Annons:
Etiketterladdningannat-eldrivet
Läst 729 ggr
ler
2020-07-25 16:03

Litiumbatterier

Kommer det att finnas nog med litium om alla skall köra med sådana batterier till bilar?

  • Redigerat 2020-10-16 21:38 av johan
  • Redigerat 2020-09-19 10:51 av Niklas
Annons:
ler
2020-07-26 15:39
#1

Kanske inte så kul att tänka på

johan
2020-07-26 20:24
#2

Det är nog ingen som sitter inne med den kunskapen här. Men det är inget jag känner mig orolig för. Då skulle jag oroa mig mer för de mer ovanliga metallerna som är svårare att bryta och som man försöker minimera mängden av, t ex kobolt. 

Vet inte riktigt om din fråga är uppriktig eller raljerande? Men oavsett så tänker jag att frågan är än mer relevant för olja.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-07-26 21:40
#3

Jag har kontakt med litium genom mitt arbete som silikatkemist och för något år sedan gick priset upp med 100% på en dag. Det skulle vara på grund av all batteri tillverkning. Det är ju en del mineraler som innehåller litium men det är otroligt energikrävande. Kobolt är så klart också problematiskt inte minst på grund av relativt små tillgångar. Man får hoppas att det kommer teknologi där man kan använda lite mera vanliga råmaterial.

johan
2020-07-26 22:06
#4

Ja t ex CATL har ju redan batterier utan kobalt, dvs. Teslas batteritillverkare i Kina. Dom har ju också gjort det väldigt klart att dom kommer använda mycket mer nickel i sina batterier. 

Görs extremt mycket forskning till effektivare och billigare batterier och i det kommer det självklart in att ha så tillgängliga och billiga material som möjligt. Och även att kunna frigöra enskilda ämnen från gamla batterier för att återanvända.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-07-26 22:16
#5

Det skulle visst vara några forskare i Australien som utvecklat litium batterier som kan ge 5 gånger så mycket energi jämfört med dom som nu existerar på marknaden läste jag tidigare i år. Även efter 200 uppladdningar skulle dom batterierna prestera 100%. Det får väl sägas vara ett framsteg. Om det nu är riktigt det som skrivits.

ler
2020-07-26 22:47
#6

VW och Toyota har visst också en del på gång som jag läst om i en Tysk skrift. Det skulle vara batterier med fasta ämnen. Och dom verkar också kunna ge en betydligt längre räckvidd. Jag undrar egentligen också på varför en elbil skall kunna köra så fort? Finns nog flera parametrar om man vill uppnå en förnuftig energiåtgång. Klart att jag kan förstå att det är kul med en Tesla men?

Annons:
johan
2020-07-26 22:55
#7

Ja jag har också läst om att Toyota gjort framsteg med Solid state-batterier. 

Tesla köpte Maxwell för något år sedan som också jobbat mycket med det. 

För dom flesta är inte accelerationen något viktigt, utan snarare en bi-effekt av att eldrift är så mycket mer effektiv. Men ursprungligen var det nog viktigt för Tesla att visa att elbilar inte behöver vara tråkiga och fula, utan faktiskt kan vara en bättre bil oavsett drivmedel. 

För mig är accelerationen en bonus, men absolut inte det som gjorde att jag valde elbil i allmänhet och Tesla i synnerhet. För mig är det viktigaste miljö-aspekten, att Teslor hela tiden uppdateras och blir bättre med mjukvara och AutoPiloten. 

Som exempel på uppdateringar jag fått under den 16 månader jag ägt Tesla är bättre räckvidd, bättre acceleration, bättre självkörningsförmåga, "Dog Mode", "Camp Mode", "Sentry Mode" och massor mer. Du kan kolla vad det olika "Mode"-grejerna är på Youtube.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

ler
2020-07-26 23:16
#8

Jag känner en som har en Tesla så jag vet hur kul det är. Det är mycket intressant det du skriver om uppdatering. Det betyder ju att det fortfarande finns mycket kvar att göra med utvecklingen av elbilar. Om du kommer till Berlin så gå in på museum für Technik und Verkehr om du nu inte redan varit där. Där står det en bil från 30 talet tror jag det var, som har mindre luftmotstånd än normala bilar idag. Det tänker jag på ibland att det förmodligen finns en del att göra ännu.

ler
2020-07-27 09:57
#9

Läste just att dom på Max-Planck-Institutet och universitetet i München utvecklat batteri av natrium, aluminium, kisel och svavel. Billiga och vanligt förekommande material

johan
2020-07-27 22:27
#10

#8: Ja uppdateringarna gör att bilen känns ny hela tiden. Många brukar skämta om att en Tesla är som sämst när du precis köpt den. Det stämmer verkligen. 

Tror också det finns hur mycket som helst kvar att utveckla. Se bara på hur mycket en iPhone har utvecklats dom senaste tio åren, både vad gäller hårdvara och mjukvara. På många sätt ser jag speciellt Tesla, men mer och mer alla el-bilar, som en dator på hjul.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2020-08-02 12:28
#11

Problemet med alla batteri/biltillverkare är att de alltid har något enormt revolutionerande framsteg på gång NÄSTA ÅR. Konstigt nog är nästa år även nåsta år nästa år.

ler
2020-08-02 14:05
#12

Ja så är det nog med många saker medicin och så. Man hör om dom stora framstegen som oftast låter vänta på sig. Men man kan ju hoppas.

Tom
2020-08-02 19:09
#13

Ja absolut! Det kanske ändå slutar med någon microfusion eller minikärnkraft i våra transportmedel till slut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: