Annons:
Etiketterannat-eldrivetfrågor-problemlösning
Läst 1300 ggr
Tant Grön
2020-06-09 15:34

Hur länge håller batteriet?

Är bara lite nyfiken, har ingen elbil men en elcykel. Nu efter tre år börjar batteriet tappa kraft så det måste laddas oftare. Batteriet är ju en väldigt dyr del av cykeln, ett bilbatteri borde ju vara enormt dyrt.

  • Redigerat 2020-09-19 10:59 av Niklas
Annons:
johan
2020-06-09 20:43
#1

Nästan tillverkare har garanti för batteriet på runt 8 år och en viss körsträcka. Inom den perioden får batteriet minska maxkapacitet ett visst antal procent. 

Det har dock visat sig att batterierna håller mycket bättre än utlovat. 

Tesla kommer sannolikt snart med ett batteri som klarar 160 000 mil. Alltså inte på en körsträcka, utan med tusentals laddningar. 

Till skillnad från cykelbatteri så är bilbatterierna smartare. Du laddar dom sällan till 100 % och laddar sällan ur dom helt till 0 %, vilket du ofta gör med cykeln. 

Nissan har sagt att deras batteri verkar hålla längre än själv bilen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tant Grön
2020-06-09 21:29
#2

#1 Vad bra. 🙂

Niklas
2020-06-16 14:58
#3

#1: Kul information!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-06-18 12:51
#4

Läste nyligen att nu börjar man prata om att du behåller ditt batteri när du byter bil, eftersom batteriet håller längre än bilen. 

Zoe har länge haft att du köper bilen, men hyr batteriet. Dom kanske är något på spåren här, fast dom inte visst om det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-06-29 17:31
#5

Det vore kanske bra med standard för bilbatterier så att man kan flytta det mellan olika tillverkare av elbilar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2020-07-07 12:21
#6

#5

Fast det är nog mer en utopi då bilbatterierna sitter i bottenplattan på bilen och därmed skräddarsys till bilens mått. En batteri till Tesla Modell S väger tex 544 kg vilket skulle bli svårt att få in i andra bilar även med hjälp av vilja, våld och vaselin.

Men visst, där bilfabrikanter delar bil/bottenplatta så hade det teoretiskt sett inte varit några problem men då skulle det ju bli kartellbildning och sånt är ju inte lagligt. 

Googlade lite snabbt på pris för batteribyte och fann detta: "Hur skulle miljön klara av alla dessa elbilar? Dessa bilar har ett batteri med en garanti på fem – till åtta år. Men vad kostar det att byta hela batteriet om garantin har gått ut? Flera märken – bland annat Volvo, Tesla, BMW, Jaguar, Hyundai och Kia vill inte svara på den frågan. Bland de som svarade varierade priserna kraftigt.

Volkswagen tar runt 100 000 för att byta batteriet i laddhybriden och hela 250 000 i elbilen. (Källa: Vi bilägare.) Kommer det att finnas köpare till en elbil som är åtta år gammal? Knappast."

https://www.bohuslaningen.se/åsikt/debatt-och-insändare/batterier-till-elbilar-är-svindyra-1.14523407

Annons:
Tant Grön
2020-07-07 13:11
#7

Men det måste väl gå att renovera batteriet? Det går i alla fall på elcyklar. Enormt mycket billigare än ett nytt. Läste någonstans att batteriet kan bli bättre efter renovering än ett nytt batteri, men hittar inte den artikeln nu.

johan
2020-07-07 15:56
#8

Ofta blir äldre batterier eller batterier från krockade bilar till batterier i fasta installationer, så som hem-batterier. Eftersom dom är så dyra så finns det ju ingen som bara kastar dom på tippen. Det vore ekonomiskt vansinne.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[VSK]
2020-07-07 16:02
#9

#7

Ja klart det går att renovera batterier men frågan är om det inte är dyrare än köpa nytt i de flesta fall. Ett batteri till elbil innehåller ju tusentals "celler". Har för mig Tesla hade 4000 st TR 18560 (Li-ion) i nån modell (säkert modell S då den verkar vara nån slags referens för de). 

Här ser man vart batteriet skall sitta monterat.

Niklas
2020-07-10 09:55
#10

#6: Jag såg en film om Lotus nya superelbil här på sajten. Det var efter att ha hört att deras batteri kommer att vara placerat högt upp för att lätt kunna bytas som jag tänkte att det kunde vara en generell möjlighet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2020-07-11 09:03
#11

#10

Vet inte alls hur Lotus ser ut men det låter ju märkligt att en sportbilstillverkare väljer att ha batteriet högt upp då det påverkar väghållningen negativt. Trodde alla elbilstillverkare valde att ha batterierna så lågt som möjligt men där ser man.

Jag tror tyvärr chansen för att alla biltillverkare skulle ha exakt samma fysiska mått samt värden på sina batterier är lika stor chans som att kameratillverkarna skulle enas om samma sort av batteri.  

Visst vore de det absolut bästa både ur miljösynpunkt samt även prismässigt (om man nu på nåt sätt kunde få dessa batteritillverkare som då får ensamrätt inte saftar på priserna).

Niklas
2020-07-13 10:56
#12

#11: De kommenterade just det med tyngdpunkten men tyckte utbytbarheten var viktigare.

Jag tänker på mobiltelefoner. Där förekommer det väl i stort sett tre laddkontakter nuförtiden när alla kunde ha haft sina egna varianter.

» Lotus Evija - nya-modeller - Elbil iFokus


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tant Grön
2020-07-13 12:16
#13

Tydligen har man möjlighet att byta eller renovera batteriet för en mindre peng på Nissan. Så det borde ju Tesla också kunna fixa.  https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/nissan-lanserar-batteribyte-for-leaf-fran-24000-kronor/

Annons:
[VSK]
2020-07-13 12:40
#14

#12

Blir inte direkt förvånad. Människan idag är inte luft värd, tyvärr. 

#13

Ren spekulation nu men tror det skiljer en hel del på teknik mellan Tesla och Nissan. Tesla skall vara pionjärer med prestanda och räckvidd. Vet faktiskt inte vad Nissan Leaf är för nån slags bil men låter som en billig familjebil där man försöker hålla ned kostnaderna och man får så klart tumma på en massa saker, tex batteriet. 

Såg en dokumentär om hur man bygger Tesla Model S och den bilen är rätt så avancerad, och det är från det TV-programmet jag fick veta att batteriet väger 544 kg. Det är typ hela bottenplattan som är ett batteri inbyggt i en stark ram (det är inte så svårt att förstå att brinnande elbilar är bland det "värsta som finns" för brandbekämparna. Vet inte om det är mer regel än undantag att de låter en släckt Tesla stå i 24 timmar innan de bogserar bort bilen).

Upp till toppen
Annons: