Annons:
Etikettvolvo
Läst 52 ggr
johan
9/9/20, 5:27 PM

Volvo köper upp återförsäljare

Läste idag att Volvo kommer köpa ett par av sina återförsäljare för att kunna fokusera mer på e-handel.

Med tanke på att Tesla var mer eller mindre den enda tillverkaren som gick med vinst under vårens prövningar och dom har alltid bara kört all försäljning online, kan jag för stå det.

Det blir dessutom mycket enklare för kunden att veta att man får samma pris. Inget prutande och dealande.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[Hayabusa]
9/13/20, 7:42 PM
#1

Bara som notis - Volvo äger redan idag ett flertal av sina återförsäljare. Det är på så vis inget nytt utan går tillbaka till 60-talet (om jag inte missminner mig). Detsamma gäller de flesta tillverkare som t ex Scania m. fl. Det som var/är aktuellt just nu är att man (Volvo) köpt Upplands Motor (som har anläggningar runt om i Sthlm, Uppsala osv). Många tillverkare inom fordonsindustrin jobbar med nya lösningar av handel, leasing osv. Inget nytt i sig, men det är ju en värld som förändras allt snabbare.

johan
9/13/20, 7:50 PM
#2

#1: Den stora skillnaden blir nog att du som kund får samma pris oavsett ÅF, slipper pruta och annat som gör att bilköp varit lika jobbigt som att förhandla ränta till bolån.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
9/13/20, 8:01 PM
#3

#2 Nja, så är det inte riktigt. Varje återförsäljare har sin region/kundkrets att jobba mot men det individuella utrymmet hur man agerar finns där. Som sagt - många återförsäljare ägs redan idag (sedan länge) av respektive tillverkare. Naturligtvis finns det en policy för prissättning mm, men den gäller även de fristående återförsäljarna.

  • Redigerat 9/13/20, 8:02 PM av [Hayabusa]
johan
9/13/20, 9:18 PM
#4

#3: Men jag tror i alla fall att det är exakt det som Volvo vill komma ifrån.

Jag tror dom kommer vilja sätta ett pris som gäller oavsett vem du handlar av eller om du handlar direkt från Volvo online.

Men visst, jag kan mycket väl ha fel.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Hayabusa]
9/13/20, 9:35 PM
#5

#4 Som sagt - de äger redan idag sedan många år ett flertal återförsäljare. Policy vad det gäller prissättning finns och det är inget nytt. Vilket i sig inte undantar ett visst utrymme för att agera självständigt vad det gäller priser, kampanjer etc. Det är en rad faktorer som spelar in. Som exempel: En fristående Volvo ÅF tillåts inte sälja sina bilar till vilka priser som helst. Det gäller i princip alla tillverkare, det finns en styrning - denna styrning är givetvis enklare om du själv äger nätet av återförsäljare, men behöver inte vara till gagn för konsumenten. Tar vi sedan med att det kan finnas ett inbyte med i bilden så blir det ytterligare en faktor. Att sälja on-line är något som väldigt många branscher utsatts för och för Volvo (med fler) handlar det om att spara in på kostnader = ökad förtjänst. Sedan får man hålla i minnet att eftermarknadsbiten med service etc spelar en viktig roll i affärsmodellen.
Men, med allt detta sagt - det jag egentligen ville förmedla vara att det inte är något nytt att Volvo äger en återförsäljare.

Upp till toppen
Annons: