Annons:
Etiketttesla
Läst 589 ggr
Tom
2020-07-06 11:44

Teslas Autopilot missar ibland

Jag kom just hem från en veckas semester med en Tesla modell X som jag fått låna av en god vän. Autopiloten är helt fantastisk när det gäller att plöja mil på motorvägen. Man glömmer nästan bort att man kör och känner sig ganska utvilad efter 50 + mils sträckkörande. Men det jag märkte var att den hade vissa brister som gjorde att jag absolut inte skulle vilja lämna kontrollen helt även om det blir lagligt. Som till exempel klarar den inte rondeller överhuvudtaget. Två gånger ville den köra rakt igenom mitten på rondellen och en annan försökte den köra ut där det inte fanns någon väg. Resterande gånger jag körde i rondeller tog jag över kontrollen innan vi kom in i rondellen.

En annan sak som den inte klarar så bra är vägarbeten och ställen där det är tillfälliga omdragningar av vägen. Teslan ville köra in i betongbarriärerna vid flera tillfällen.

En tredje situation är när det är motljus eller ännu värre motljus med våt vägbana. Där blev den helt ställd och allt började varna och blinka att jag skulle ta över kontrollen. Det var ändå på en fin motorväg med tydliga vägmarkeringar.

En sista situation där jag inte litade på bilens förmåga var på de smala  slingriga ölandsvägarna som saknade mittmarkeringar. Där la sig Teslan mitt i vägen och försökte köra 70 km/h trots att sikten var obefintlig. Hade vi fått möte där hade det skett en olycka.

Det kanske är självklart men jag vill ändå påpeka att citykörning inte fungerar alls. 

Men med allt det här sagt är jag ändå otroligt imponerad av Teslans förmåga att köra själv och klara av många hyffsat invecklade trafiksituationer. Autopiloten är ett väldigt bra körhjälpmedel som gör körningen både säkrare, mer avslappnad och roligare så länge man är medveten om dess brister.

Jag ska också säga att i alla situationer jag beskriver ovan var jag väldigt alert och beredd på att ta över direkt om något skulle gå fel och jag lät bilen gå in i situationerna väl medveten om vad som kunde hända. Jag ville helt enkelt se vad den gick för.

Är det någon som känner till om det är skillnad på den här två år gamla X-modellen och tex en ny 3:a när det gäller Autopiloten? Klarar 3:an citykörning?

Annons:
johan
2020-07-06 17:28
#1

Du pekar på saker som stämmer. 

Men t ex rondeller har den ju heller aldrig påstått att den klarar av, så jag vet inte riktigt om jag ser det som något fel på autopiloten. Men Musk har sagt att det är på gång. 

Att den lägger i sig i mitten av vägen stämmer, men inte alltid. Om du t ex aktiverat AutoPilot där det funnits bra mittlinje som sedan övergår till utan linjer funkar det rätt bra. Men det är inte heller något som den annonserat att den ska klara. Men det funkar bättre om du t ex har en bil framför dig som AutoPilot kan följa. 

Skarpa kurvor får inte bilen ta pga av EU-regler. 

Inga adaptiva farthållare klarar idag stillastående hinder. Förstår inte riktigt varför, men antar att det kan vara svårt för en kamera att skilja på färgskiftning i vägbanan och hinder på vägbanan på avstånd som radarn inte klarar. Alla system skriver att dom inte kan hantera det i hastigheter över typ 40 km/h. 

Motljus och våta vägbanor har jag sällan problem med. Tvärtom brukar jag aktivera AP i motljus och kraftigt regn för att jag upplever den säkrare än jag själv är. 

Stadstrafik funkar utmärkt i bilköer. I USA kan den stanna och köra själv genom rödljus och det är på gång att även svänga i korsningar. 

Ett område som du inte tar upp, men dom funkar dåligt 50 % av fallen är våga växelvisa körfält. När vägen går från ett körfält till två och linjerna inte är bra så väljer bilen ofta vänsterfilen, för att plötsligt ångra sig att kraftigt ta högerfilen istället. Ibland kan den också fantom-bromsa vid avfarter på motorväg, även om det är något som blivit mycket bättre senaste halvåret. 

Men det lätt att förstå varför det fortfarande krävs att du ska vara uppmärksam även om det är en dator som kör.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2020-07-07 11:20
#2

Mina reflexioner var inte menat som kritik mot Tesla eller att de hade påstått något som visade sig vara fel utan bara information som jag själv hade tyckt var intressant om jag skulle köpa en Tesla. Jag råkade även ut för de saker du tar upp med kraftiga inbromsningar vid avfarter och fildelningar. Tom

johan
2020-07-07 15:54
#3

#2: Ja, jag håller med dig. Ser verkligen framemot att den fixar rondeller. Vi är ju helt galna i rondeller i Sverige.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-07-10 10:40
#4

”Vi” är inte galna i rondeller. Trafikarkitekterna verkar vara det. 😉 Hur är det med farthinder, som ”vi” också är galna i, klarar Tesla dem? #0: Intressant att läsa. Särskilt när man är van vid BMW som ligger ljusår efter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-07-10 22:10
#5

Den saktar inte in innan farthinder ännu, om det var det du tänkte på.. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-07-13 10:57
#6

Precis. Det gör inte BMW heller. Det är lite irriterande. Det borde de kunna göra. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2020-07-13 15:40
#7

#6: I senaste uppdateringarna i USA har den börjat identifier handikapp-parkeringsplatser och övergångställen t ex, så jag tror helt klart den borde gå rätt enkelt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: