Annons:
Etikettladdning
Läst 85 ggr
johan
2020-09-14 19:20

En lång raljerande krönika om laddning

Svårt att inte hålla med trots att jag är så otroligt för elbilar. Men också ett av tre riktigt stora skäl till att jag valde Tesla.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200914/alrik-sjalvsabotage/?puk=7e565c8253c3521da181bc0f460bf73cbf9314ff

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2020-09-14 19:37
#1

Jag har inte upplevt allt det han beskriver. Fast jag laddar ytterst sällan annat än hemma. De gånger jag har laddat har jag valt stationer med pris per kWh, stationerna har alltid varit lediga och laddning har gått snabbt. När det gäller apparna med laddstationer har jag filtrerat bort alla som inte passar vår bil.

Vi har flera operatörers laddkort och tokens, men har aldrig använt dem eftersom det är mycket enklare att använda deras appar. Förlorarna där är väl operatörerna själv som skickar ut sånt jox trots att det inte behövs. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-09-14 21:06
#2

Jag har blandade erfarenheter av icke-tesla-laddare.

Oftast fungerar destinationsladdarna bra. Jag brukar medvetet ofta bara använda InCharge och Bee för dom vet jag nästan alltid fungerar. Även om en stolpe är paj, funkar ofta den bredvid.

50kW-laddare har jag mer problem med. Vid några tillfällen har jag tänkt att jag skulle undvika Teslas laddare för att se hur det är att inte vara bortskämd. Oftast är problemet att det bara finns en Snabbladdare per ställe. Den är ofta antingen upptagen eller så är det någon fossilare som parkerat där. Vid ett par tillfälle har det inte gått att starta laddningen.

SuperCharger är så oslagbart mycket enklare. Det är ofta 8-20 laddare per ställe. Bilen ser själv till att ta hand om betalningen. Hastigheten är bra, ofta 120+kW upp till 70 %.

Jag tror att om bara de andra laddarna hade minst 4-5 Snabbladdare på varje ställe och att dom som Tesla stod lite mer avsides skulle många av dagens problem försvinna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2020-09-14 22:13
#3

Jag kan hålla med om det mesta han skriver om, TYVÄRR! Man kan undra om det egentligen är fossilimperierna som ligger bakom laddnätverken. Gör om gör rätt!

Upp till toppen
Annons: