Annons:
Etikettladdning
Läst 201 ggr
johan
2020-09-16 18:21

Skaffa laddbox

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Sindri
2020-09-16 18:30
#1

Vi laddar mest hemma i garaget, det är ju det billigaste alternativet. Enligt Tesla helt OK.

Vi ställer ner laddningen till 8A. Hur kan en vanlig elkontakt bara vara avsedd för en kaffebryggare? Kyl och frys går ju dygnet runt på såna.

johan
2020-09-16 19:58
#2

#1: Ställa ner strömstyrkan är bra. Det hjälper.

Men en Laddbox med jordfelsbrytare är klart säkrare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
2020-09-16 20:25
#3

En vanlig jordfelsbrytare borde väl funka lika bra?

  • Redigerat 2020-09-16 20:25 av Sindri
johan
2020-09-16 20:57
#4

#3: Det beror ju lite på. Om du som jag har ett uttag i en carport, där sedan sladden går via ett förråd till elskåpet och eluttaget och kabeln inte klarar av värmen och börjar brinna så misstänker jag att det är för sent med en JFB i elskåpet.

Jag har lite svårt att se varför man inte skaffar Laddbox när bidraget man kan få är högre än i princip varenda Laddbox på marknaden. Låter som en rätt självklar brandförsäkran i mina ögon.

Det dyker dessutom fler och fler smarta laddboxar som kan optimera laddningen till att ladda när elen är som billigast t ex.

På Tesla kan man ju göra en del schemaläggning i bilen, så det är en bra bit på vägen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
2020-09-16 23:15
#5

Vi har bilen i ett fristående garage, med eget proppskåp, men det kanske är idé med Laddbox om det är som du säger. Det är "guben" som är lite envis.

johan
2020-09-17 06:58
#6

#5: Talesättet ”Snålheten bedrar visheten” kan nog vara sant i dessa sammanhang.

Om det är en ny elinstallation med bra kablar och kontakter funkar det säkert bra. Men jag ser två stora fördelar. De gånger man behöver alla lite snabbare kan man göra det, men framför allt ser jag det på samma sätt som försäkring. Man tror sällan den behövs, ganska ofta känns det som man betalar i onödan, men oj vad skönt det är den dagen det faktiskt händer något.

Även brand i fristående garage som kanske sprider sig kan ju flöde förödande.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Sindri
2020-09-17 08:39
#7

Du har säkert rätt. Men det är inte snålheten, det är förändringen, jobbet, stöket, hantverkare……..
Men med Laddbox kan man alltså ladda på högre ampere?
Garaget är väl en 15 år gammalt så ja, det är nytt, därav eget proppskåp.

johan
2020-09-17 13:05
#8

#7: Om ni har Tesla så kan ni med en Laddbox ladda med 16A * 3 faser, vilket blir 11kW eller ca 7 mil/timme. Så ja, det är markant snabbare än att ladda via vanliga eluttaget, i synnerhet om ni varit duktiga och ställt ner ampere-styrkan i bilen.

Vissa andra bilar kan ladda 32A * 3 faser, men det är väl rätt sällan man har sådan huvudsäkring i en privatbostad ändå.

Arbetskostnaden ingår också i det du kan få bidrag för. Jag har själv inte utnyttjad vare sig bidrag eller rot för min Laddbox då det är mitt företag som äger både den och bilen, men det verkar som Naturvårdsverket har bra info och är väldigt snabba att betala ut pengar när man lämnat in kvitto.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
2020-09-17 17:30
#9

Vi har ingen orsak att snabbladda Teslan. Använder bil väldigt lite och väldigt korta sträckor till vardags. När vi var på långtur nu så laddade vi upp bilen under natten innan, sedan på Superchargers hela vägen.

Den enda anledningen till att vi skulle skaffa Laddbox är just säkerheten.

johan
2020-09-17 19:24
#10

#9: Ja samma här. Kändes superviktigt med hastigheten innan man skaffade elbil, men när man haft den ett tag blir det rätt oviktigt.

Så nu håller jag helt med dig om att brandsäkerheten som är det som känns viktigast.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-09-17 19:52
#11

Jag blev lite skraj när jag läste om risken för bränder när vi fortfarande laddade i ett vanligt jordat uttag. Nu efteråt ångrar vi förstås inte att vi installerade riktig laddare.

» Går du i elbilstankar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2020-09-18 17:35
#12

Jag fick precis erfara att eluttagen i garaget har en väldigt effektiv jordfelsbrytare, så nej, jag är nog inte orolig för brandfaran när vi laddar hemma.

johan
2020-09-18 20:12
#13

#12: Du ser inte en utlösande jfb som ett tecken på att laddning via jordat uttag är för hög belastning?

Ni gör ju klart som ni vill, men personligen förstår jag inte logiken i att ha en bil för över 600 000 kr, men inte kunna tänka sig en Laddbox för några tusenlappar där man får bidrag för 50% av både material och installation upp till 10000.

För mig blir det som att bara ha trafikförsäkring.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Sindri
2020-09-18 20:26
#14

Det var inte bilen 😊 Det blir nog Laddbox, men tills dess vet jag att jag inte behöver vara orolig.

johan
2020-09-18 20:40
#15

#14: Ahh. Skönt. Ett enkelt sätt kan också vara att känna på uttag och kablar om dom sitter utanpå väggen om dom blir varma efter en längre tids laddning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-09-21 23:37
#16

Man belastar väl inte ledningarna mera än vad dom är beräknade till? Men en Laddbox är så klart bra. Här i Danmark får man visst en hel del betalt när man skaffar sig en sådan, kommer inte ihåg hur mycket det var men jag blev förvånad när jag hörde det.

johan
2020-09-22 07:24
#17

#16: Läs på lite så får du svar på det.

Ledningarna är inte anpassade för långvarig hög belastning, blir varma och börjar brinna om du har otur.

Gammal plast givetvis större risk än nya.

När du installerar Laddbox drar du också en lite grövre kabel än dina normala ledningar som är mer anpassad för det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-09-22 08:54
#18

#16, #17: Vid boxinstallation sätter man alltid in en jordfelsbrytare och det är där den stora skillnaden ligger. Dessutom brukar man kunna ta ut högre effekt via Laddbox än ett vanligt jordat Schuko-uttag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ler
2020-09-23 01:12
#19

Jag har läst på det var från början styr och regler tekniker så lite förstår jag om el. Det jag menar är bara att man ju bör veta vilken belastning man har och säkringen bör väl gå om man överbelastar

  • Redigerat 2020-09-23 01:12 av ler
johan
2020-09-23 07:51
#20

#19: Ja, men det är värme i don och kablar som är det farliga.

I princip varenda artikel du ser om ett hus som brunnit ner pga av laddning är för att kontakten eller kablarna överhettats och börjat brinna. Det är inte i bil eller batterier som branden börjat.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: