Annons:
Etikettladdning
Läst 455 ggr
johan
2020-06-30 19:13

Batterireflektion

Lite roligt att se hur elbilarna funkar bra tack vare batteriteknik från mobiler och laptops, men för att öka batteriet livslängd började elbilar rekommendera att batteriet alltid är laddat mellan 10 - 90 % för längs hållbarhet. Låt inte bilen stå helt fulladdad, utan gör bara det när du ska köra långt direkt efter laddning. 

Nu har Apple i typ alla sina produkter infört liknande teknik. Dom laddar bara prylarna upp till 90 %, för att sedan ta sista procenten precis innan du ska använda prylen, t ex innan ditt alarm ringer på morgonen. 

Tyvärr kan man inte bestämma max-nivå själv på Apple-prylarna, utan det styrs av ditt användande. 

Men det är ändå kul hur dom olika teknikerna drar nytt av varandra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Tom
2020-07-06 10:17
#1

Det där låter ändå lite konstigt eftersom elbilar inte använder batteriet max för att det ska hålla längre. Det där 10-90% är redan inbyggt.

Niklas
2020-07-10 10:58
#2

Det är lite knepigt att göra laddning rätt. Dels vill jag använda så mycket som möjligt av solpanelernas energi själv och alltså ladda på dagen, dels tycker jag om att veta att jag kan ta bilen när som helst och alltid ha fullt batteri. Dessutom vill jag förstås sköta om batteriet så bra som möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ler
2020-07-30 00:55
#3

Det är väl en naturlag att gör man något så är det alltid en skada som är större än det man gjort. Så det är nog bara att göra så smarta styrsystem som möjligt och hoppas på att batterierna kan utvecklas till något som lätt kan repareras.

Upp till toppen
Annons: