kört runt från Båstad i söder till Skellefteå i norr och har aldrig behövt köa till laddning eller haft problem med laddning.
Tesla har också riktigt bra förbrukning. Samma batteristorlek kommer bra mycket längre än motsvarande Polestar t ex. Att jämföra med Audi är ett skämt.
Med Tesla får du också uppdateringar ”over the air” precis som du får på din iPhone. Min bil har med hjälp av gratis mjukvara som installerar sig själv fått längre räckvidd, bättre acceleration, bättre AutoPilot, uppdaterat entertainment-system, etc etc etc etc etc etc etc. Tesla är som sämst när du köper den och sedan blir den bättre för varje uppdatering.
Tesla har inget service-center i Norrtälje, men det finns ett via Bredden och ett ungefär vid Skärholmen. Men du har ingen schemalagd service och för mindre grejer kommer Tesla Mobile Service hem till dig, snarare än att du åker till dom. Jag har under mina 3000+ mil aldrig behövt göra annat än att fylla på spolarvätska.
Tesla laddar för övrigt med typ-2 och CCS, så Tesla kan ladda på alla laddare i Europa.
För är känslan att gå från Volvo, Skoda och Subaru till Tesla ungefär samma som att gå från Nokia 3310 till iPhone. Nokia var fantastisk, men iPhone var så mycket mer.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
När man inte behöver oroa sig för virus längre kommer jag gärna ut till er så du kan provköra.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Tack för synpunkter! Skall kolla upp Johans förslag men tycker Tesla är för dyr.
Jag åker 2-3 ggr i veckan tor landet - 2 mil enkel resa.
När Coronatiden är över blir det 8 mil till Bromma kanske varannan vecka.
Vill gärna ha lite lastutrymme
Kanske en gång om året upp till Övertorneå men då får jag nog byta bil med någon. Det är glest mellan laddarna där uppe än så länge. Om några år kanske man kan stanna till på Northvolt i Skellefteå och tanka fullt:)
Hälsningar
Kjell
Ja för dom behoven fungerar det nog med en billigare bil också. Jag hade kollat in Zoe eller Mini Cooper.
Kanske iD3.
Övriga blir snabbt dyra och då kände jag att det skiljde så pass lite mot att få en Tesla, som jag vet kommer kännas ny längre tack vare alla uppdateringar.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Vi körde Teslan nästan ända till Kiruna från Stockholm. Laddade fullt hemma, sedan i Sundsvall, Örnsköldsvik och i Kalix (bara lite vid övernattning hos vänner).
Före nerresan laddade vi fullt, sedan i Örnsköldsvik på hotellet (gratis och passar andra än Tesla) och vid Gävlebro.
Tycker inte det kändes som om det var dåligt med laddstationer på vägen och utbyggnaden går fort nu.
#7: Finns hela vägen nu. Bredden, Uppsala, Gävle, Härnösand, Sundvalls, Örnsköldvik, Umeå, Skellefteå, Luleå, etc. Skulle säga att utmed dom stora vägarna finns det superchargers ungefär var 15-20 mil.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag hade också tänkt föreslå VW iD.3 eftersom den har fått väldigt fin kritik och du nämnde VW som ett populärt märke i Norrtälje.
» VW ID.3 Is Car Of The Year In Denmark 2021: For The 2nd Year In A Row, The Title Goes To An EV!
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton