Annons:
Etiketttesla
Läst 1240 ggr
Carmarino
2020-11-07, 15:16

Begagnade Teslor jailbreakas

En ny artikel av Vice skildrar hur flera personer som köpt begagnade Teslor upptäckt att Tesla tagit bort delar av mjukvaran som kom med bilen.

Även om den ursprungliga ägaren exempelvis köpt en AutoPilot eller trimning för flera hundra tusen har Tesla tagit bort den med anledning av att den nya ägaren inte betalt själv för att använda den.
Detta har nu lett till att folk börjat jailbreaka sina bilar via reparatörer.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.742083/begagnade-teslor-jailbreakas

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
johan
2020-11-08, 14:39

Vad jag vet så hänger t ex FSD med bilen, inte ägaren. Jag hade föredragit att det följde med mig som ägare eftersom FSD blir dyrare och dyrare ju bättre det blir.

Det oroar mig att man påstår att FSD skulle försvinna från en begagnad bil. Det skulle sannolikt försämra andrahandsvärdet radikalt.

Men hittills har jag inte hört några konkreta fall om det, förutom när det handlat om krockade bilar som reparerats på andra än Teslas verkstäder.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-11-08, 20:55

Det kan bli knepigt som köpare att veta vad man får om det inte är väldigt tydligt. Jag skulle dra mig för att köpa en bil där mjukvaran är så viktig.

Vänliga hälsningar, Niklas
Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Tom
2020-11-21, 23:57

Det här är helt vansinnigt. Har man köpt en produkt borde det inte vara lagligt för säljaren att förstöra produkten efteråt. Jag hoppas att det blir några rättsfall snart så att det blir solklart vad som gäller.

Niklas
2020-11-22, 10:30

#3: Det kanske står i något avtal att de får göra det och det kan säkert skilja mellan länder om det är lagligt att göra så eller inte. Tesla kanske betraktar det som abonnemang som är knutna till en specifik kund.

Vänliga hälsningar, Niklas
Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Upp till toppen
Annons: