Skaffa laddbox
Laddar du fortfarande via eluttaget?
https://www.nyteknik.se/elbilar/manga-ebilister-fortsatter-att-ladda-via-eluttaget-hemma-7001128
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Vi laddar mest hemma i garaget, det är ju det billigaste alternativet. Enligt Tesla helt OK.
Vi ställer ner laddningen till 8A. Hur kan en vanlig elkontakt bara vara avsedd för en kaffebryggare? Kyl och frys går ju dygnet runt på såna.

En vanlig jordfelsbrytare borde väl funka lika bra?
- Redigerat 2020-09-16, 20:25 av Sindri
#3: Det beror ju lite på. Om du som jag har ett uttag i en carport, där sedan sladden går via ett förråd till elskåpet och eluttaget och kabeln inte klarar av värmen och börjar brinna så misstänker jag att det är för sent med en JFB i elskåpet.
Jag har lite svårt att se varför man inte skaffar Laddbox när bidraget man kan få är högre än i princip varenda Laddbox på marknaden. Låter som en rätt självklar brandförsäkran i mina ögon.
Det dyker dessutom fler och fler smarta laddboxar som kan optimera laddningen till att ladda när elen är som billigast t ex.
På Tesla kan man ju göra en del schemaläggning i bilen, så det är en bra bit på vägen.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#5: Talesättet ”Snålheten bedrar visheten” kan nog vara sant i dessa sammanhang.
Om det är en ny elinstallation med bra kablar och kontakter funkar det säkert bra. Men jag ser två stora fördelar. De gånger man behöver alla lite snabbare kan man göra det, men framför allt ser jag det på samma sätt som försäkring. Man tror sällan den behövs, ganska ofta känns det som man betalar i onödan, men oj vad skönt det är den dagen det faktiskt händer något.
Även brand i fristående garage som kanske sprider sig kan ju flöde förödande.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#7: Om ni har Tesla så kan ni med en Laddbox ladda med 16A * 3 faser, vilket blir 11kW eller ca 7 mil/timme. Så ja, det är markant snabbare än att ladda via vanliga eluttaget, i synnerhet om ni varit duktiga och ställt ner ampere-styrkan i bilen.
Vissa andra bilar kan ladda 32A * 3 faser, men det är väl rätt sällan man har sådan huvudsäkring i en privatbostad ändå.
Arbetskostnaden ingår också i det du kan få bidrag för. Jag har själv inte utnyttjad vare sig bidrag eller rot för min Laddbox då det är mitt företag som äger både den och bilen, men det verkar som Naturvårdsverket har bra info och är väldigt snabba att betala ut pengar när man lämnat in kvitto.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Vi har ingen orsak att snabbladda Teslan. Använder bil väldigt lite och väldigt korta sträckor till vardags. När vi var på långtur nu så laddade vi upp bilen under natten innan, sedan på Superchargers hela vägen.
Den enda anledningen till att vi skulle skaffa Laddbox är just säkerheten.
#9: Ja samma här. Kändes superviktigt med hastigheten innan man skaffade elbil, men när man haft den ett tag blir det rätt oviktigt.
Så nu håller jag helt med dig om att brandsäkerheten som är det som känns viktigast.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag blev lite skraj när jag läste om risken för bränder när vi fortfarande laddade i ett vanligt jordat uttag. Nu efteråt ångrar vi förstås inte att vi installerade riktig laddare.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Jag fick precis erfara att eluttagen i garaget har en väldigt effektiv jordfelsbrytare, så nej, jag är nog inte orolig för brandfaran när vi laddar hemma.
#12: Du ser inte en utlösande jfb som ett tecken på att laddning via jordat uttag är för hög belastning?
Ni gör ju klart som ni vill, men personligen förstår jag inte logiken i att ha en bil för över 600 000 kr, men inte kunna tänka sig en Laddbox för några tusenlappar där man får bidrag för 50% av både material och installation upp till 10000.
För mig blir det som att bara ha trafikförsäkring.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#14: Ahh. Skönt. Ett enkelt sätt kan också vara att känna på uttag och kablar om dom sitter utanpå väggen om dom blir varma efter en längre tids laddning.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#16: Läs på lite så får du svar på det.
Ledningarna är inte anpassade för långvarig hög belastning, blir varma och börjar brinna om du har otur.
Gammal plast givetvis större risk än nya.
När du installerar Laddbox drar du också en lite grövre kabel än dina normala ledningar som är mer anpassad för det.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#16, #17: Vid boxinstallation sätter man alltid in en jordfelsbrytare och det är där den stora skillnaden ligger. Dessutom brukar man kunna ta ut högre effekt via Laddbox än ett vanligt jordat Schuko-uttag.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Jag har läst på det var från början styr och regler tekniker så lite förstår jag om el. Det jag menar är bara att man ju bör veta vilken belastning man har och säkringen bör väl gå om man överbelastar
- Redigerat 2020-09-23, 01:12 av ler
#19: Ja, men det är värme i don och kablar som är det farliga.
I princip varenda artikel du ser om ett hus som brunnit ner pga av laddning är för att kontakten eller kablarna överhettats och börjat brinna. Det är inte i bil eller batterier som branden börjat.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM