Annons:
Etiketterteslabmwvolkswagen-vwvolvoaudifordhyundaiporsche
Läst 76 ggr
johan
9/27/20, 10:35 AM

Räckvidd och räckvidd/kr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden tycker jag var spännande. Den visualiserar hur lång räckvidd olika elbilar har samt vad kostnaden per km räckvidd är.

Att titta på inköpspris är så klart det enklaste och i många fall avgörande vad man har råd med, men precis som man för mat jämför kilopris, borde man också lättare se km-pris.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
DesK
9/27/20, 11:31 AM
#1

Mycket intressant och tankeväckande! Det visar bl a att Tesla inte är den dyraste bilen, samt att Tesla ofta har mycket bra räckvidd per laddning 😊 Sånt här gillar jag att läsa 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
9/27/20, 12:10 PM
#2

#1: Precis.

Jag blev om möjligt ännu mer nöjd med min Model 3 Long Range när jag såg detta.

Räknar man även in att Model S och X har gratis snabbladdning "for life" så blir kanske skillnaden ännu mindre.

Tycker också det är värt att nämna att Tesla SuperChargers kostar 2,56 kr / kWh i de flesta länder. (lite dyrare i Danmark t ex) Men annan snabbladdning kostar för det mesta minst 5 kr / kWh och ibland så mycket som 9 kr / kWh. Om man då har en bil som från början inte är så effektiv blir det ju dyrare än att tanka bensin.

Detta är dock för långresor, vilket ju är en minimal del av ens laddning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
9/27/20, 5:12 PM
#3

Väldigt intressant och bra sammanställning. Räckvidden på Tesla 3 LR måste dock vara utan musik, utan AC och snabba omkörningar. Fulladdad körde vi 36 mil, och hade 12% kvar. Hade aldrig klarat 15 mil till.

johan
9/27/20, 7:08 PM
#4

Det är nog EPA eller WLTP för alla bilarna. Så, nej 53 mil har jag heller aldrig vågat tro på. Men så länge alla jämför samma körcykel så spelat faktiskt milen mindre roll om man vill jämföra hur effektiva dom är och kostnad för påstådd räckvidd.

Sundsvall - Stockholm har jag dock kört. Men vanligtvis kör jag två tre timmar och sedan vill jag ändå ha paus och så laddar jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
9/27/20, 8:23 PM
#5

Ja, det var inga problem för oss, vi behövde paus, men det räknas nog inte med att man använder bilens batteri till annat än körning när man mäter sträckan.

Upp till toppen
Annons: