Annons:
Etiketterteslaladdningtips-informationförsäkringarservice
Läst 793 ggr
johan
2020-11-08, 15:00

Fördelar och nackdelar med elbil 2020

Vilka är de största fördelarna och nackdelarna med att äga en elbil 2020? Här är en Tesla-ägares tankar:

Fördelar

Ladda hemma

Jag tycker det är obeskrivligt skönt att ladda hemma. När man kommer hem stoppar man i sladden och bilen laddar under natten när elen är som billigast. Att alltid komma ut till en laddad bil är väldigt bekvämt.

Värma upp eller kyla ned bilen från appen

Vintertid är det så skönt att kunna sätta på värmen i bilen en stund innan man ska åka så att rutor är isfria och kupén är varm. Har man regelbundna tider kan det även schemaläggas så att bilen är laddad och varm vid avfärd. Sommartid är det lika bekvämt att kyla ned bilen innan avfärd.

Klimatanläggning på när man är stilla

Att kunna ha värme eller kyla på medan man är still utan att behöver prutta ut avgaser eller tömma 12-voltsbatteriet är väldigt bekvämt.

Minimalt med underhåll och service

Elbilar har väldigt mycket färre rörliga delar, så glömt allt vad oljebyte, kamremsbyte, etc, etc heter. Även bromsar slits mindre tack vare "re-gen", dvs. att du använder motorbromsning som en generator istället för att aktivt bromsa.

Billig i drift

Speciellt hemma-laddning är väldigt billigt jämfört med bensin eller diesel. Även snabbladdning på långresor är billigare, men man kan behöva se upp.

Uppdateringar gör bilen bättre

Teslor uppdateras gratis via programuppdateringar hela tiden. Det gör att dom hela tiden blir bättre över tid. Uppdateringar kan vara allt från bättre räckvidd, bättre acceleration, automatiska filbyten, ta avfarter, använda kameror för övervakning av bilen, till mindre saker som att kunna kunna se Youtube och Netflix i bilen när man parkerat.

Nackdelar

Dyrare i inköp

Även om en elbil i totalkostnad blir billigare, så går det inte att förneka att dom ännu är dyrare i inköp. Det gör att det som med mycket annat blir enklare för dom som redan har pengar att spara pengar. Det är ett övergående problem, men ännu är det svårt för de flesta att ta sig in på elbilsmarknaden.

Dyrare försäkring

Att försäkra en elbil är markant dyrare än motsvarande fossilbil. Försäkringsbolagen hävdar att nyblivna elbilsägare oftare är inblandade i olyckor, sannolikt på grund av den direkta accelerationen. Man kan tycka att man då skulle få billigare försäkring efter ett par år, men ännu är det inte så.

Dåligt med snabbladdare

Om man inte kör Tesla kan det vara svårt med snabbladdning. Ofta finns det 1 eller 2 laddare per ställe och man vet aldrig riktigt om det kommer att fungera. Tesla SuperChargers har ofta 8-20 laddare på varje ställe och fungerar (i princip) jämt.

Svårt om man bor i lägenhet

Det kan vara svårt att ladda hemma om man bor i lägenhet. Ett övergående problem, men det är helt klart enklare för dom som bor i villa/radhus.

För mig är elbilen här för att stanna. Att jag får vänta 15 minuter längre vid laddning på långresor är ett obefintligt problem sett till helheten. När man är en kissnödig familj så tar toabesök och snackspåfyllning längre tid än laddningen ändå.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2020-11-08, 21:29 av johan
Annons:
Moon AppleGrey
2020-11-08, 15:21

Skulle vilja ha en sådan någon gång i framtiden.
Blir till att spara först.

'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland

Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar

/ Billy

johan
2020-11-08, 15:34

#1: Om jag får gissa så tror jag elbilen är billigare även i inköp jämfört med fossilbilen ca 2025. Men det kommer ju fortfarande gälla nya bilar och för dom flesta är det ju väldigt svårt ekonomiskt att köpa en ny bil.

Men det kommer också gör att fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden, så jag känner mig hoppfull.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-11-08, 19:38

#0:

Jag undrar om det där med försäkring är en generell sanning. Vår försäkring kostar ungefär lika mycket som på den BMW vi hade innan. Fast vi fick byta försäkringsbolag för att få ett bra pris.

”Även bromsar slits mer tack vare "re-gen", dvs. att du använder motorbromsning som en generator istället för att aktivt bromsa.”

Det ska stå tvärt om va? Att bromsarna slits mindre tack vare kraftåtervinningen. Sen slits de nog annorlunda i elbilar. Det blir antagligen mer rostskador än slitskador på bromsskivorna.

Jag läste nyligen att det saknas omkring 4.000 publika laddare i Sverige jämfört med EU:s riktlinjer. Vi använder sällan andra laddare än vår egen så jag upplever inte att det är ett problem. För dem som kör mycket är det säkert viktigare.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

mitzerl
2020-11-08, 21:08

Jag funderar kring denna punkt:

"Om man inte kör Tesla kan det vara svårt med snabbladdning. Ofta finns det 1 eller 2 laddare per ställe och man vet aldrig riktigt om det kommer att fungera. Tesla SuperChargers har ofta 8-20 laddare på varje ställe och fungerar (i princip) jämt."

Är det olika laddställen för olika typer av bilar? Så man måste alltså leta upp laddställen specifika för just det bilmärket man har? Finns det inga adaptrar som kan lösa detta problem? Det låter ju helt sjukt om det är så som jag uppfattat det. Då har man ju inte gjort det enkelt för elbilsägare.

Niklas
2020-11-08, 21:19

#4: Det finns flera standarder, men det kanske låter krångligare än det är. Tesla har sitt eget system. Det behöver du inte tänka på om du har en annan bil. CCS är en standard som finns nästan överallt enligt min erfarenhet. Det är också det system som är vanligast i icke-Teslor. Det finns också ett äldre japanskt system, men om du köper en modern bil såld i Europa behöver du inte oroa dig för det.

Niklas
2020-11-08, 21:22

Här kan du läsa om de olika systemen:

CHAdeMO

Snabbladdare

Typ 1

Typ 2

CCS

Tesla Supercharger

• Redigerat 2020-11-08, 21:44 av johan
  • Redigerat 2022-02-14, 10:28 av Niklas
Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2020-11-08, 21:23

Inlägget är borttaget

johan
2020-11-08, 21:34

#4: Teslas laddare använder CCS-standarden för Model 3 & Y och Teslas eget system för Model S & X. Men även om CCS är en generell standard, så är det bara Tesla som kan ladda på SuperChargers. Däremot så kan Tesla ladda på alla andra publika laddare också, eftersom dom i EU alltid har antingen Typ 1, 2 eller CCS.

I övrigt så kan alla laddare användas oavsett bilmärke. Du betalar bara för elen till olika leverantörer precis som du gör med bensin på olika bensinstationer.

Så du behöver absolut inte oroa dig för att behöva leta upp en laddare som passar just ditt bilmärke.

Det går även att ladda via vanligt 220V eluttag, men det tar lång tid.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: