Annons:
Etikettladdning
Läst 1159 ggr
Niklas
5/31/20, 1:07 PM

Vilken laddbox har du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde som min bror. Han hade köpt en Easee laddrobot och var nöjd. Billig, lättanvänd, fjärrstyrd och bra laddeffekt.

Vilken Laddbox använder du och varför valde du just den?

» Easee laddbox


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
5/31/20, 3:10 PM
#1

Jag har Teslas WallCharger. Inget speciellt, men gör det den ska. 

Nu hade jag eventuellt valt Tibbers box istället för att kunna styra laddningen mer, men Tesla har skapligt stöd för att schemalägga så att laddningen antingen startar vid en viss tid, eller ska vara färdigladdad och uppvärmd till ett visst klockslag. 

Att ha bilen redo för avfärd en viss tid är perfekt på vintern, då både batteriet och kupén blir uppvärmd. 

Allra helst skulle jag vilja kunna styra det så att bilen laddas när solcellerna producerar el över en viss effekt. Nu gör jag det manuellt. Har inte laddat med köpt ström sedan i början av mars.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
6/1/20, 9:25 AM
#2

Vi har inte styrt våra laddtider. Den laddar så fort vi kommer hem. Det betyder i och för sig oftast att det är när solpanelerna levererar ström under sommarhalvåret.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
6/1/20, 8:04 PM
#3

Har du rörligt elpris så kan det ju vintertid vara idé att ladda när det är billigast. Om du använder bilen regelbundet kan ju det vara så att den är precis färdig innan avfärd så minskar du förmodligen förbrukningen en del då batteriet kommer vara varmare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
6/2/20, 9:46 AM
#4

#3: Det där att ladda så den är färdig till avfärd för att få ett varmare batteri och spara energi har jag inte tänkt på. Det låter smart. 👍🏻 Vi har inte rörligt elpris nu och är bundna drygt ett år till, så tid på dygnet spelar ingen roll för den sakens skull.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
6/5/20, 11:08 PM
#5

Jag har en Easee Laddbox. Den har många smarta funktioner som tex att den kan anpassa laddningen efter husets elanvändning så att den alltid laddar med max tillgänglig styrka. Sen har den både blåtand, wifi och mobiluppkoppling för att kommunicera med den. Appen fungerar bra och man har stenkoll på hur mycket man har laddat bilen.

Niklas
6/6/20, 10:57 PM
#6

Easeen är billig också om man jämför med snittet. Vi betalade runt 6000 kronor inklusive montering efter bidraget.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Martin
7/4/20, 7:10 PM
#7

#6 Köpte ni den separat och tog elektriker separat för installationen eller hittade ni leverantör med installation.

Har hört gott om Easee och funderar på den.

mvh Martin

johan
7/4/20, 7:11 PM
#8

#7: Jag köpte box för dig och anlitade därefter elektriker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
7/10/20, 9:58 AM
#9

#7: Box och installation separat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
1/18/21, 10:48 PM
#10

Jag måste uppdatera angående Easee Laddbox. När jag köpte den för över ett år sedan av Efuel var en viktig aspekt att det skulle komma en lastbalanserare kort efter mitt köp. Det kom aldrig någon. Jag har med jämna mellanrum under drygt ett års tid frågat Efuel efter balanseraren och varje gång fått svaret att "den kommer nästa vecka". Det har varit ren och skär lögn varenda gång.
Nu efter drygt ett år har företaget tillverkat en annan lösning som inte alls bygger på samma princip som den de först lovade vilket innebär en kostnad på 5000 kronor extra om jag vill ha lastbalanseraren. det är mer än dubbelt mot vad den kostade då.
Tror ni att Efuel har den inne om jag mot förmodan skulle vilja slänga ut 5000 kronor på den? Nä knappast. "Den kommer nästa kvartal…"

Så vad ni än gör, köp inte en Easee från Efuel!

Niklas
1/19/21, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10: Tibber säljer Watty och den verkar finnas i lager nu:

» Watty | En smartare energimätare 🛒 Tibber Store


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Watty mäter din elförbrukning och belastning per fas i realtid. Kopplas till säkringsskåpet och ansluts via WiFi till Tibber-appen.
  • Redigerat 1/19/21, 2:01 PM av Niklas
Tom
1/25/21, 8:50 PM
#12

#11: Jag såg också det och har precis köpt en. Det kräver dock att man byter elbolag till Tibber och att man kör deras app men det har jag också gjort.

Niklas
1/26/21, 10:57 AM
#13

Jag skulle också byta om vi inte hade bundet avtal det här året. Jag får deras nyhetsbrev och tycker att de gör en del intressanta saker. Dessutom gillar jag hur de samlar ihop många olika smarta tjänster i sin app.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
1/26/21, 11:06 AM
#14

#13: Samma här. Har bundet avtal ett år till. Sedan blir det nog att byta till Tibber.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/26/21, 11:07 AM
#15

Jag räknar ner månaderna. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
3/9/21, 5:41 PM
#16

Ytterligare en viktig uppdatering angående Wattyn. Det är inte en lastbalanserare som känner av hur mycket varje fas drar och sedan anpassar laddningen efter det. Det enda Watty gör är att mäta hela fastighetens förbrukning och om någon av faserna drar mycket så stryper den laddningen på alla faser. Det betyder att jag kan ha en fas som är helt oanvänd och watty stryper ändå laddningen för att en annan fas är hårt belastad.

Det här framgår INTE när du köper en Watty!

/ Tom

Niklas
3/10/21, 1:08 PM
#17

Bra att veta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: