Annons:
Läst 3977 ggr
mitzerl
11/8/20, 12:20 PM

Värt att köpa begagnad laddhybrid?

Vi måste skaffa ny bil och budgeten medger bara en begagnad. Vi bor i Stockholm och måste ha en bil med miljöklass Euro6 (dvs äldst 2015). Vi har funderingar på en laddhybrid. Men är det läge att skaffa en begagnad laddhybrid i dagens läge när dessa är så pass nya på marknaden? Är en begagnad laddhybrid från ca 2016 ett okej köp, eller kommer batteriet vara paj inom ett år?

En släkting säger att då elbilar är ett så pass nytt experiment och det inte finns några långsiktiga studier för dess hållbarhet så är det inte läge att köpa begagnad laddhybrid i dagens läge. Han rekommenderar att köpa en begagnad bensinare och sen vid nästa bilinköp om ett antal år då satsa på laddhybrid då de hunnit finnas längre på marknaden och hunnit utvecklas och bli bättre.

Vad säger folk i denna grupp? Köpa begagnad laddhybrid nu eller vänta några år?

Jämför jag priser på bilar från 2015-2016 ser jag att priserna nästan är desamma på vanlig bensinare och laddhybrid.

Annons:
johan
11/8/20, 1:08 PM
#1

Jag skulle inte köpa en hybrid. Ser bara nackdelarna.

  • Dyrare i inköp än fossilbil
  • Dyrare service än elbil
  • Helt meningslös om ett par år när allt är batteridrivet

Enda fördelen är väl att de flesta bara kör några mil om dagen, så laddar du hemma och på jobbet kan du köra mestadels på el.

Personligen hade jag mycket hellre köpt en begagnad elbil, t ex Leaf eller Zoe. Inte jättedyra, men bevisat bra kvalitet.

Skulle också hänga en del på hur länge jag tänker ha bilen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

mitzerl
11/8/20, 1:32 PM
#2

Vi åker långsträckor ibland, så sambon vågar inte skaffa bil som enbart går på el. Tanken med laddhybrid var alltså att kunna köra på el till vardags, men att det övergår till bensin när vi åker till landet o dyl.

När jag kollar annonser på blocket för begagnade bilar från 2015-2017 ser jag ingen större prisskillnad mellan laddhybrid och vanlig bensin.

Hur länge vi tänkt ha bilen? Tja, så länge som möjligt … Vi har en bensinbil från 2008 nu som vi köpte begagnad 2016. Vill väl gärna kunna ha bilen ca 4 år iaf. Är detta möjligt med en begagnad laddhybrid från ca 2016?

johan
11/8/20, 2:11 PM
#3

För långresor så är det klart att Tesla är det absolut enklaste, men också dyrt vid inköp. Andrahandsvärdet är ofta galet bra.

Jag tänker främst att elektrifieringen nu är ostoppbar, även om det tar lite tid. Men andrahandsvärdet på fossilbilar och hybriden tror jag kommer sjunka som en sten kommande åren.

Förstår ert dilemma. Det är precis i mitten av två epoker skulle jag tro, så att köpa fossilt är dödsdömt, men köpa batteribil är dyrare i inköp.

Jag kan inte svara vad som är bäst för er, men för min del och mitt användande har jag ändå satsat på en begagnad Zoe för vardagsbruk och eventuellt hyrt en annan bil de få gånger jag gör långresor. Det tror jag hade varit den bästa mixen av billigt inköp, mycket billig drift och service och ändå kunna göra det enkelt vid långresor.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
11/8/20, 8:27 PM
#4

Jag skulle inte heller satsa på hybrid. Det ger ingen av de fördelar vi vill åt.

  • Mer som kan gå sönder än i en ren bensin- eller dieselbil.
  • Gissningsvis dyrare service än en blötbränslebil.
  • Gissar också att försäkring är dyrare på bilar med två drivsystem.
  • Räckvidden för el i hybrider är relativt kort. Ofta under tio mil.

Johans förslag, att skaffa en billigare begagnad elbil för vardagsbruk och hyra bil till långresor, skulle jag satsa på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
11/8/20, 8:28 PM
#5

#2: Vad är det med elbil som din sambo är rädd för?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mitzerl
11/8/20, 8:59 PM
#6

#5: - Att batteriet skall ta slut på vägen och bara stoppa.

  • Att det skall vara svårt att hitta laddare på vägen som funkar för alla bilar. Vi har inte råd med någon Tesla eller övrig dyr modell.
  • Att det skall vara långa väntetider för att ladda på vägen om det är få laddställen och många som vill ladda. Har man bråttom blir det svårt.
  • Priset. Vi behöver en kombi pga att vi åker till stugan då och då och har mycket som behöver fraktas med, och större elbilar är dyrare än mindre.
  • Problem med att dra släp. Husvagn t ex.
Annons:
Niklas
11/8/20, 9:14 PM
#7

#6:

  1. Det oroade jag mig också för i början, men det visade sig snabbt att det inte var särskilt olikt en bensinbil eller moped. Man vänjer sig fort.

  2. De flesta laddare passar i nästan alla bilar. Det finns standarder som är väldigt spridda nu.

  3. Vi laddar oftast hemma, men vi har aldrig behövt köa vid en laddare. Innan vi hade elbil trodde jag att vi skulle behöva ladda på laddstationer ofta, men räckvidden är så bra att det bara har hänt i undantagsfall. Vi skulle egentligen klara oss bra med kanske två laddningar i veckan. Nu laddar vi varje natt hemma därför att det är så enkelt.

  4. Absolut, så är det. Det gäller blötbränslebilar också.

  5. En del elbilar får inte ha dragkrok, men det gäller inte alla. Behöver man krok får man välja en bil som kan ha det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 11/8/20, 9:14 PM av Niklas
johan
11/8/20, 9:26 PM
#8

#6: Med låg budget och den kravlistan är jag beredd att hålla med om att elbil förmodligen inte är rätt väg för er ännu.

Men då hade jag sannolikt satsat på en äldre begagnad bil och vara beredd på att förlora i princip hela värdet på den tills nästa gång ni byter bil. Fossilbilar kommer dumpa i andrahandsvärde ju billigare elbilarna blir och ju fler begagnade elbilar som kommer ut på marknaden. Hybrider tror jag kommer gå exakt samma väg.

Det finns ju bra äldre begagnade bilar också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

mitzerl
11/8/20, 9:54 PM
#9

Tack för intressanta svar. Jag kanske skall berätta lite närmare om våra behov och förutsättningar så kanske det blir lättare att ge mer riktade svar. Vi bor i förort till Stockholm.

Behov:

  • Sambon åker till jobbet varje dag + små ärenden efter jobbet; stadstrafik ca 1,5 h t.o.r.
  • Ca var 3:e vecka åker vi eller sambon till annan stad. Ca 16 mil t.o.r.
  • På sommaren åker vi till landet då och då. Ca 20 mil t.or. Ibland med hela bilen fullproppad, ibland med släp. (Drar det mer el om man har fullastad bil eller släp?). Behöver alltså ha en kombi.
  • Vi har lite funderingar på att kanske skaffa husvagn på sikt (billigare än husbil)
  • Måste ha Euro6-klassning ifall vi åker i Stockholms innerstad.

Ekonomi:

  • Har budget för max 250 000 kr.
  • Bor i hus med eget garage
  • Redigerat 11/8/20, 9:57 PM av mitzerl
johan
11/8/20, 10:10 PM
#10

Om vi bortser från pengarna för ett litet ögonblick så funkar allt det du säger hur bra som helst med elbil.

Släp och husvagn drar givetvis mer el, precis som det drar mer bensin. Enda skillnaden med bensin är att du kanske inte tänker på det lika mycket eftersom du ser bensinmackar över allt.

Ni har ju perfekta förutsättningar för att ladda hemma både i garaget och på landet.

Det enda kruxet just nu är att det finns få begagnade bilar. En Nissan Leaf kan du få för det priset, men det är knappast optimal att dra släp eller husvagn med. I övrigt så matchar den nog det mesta.

Kommando Model Y vore perfekt på alla punkter utom priset. Plus att den släpps i Europa först om ca 1 år.

Om ni räknar på det tror jag lätt att sett över kanske 3 år, så kommer en fossilbil för 250 000 kr kosta mer med service och drivmedel, än vad en elbil för 300 000 skulle göra under samma period. Lägger man till andrahandsvärde blir skillnaden förmodligen ännu större.

I ett annat inlägg hör på sajten länkade jag till en räknesnurra som något universitet gjort där man kan jämföra totalkostnader.

Hur som helst så förstår jag ert dilemma. Väldigt svårt beslut med timingen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
11/22/20, 12:09 AM
#11

Jag måste stämma in i kören som inte tycker att hybrid är en bra idé.

Att köra 10 mil till landet och sedan ladda där innan man åker hem är inte några större problem ens med de billigare elbilarna men med husvagn och en massa packning blir det knepigt med er budget.

Men som de andra skriver är det nog bra att kolla på totalkostnaden för fordonet. Då blir en elbil en bättre affär i slutänden eftersom man slipper service, reparationer och bränslekostnader som en fossilbil har.

Niklas
11/22/20, 10:17 AM
#12

#0: Hur finansierar ni bilköpet, med sparpengar eller lån?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mitzerl
11/27/20, 9:18 PM
#13

#12: Inte varit inne på forumet på några dagar, så såg frågan nu. Vi tänkte använda sparpengar som vi har. Vill inte låna till en bil.

Har pratat mer med sambon och han vågar nog inte köpa en ren elbil idag med tanke på resorna ut på landet (blir för dyrt att skaffa Laddbox både hemma och där) och att vi ev. har tankar på att skaffa husvagn. Om han själv fick välja så skulle han skaffat en ren bensinbil. Jag försöker påverka lite grann mot elhållet och får nog vara glad om han ställer upp på laddhybrid. Laddhybrid måste väl ändå vara bättre än ren bensin? Jag har inte ens körkort och får inte ta, så jag har inte så jättemycket att säga till om mer än att jag försöker påverka.

Men jag har läst lite om leasing som ett sätt att få en lite nyare bil utan att punga ut med ett helt köpebelopp. Vad tror ni om det?

Annons:
Niklas
11/27/20, 9:34 PM
#14

#13: För miljön är säkert laddhybrid bättre än bensin. För er plånbok är jag däremot tveksam.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
11/27/20, 10:05 PM
#15

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport s...
Niklas
11/29/20, 1:44 PM
#16

#15: Intressant.

"Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: