Annons:
Etikettvolvo
Läst 160 ggr
Pyttelite
2020-11-18 20:11

Har ellastbilen en framtid?

”Volvo: Tre saker som måste ske om ellastbilar ska slå igenom.”

Läs mer om vilka tre saker som är framgångsfaktorer för ellastbilar enligt Volvo.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-tre-saker-som-maste-ske-om-ellastbilar-ska-sla-igenom-6981627


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-11-18 20:12 av Pyttelite
Annons:
Niklas
2020-11-18 20:27
#1

Punkterna är:

  • Ekonomiska morötter ungefär som för personbilar.

  • Kapacitet i elnätet.

  • Publika laddstationer för lastbilar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kjellhansson
2020-11-24 20:51
#2

Kanske om ca 10 är när batteritekniken utvecklats. Tunga lastbilar kräver stora tunga batterier och då blir det inte mycket kapacitet över för tung last och långa körsträckor. Jag tror snarare att nästas steg blir en kombination av Gas/diesel och eldrift för den del av körningen som sker i tätort. Batterierna måste ju hålla under en hel dags körning.

Pyttelite
2020-11-24 21:18
#3

#2: Häller med. I Danmark har man testat en variant som liknar trådbussar men för lastbilar.

Spännande att se hur det kommer att utvecklas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-11-24 21:18 av Pyttelite
johan
2020-11-24 21:36
#4

Det händer mer med batterier än de flesta fattar. Tesla börjar producera sin Tesla Semi i Texas inom ett eller två år. Där är batteripacket en del av strukturen i chassit, vilket sparar mycket vikt.

#2: Varför måste batterierna klara en hel dags körning? Chauffören är ju ändå tvungen att ta paus med jämna mellanrum. Matcha det med laddning är det ju löst.

Dessutom tror jag det kommer bli allra vanligast med megachargers på destinationen så att man laddar medan man lastar i och ur lastbilen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

kjellhansson
2020-11-24 23:10
#5

En distributionsbil t.ex åker kors och tvärs i stan. Bilen lastas på kvällen och levererar gods under dagen - inte dit där det finns laddare utan dit kunden beställt sina varor. Olika destinationer mest hela tiden. Han får köra 4 timmar utan rast. Att köra längre sträckor i stan för att ladda tar för lång tid. Bil och chaufför kostar pengar. I många år har man testat gasdrivna sopbilar men det har inte slagit igenom pga ständiga tankningar.

Är körsträckorna längre/återkommande och på ute på landet är det en annan sak, då är det lättare att planera laddning skulle jag tro. Men om vi någonsin får en fungerande järnväg blir det kanske ett alternativ i framtiden.

Hälsningar
Kjell

johan
2020-11-25 07:03
#6

Fast dessa bilar är väl sällan semi trucks. Då är det väl mer mindre lastbilar vi pratar om?

Amazon har beställt väldigt många budbilar av Rivian, och eftersom Amazon alltid agerar utifrån data har jag svårt att se att dom inte vet att det kommer fungera för deras vardag.

För semi kan du läsa lite mer här:
https://electrek.co/2020/11/24/tesla-semi-electric-truck-621-miles-range-elon-musk/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
kjellhansson
2020-11-25 08:04
#7

Lastbilar är allt mellan 3 och 60 tin så jag borde nog ha skrivit tunga fordon i ställer för lastbil. For distributinosbilar lättare/billigare/mindre lastbilar typ under 10 ton kan säkert el bli ett bra alternativ om några år. Såg att Teslas hade en totalvikt på 40 ton - imponerande.

Pyttelite
2020-11-25 08:39
#8

#7: Vi har ju eldrivna stadsbussar så mindre lastbilar borde det redan nu finnas teknik för.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2020-11-25 08:51
#9

#8: För bussarna jobbas det även mycket på laddning vid varje stopp. Det kan antingen vara trådlös laddning i gatan, eller trådbunden som en spårvagn. Så direkt när du kommer in till hållplatsen laddar du några minuter. På en rutt med 20-30 stopp adderar det upp.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2020-11-25 08:54
#10

#9: Det är inte min uppfattning men har inte undersökt noggrant.

Ser varken några skenor eller ombyggda hållplatser.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-11-25 09:08
#11

#10: Laddningen av bussarna sker tydligen vid ändhållplatserna - får ta en resa till någon så småningom för vidare studier.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-11-25 09:08 av Pyttelite
johan
2020-11-25 10:48
#12

#10: Idag ja, men jag pratar om vad som kommer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
2020-11-30 08:00
#13

Som en en "by the way":

Max totalvikt, för tunga fordon, i Sverige är 74 ton. Dispens för ännu högre vikter finns, men det får ses som undantag.
En annan aspekt är den stora andel tunga fordon som trafikerar landets vägar som inte är svenska. Intressant men komplex fråga.

Annons:
Staffan
2020-11-30 14:30
#14

Regeringen vill göra en stor satsning på att bygga elvägar, där till exempel lastbilar kan laddas samtidigt som de kör.

Medan fordonstillverkaren Scania hyllar satsningen, så får den kritik från lastbilsjätten AB Volvo som tycker att pengarna används på fel sätt.

"Vi är lite tveksamma till om det är den samhällsekonomiskt bästa investeringen. Det är kanske inte det bästa sättet att nå de klimatmål som vi har satt upp gemensamt", säger Henrik Engdahl, som är chefsingenjör på AB Volvo, till Ekot.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7612901

// Staffan

Regeringen vill göra en stor satsning på att bygga elvägar, där till exempel lastbilar kan laddas samtidigt som de kör.  Medan fordonstillverkaren Scania ...
johan
2020-11-30 15:39
#15

#14: Vet inte jättemycket om det där, men jag tycker nog också det verkar som onödigt mycket infrastruktur. Är nog mer värt i längden att satsa på batteriutveckling och laddnätverk så att man kan köra vart som helst, istället bara för vissa vägar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
2020-12-01 06:44
#16

#14 Varför inte en kombination? Kan tänka mig "Elvägar" på de stora stråken som trafikeras av semitrailer - t ex E6:an och E4:an.

Pyttelite
2020-12-01 08:20
#17

#16: Man ha gjort försök i Danmark på motorvägar där.

Ska se om jag hittar ngt reportage. Det var märkligt att se.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-01 08:36
#18

#17 "Idag finns två kandidater till Sveriges första elväg; sträckan Örebro-Hallsberg och väg 73 mot Nynäshamn"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7613604

Det finns planer på en elväg mellan Örebro och Hallsberg, enligt Länsstyrelsen kan den få en "Betydande miljöpåverkan". Elväg är ett sätt att ladda ...
johan
2020-12-01 09:10
#19

Har för mig att det fanns en teststräcka norr om Gävle också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-12-01 20:48
#20

Det finns en sträcka vid Arlanda.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Pyttelite
2020-12-01 20:55
#21

Här är en annan variant:

Sedan i somras(2016) är elvägen i Sandviken i gång.

Världens första elektrifierade allmänna väg för lastbilar har lockat besök från hela världen.

https://www.nyteknik.se/fordon/elvagen-i-sandviken-en-varldsnyhet-6804295


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sedan i somras är elvägen i Sandviken i gång. Världens första elektrifierade allmänna väg för lastbilar har lockat besök från hela världen.
[Hayabusa]
2020-12-02 08:39
#22

Saxat från artikeln i NyTeknik:

"Volvo Lastvagnar ser att i ett första skede kommer merparten av laddningen att ske på hemmaplan, exempelvis i depåer när lastbilarna står stilla över natten. De menar också att det är troligt att logistikhubbar kommer att ha laddmöjligheter som lastbilarna kan nyttja under av- och pålastning.

Publika laddstationer blir därför inte lika viktiga som de är för personbilar, men kommer ändå att spela en roll framförallt i längre transporter."

Att publika laddstationer inte är lika viktiga håller jag inte med om. Långt ifrån alla tunga fordon står stilla på hemmaplan. Parkeringar, rastplatser, industriområde m.m. är ofta fyllda med "övernattande" fordon. Inte sällan över helger t ex. Så, jo - det finns ett behov.

Upp till toppen
Annons: