Teslas Autopilot missar ibland
Jag kom just hem från en veckas semester med en Tesla modell X som jag fått låna av en god vän. Autopiloten är helt fantastisk när det gäller att plöja mil på motorvägen. Man glömmer nästan bort att man kör och känner sig ganska utvilad efter 50 + mils sträckkörande. Men det jag märkte var att den hade vissa brister som gjorde att jag absolut inte skulle vilja lämna kontrollen helt även om det blir lagligt. Som till exempel klarar den inte rondeller överhuvudtaget. Två gånger ville den köra rakt igenom mitten på rondellen och en annan försökte den köra ut där det inte fanns någon väg. Resterande gånger jag körde i rondeller tog jag över kontrollen innan vi kom in i rondellen.
En annan sak som den inte klarar så bra är vägarbeten och ställen där det är tillfälliga omdragningar av vägen. Teslan ville köra in i betongbarriärerna vid flera tillfällen.
En tredje situation är när det är motljus eller ännu värre motljus med våt vägbana. Där blev den helt ställd och allt började varna och blinka att jag skulle ta över kontrollen. Det var ändå på en fin motorväg med tydliga vägmarkeringar.
En sista situation där jag inte litade på bilens förmåga var på de smala slingriga ölandsvägarna som saknade mittmarkeringar. Där la sig Teslan mitt i vägen och försökte köra 70 km/h trots att sikten var obefintlig. Hade vi fått möte där hade det skett en olycka.
Det kanske är självklart men jag vill ändå påpeka att citykörning inte fungerar alls.
Men med allt det här sagt är jag ändå otroligt imponerad av Teslans förmåga att köra själv och klara av många hyffsat invecklade trafiksituationer. Autopiloten är ett väldigt bra körhjälpmedel som gör körningen både säkrare, mer avslappnad och roligare så länge man är medveten om dess brister.
Jag ska också säga att i alla situationer jag beskriver ovan var jag väldigt alert och beredd på att ta över direkt om något skulle gå fel och jag lät bilen gå in i situationerna väl medveten om vad som kunde hända. Jag ville helt enkelt se vad den gick för.
Är det någon som känner till om det är skillnad på den här två år gamla X-modellen och tex en ny 3:a när det gäller Autopiloten? Klarar 3:an citykörning?

Mina reflexioner var inte menat som kritik mot Tesla eller att de hade påstått något som visade sig vara fel utan bara information som jag själv hade tyckt var intressant om jag skulle köpa en Tesla. Jag råkade även ut för de saker du tar upp med kraftiga inbromsningar vid avfarter och fildelningar. Tom
#2: Ja, jag håller med dig. Ser verkligen framemot att den fixar rondeller. Vi är ju helt galna i rondeller i Sverige.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
”Vi” är inte galna i rondeller. Trafikarkitekterna verkar vara det. 😉 Hur är det med farthinder, som ”vi” också är galna i, klarar Tesla dem? #0: Intressant att läsa. Särskilt när man är van vid BMW som ligger ljusår efter.
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈
Den saktar inte in innan farthinder ännu, om det var det du tänkte på.. :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Precis. Det gör inte BMW heller. Det är lite irriterande. Det borde de kunna göra. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈
#6: I senaste uppdateringarna i USA har den börjat identifier handikapp-parkeringsplatser och övergångställen t ex, så jag tror helt klart den borde gå rätt enkelt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM