Annons:
Etikettannat-eldrivet
Läst 1572 ggr
ler
2020-08-06 22:58

Stads bil

Då jag flyttade till Danmark fanns det ju en liten elbil till 1 person (ellert) hette den. Den försvann relativt fort, men jag tänker ibland på att konceptet kanske inte var så tokig. Förhållandevis liten energiåtgång för en person i stadstrafik. Vad tror ni? Kan det finnas framtid för mera avancerade sådana typer?

Annons:
Sindri
2020-08-06 23:07
#1

Det finns ju både tre- och fyrhjuliga mopedbilar som går på el, både för en och två personer. Jag skulle inte ha något emot att ha en sådan att åka och veckohandla i.

ler
2020-08-06 23:14
#2

Jaha det visste jag inte, jag känner bara dom där öppna handikapp mopederna. Ellerten var en bil man satt inuti och hade ett ganska stort bagageutrymme, dessutom så var den aerodynamisk.

Sindri
2020-08-07 03:41
#3

Googla mopedbil eldriven så hittar du en del.

Niklas
2020-08-10 11:48
#4

Svenska Vässla gör elmopeder. Det tycker jag är ett trevligt färdsätt utan att ha provat det. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-08-11 15:24
#5

Uniti One var just tänkt att vara det, men nu ser det inte så lovande ut för dom. 

https://alltomelbil.se/elbilen-uniti-one-hanger-lost-ansoker-om-rekonstruktion/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-08-11 21:34
#6

Kanske lite dyr i förhållande till vad man får?

Annons:
johan
2020-08-11 22:40
#7

#6: Ja verkligen. Skulle mycket hellre köpa en Zoe då.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-08-11 23:23
#8

Jag provade en Zoe förra veckan och den var faktiskt ok.

johan
2020-08-12 15:13
#9

#8: Ja, vill man bara ha en vanlig enkelt bil, fast med eldrift så tror jag också det. Europas mest sålda elbil. 

Har aldrig riktigt förstått det där med att man hyr batteriet dock. Å andra sidan kanske det gör att man kan börja med ett litet billigt batteri och om man upptäcker behov av större kan man byta.. ingen aning..

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-08-12 16:49
#10

Nej jag vet inte heller, men tänker att det måste vara så som du skriver, annat ger ju ingen mening.

Tom
2020-08-20 19:48
#11

Det går inte att byta till ett större batteri på Renaults elbilar. Renault trodde att kunderna ska tycka att det är tryggare att inte behöva ta smällen om batteriet går sönder och att de skulle sälja fler eftersom priset på bilen blev lite lägre och valde att hyra ut dem istället. Men nu har de insett att kunderna inte resonerar så och erbjuder kunderna att köpa batteriet med bilen istället. Vill man ha en liten ensitsig bil som är relativt säker så är Renaults lilla Twizy ett bra alternativ. Det går att klämma in en person till bakom föraren. Den finns i två varianter. En som går snabbt som en vanlig bil (nästan) och en EU-mopedvariant som går i 45 km/h. Twizyn är betydligt säkrare än alla mopedbilar.

Niklas
2020-08-26 09:14
#12

Med Twizyn kan det vara bra att veta att maxlast är 110 kilo. Jag förmodar att det inkluderar förare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2020-08-27 10:12
#13

Det är ju jättemärkligt at man inte skulle få lasta mer än 110 kg inklusive personer. Jag har skickat en fråga till Renault om det verkligen stämmer. Får se om de svarar inom 24 h som de lovar.

Annons:
Tom
2020-08-27 12:11
#14

Renaults svar "I maxlasten ingår ej föraren, det betyder alltså att du får lasta 110kg utöver förarens vikt."

Niklas
2020-08-28 15:35
#15

Okej, det var betydligt bättre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: