Annons:
Etikettannat-eldrivet
Läst 634 ggr
ler
2020-07-29 21:51

Bensin

Jag har väldigt ofta tänkt på hur det var möjligt att man stoppade bly i bensinen och samtidigt säga att det inte var skadligt? Redan på romartiden visste man att bly inte var så bra, och på medeltiden fanns det något man kallade krukmakarsjukan som var det samma som blyförgiftning. Blyet tar platsen som kalken skulle ha i knotorna, och så påverkar det levern, njurarna och hjärnan. Tänk hur många miljontals liter eller miljontals är en allt för liten mängd bensin med bly i. Blyet har spritt sig överallt där bensinbilar funnits, blyet hamnar på jorden och sivar ner i grundvattnet och vidare ut i haven, där den går in i plankton och vidare i kedjan. Så det får vi aldrig bort tänker jag. Samma problem har vi väl fortfarande med avgaser även om dom inte innehåller bly? Fan tänker jag, varför går utvecklingen så jävla långsamt. Jag vet egentligen vad svaret är men det gör det inte bättre.

Annons:
ler
2020-07-30 11:35
#1

Jag blev snopen när jag i denna stund såg uppslaget. Rapport: Hvert tredje barn i verden er blyforgiftet Blyforgiftning påvirker børn i et hidtil ukendt omfang, hævder en ny rapport fra Unicef. Ifølge rapporten har omkring hvert tredje barn i verden - svarende til cirka 800 millioner børn - blyniveauer i blodet over grænsen, der kræver behandling. Næsten halvdelen er børn i sydøstasisatiske lande. Här kommer så översättningen, jag tänker inte på att det finns dom dom kanske tycker det är svårt med att läsa Danska. Rapport: Varje tredje barn i världen är blyförgiftat Blyförgiftning drabbar barn i en aldrig tidigare skådad omfattning, säger en ny rapport från Unicef. Enligt rapporten har cirka ett av tre barn i världen - motsvarande cirka 800 miljoner barn - blynivåer i blodet över gränsen som kräver behandling. Nästan hälften är barn i sydostasiatiska länder.

ler
2020-07-30 12:27
#2

Rapport: Varje tredje barn i världen är blyförgiftat Blyförgiftning drabbar barn i en aldrig tidigare skådad omfattning, säger en ny rapport från Unicef. Enligt rapporten har cirka ett av tre barn i världen - motsvarande cirka 800 miljoner barn - blynivåer i blodet över gränsen som kräver behandling. Nästan hälften är barn i sydostasiatiska länder.

Upp till toppen
Annons: