Annons:
Etiketterannat-eldrivettips-informationfrågor-problemlösning
Läst 653 ggr
DesK
2020-06-06 09:43

Frågor om elbil

Jag skulle gärna vilja ha en elbil, men vet inte om jag har råd att köpa en sådan. Idag har jag en Volvo V70 Diesel. En elbil ska alltså ersätta min V70. Mitt intryck är att elbilar är mycket dyra i inköp. Så hur ser ekonomin ut kring elbilar? 

Inköpspris?

Skatt och försäkring? 

Kringutrustning? (Laddkabel, Laddbox mm) 

Laddkostnad hemma och ute?

Underhållskostnad?

Räckvidd? 

Vad ska jag tänka på?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2020-09-19 10:58 av Niklas
Annons:
Tom
2020-06-06 10:09
#1

Jag tror inte att du ska ta din nuvarande bil och försöka hitta en likadan eller motsvarande elbil utan fundera på vad du använder bilen till och vilka krav du har. Som till exempel, hur mycket last har du med dig dagligen? Hur ser ditt körmönster ut? Hur många personer åker normalt i bilen? När jag tänkte på elbil innan jag hade skaffat en så tänkte jag att man måste kunna lasta jättemycket för det är ju bra. Och så tänkte jag att den måste kunna ta mig till vårt landställe som ligger 43 mil bort. Så måste man kunna sitta minst fem personer bekvämt… Men sen insåg jag att alla dessa ytterligheter inträffar max någon gång per år och då är det ganska korkat att anpassa ett helt bilinköp för att den ska klara av alla onormaliter. I verkligheten kör vi sällan mer än någon mil per dag och då oftast en eller två personer. De ytterst få gånger jag är i behov av en annan bil av någon anledning så får jag väl hyra en. Jag sparar ändå in så mycket bränslepengar att jag i så fall har råd med det. Men som det har sett ut än så länge så har det inte varit några problem att låna bil gratis när jag behöver för alla vänner tycker att det är så roligt att få köra vår elbil när de lånar ut sin bil till oss :-)

DesK
2020-06-06 10:21
#2

Vi åker oftast 2-5 personer och en hund i bilen. Det är inte jätteofta som vi åker alla fem, kanske 1-2 gånger i veckan. Varannan vecka lastar vi mellan 500 och 600 kg pellets i bilen. Vi gör en hel del utflykter med bilen, både längre och kortare. Vi tar med tält mm i bilen på de längre turerna. Vi bor ca 45 min bilväg från Göteborg, som vi besöker flera gånger i veckan. Storhandlar gör vi en gång i veckan. Vi är alltid minst 4 personer som äter lagad mat hemma varje dag. Så vi använder bilen en hel del.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom
2020-06-06 16:22
#3

Då låter det som att ni kör en bra bit över 100 mil i veckan. Fördelen är att ni kan spara mycket pengar på bränsleutgifter :-) Jag tror att det är två bilar som kan vara intressanta. Antingen Tesla model X eller Kia e-Niro. Det är två helt olika bilar med olika priser men båda tror jag skulle kunna funka för er. Teslan är så klart större och lyxigare men jag har vänner som har Kian och är väldigt nöjda med den också. Kian är så ny att den är svår att hitta begagnad så där är priset ungefär 370 000 kronor efter miljöbilspremien men Teslan har funnits ett tag så man kan hitta en bättre begagnad för 700 000 kr och uppåt. Skatten ligger på 370 kr/år har jag för mig. Försäkring är individuellt så det får du kolla upp med ditt försäkringsbolag på en specifik bil. Laddkabel följer normalt med bilen. En Laddbox kostar runt 5000 kr efter bidraget. Jag betalar 1,06 kr milen när jag laddar min bil hemma och det kostar mellan tre och sex kronor per kWh när man laddar ute. Underhållskostnaden är ganska låg eftersom det inte finns någon förbränningsmotor som går sönder. Räckvidden är typ 40 mil för båda bilarna men det beror mycket på hur du kör och vad du lastar. Provkör! :-) / Tom

johan
2020-06-06 18:42
#4

Ju mer du kör desto billigare blir elbilen. Är det van vid en bensinbil som drar nära 1 l/mil så kommer du lätt spara 10 kr / mil av att byta till elbil. Lägg dessutom till att elbilar inte behöver servas lika ofta och skatten är låg (360kr/år) så kan du ganska snabbt börja betala av den dyrare elbilen. 

Försäkring är ofta dyrare för elbil och det är extremt svårt att säga något generellt, för olika bolag tar väldigt olika mycket för olika personer på olika platser. För min Tesla Model 3 har jag t ex fått priset som varierar från 11 000 - 80 000 kr / år.  Men jag vet andra som har samma bil, är i samma ålder, men bor på annat ställe som fått försäkring för 5000 kr/år. 

Tesla är visserligen dyra, men en sak som gör att jag tycker det är mer prisvärt än andra är att dom ständigt uppdateras gratis. Man brukar skämtsamt säga att en Tesla är som sämst när du köper den. Och det stämmer. Min har uppdaterats många gånger och fått både bättre räckvidd, snabbare acceleration, fler funktioner och befintliga funktioner förbättras hela tiden.

Tesla har också fördelen att ha sitt SuperCharger-nätverk där du laddar riktigt snabbt och billigare än andra leverantörer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
2020-06-06 22:15
#5

Tack för tipsen, men 370 000:- känns som oöverstigligt mycket pengar. I bästa fall får jag ca 80000:- för min bil, vilket innebär att jag måste lägga 290000:- emellan. Grundfrågorna var dock, de punkter jag listade ovan. Så ge mig gärna fler fördelar. Det är inköpspriset på bilen som nog avskräcker mest, för många fler än mig. Utöver priset, så finns ytterligare en aspekt och det är krocksäkerheten. Hur är det med den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2020-06-06 22:44
#6

Jag tror knappt det finns nya bilar som inte har den högsta krocksäkerheten. Har jag fel? Försäkringen på vår bil kostar ungefär samma som för gamla dieselbilen, men vi bytte bolag. Vårt gamla ville ha nästan dubbelt så mycket om jag minns rätt, så kolla runt ordentligt. Elbilar är dyrare i inköp men vinner i längden på de lägre kostnaderna. Tror bränsle kostade 1500 till 2000 kronor vanliga månader för förra bilen. Nu betalar vi några hundralappar för el. Nästa service ska göras nästa år och då tror jag det handlade om oljebyte för bromsarna. Borde inte kosta mycket. Vi resonerade ungefär som Tommi och köpte en bil för vår vardag. Behöver vi dra släpvagn lånar vi bil och vill vi tillfälligt ha något annat kan vi hyra. Först tänkte jag att vi kan hyra om vi ska åka till landet eller så, men det har blivit lite av en sport att köra snålt och dessutom är komforten överlägsen i elbilen så det ska mycket till om vi ska tycka att hyrbil vore bättre. Det är skönt att veta att varje morgon är bilen både fulladdad och tempererad, oavsett vilken årstid det är. Vi behöver aldrig tanka bensin igen och ytterst sällan ladda någon annanstans än hemma.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tom
2020-06-07 10:49
#7

När det gäller krocksäkerhet så har vår elbil en väldigt bra passiv säkerhet med kolfiberbur och sånt men den har även en väldigt bra aktiv säkerhet i form av att den tex kan se om det är en fotgängare i vägen och bromsar eller att den känner av om en bil står still framför och bromsar. Plus att den har många stabiliseringssystem som gör att man inte så lätt får sladd och att man har bättre kontroll vid panikbromsningar. Men om din budget är 80 000 kronor och du inte kan tänka dig att låna kan det bli kärvt att hitta en elbil som ersätter din gamla volvo i alla aspekter. Att välja elbil är lite att tänka nytt när det gäller transporter och man kanske måste ändr på lite vanor för att det ska fungera.

DesK
2020-06-07 16:09
#8

Som ren info, min bil drar ca en liter på 100 km, vilket innebär att jag lätt kör ca 1400 km på en tank. Min budget ligger inte på 80000:- men ej heller på drygt en halv miljon. Med tanke på min ålder, så vill jag inte dra på mig några lån. Jag trodde att min bil skulle hålla livet ut, men jag inser att om jag lever ca 20 år till, så lär det inte funka pga elbilarnas utveckling. Jag bor billigt, så där kan jag inte direkt kapa några kostnader. Får fundera vidare på hur jag ska göra med bil.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom
2020-06-07 16:16
#9

Då har du nog världshistoriens snålaste volvo om den bara drar 0,1 liter per mil ;-) Men om jag antar att du menar att den drar ungefär en liter per 10 km så ska tanken rymma 140 liter. Det låter väldigt mycket.

DesK
2020-06-07 16:42
#10

Sorry, blev lite fel där 🤪 Den drar en halv liter milen, vilket ändå är snålt, med tanke på att det är en 181 Hk D4 automat år 2014 och tanken rymmer 70 l, vilket jag lätt tar mig t o r Stockholm på (1000 km) Enl bif artikel, drar den 0.66 per mil, men det stämmer inte med min bil. Kan ev bero på att jag kör mest landsväg och alltid med farthållare. 

https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volvo-v70-d4-2014

Ursäkta att jag gick lite utanför ämnet för elbilar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom
2020-06-07 16:49
#11

Ja det är snålt. Men då är det nog snarare du som kör väldigt ekonomiskt eftersom biltillverkarna alltid anger för låga siffror. Jag tycker i alla fall att du ska provköra några olika elbilar bara för du ska få en uppfattning om vad det är. Börja med tex Nissan Leaf och Kia e-Niro. Tom

DesK
2020-06-07 17:08
#12

Tom, det ska jag absolut göra, jag är ju grymt nyfiken på elbilar🙂 Du skrev att man kommer typ 400 km på en laddning. Hur gör jag då om jag vill köra till Stockholm t ex? Jag förstår att jag måste ladda bilen på vägen då, men hur lång tid tar en sådan laddning?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom
2020-06-07 17:15
#13

Just utefter alla stora vägar finns det relativt gott om laddställen så där är det inte några problem. Om bilen är nästan tom tar det mellan 20 och 45 minuter att ladda upp till 80 - 90%. Men det är sällan man kör helt slut på batteriet. Vi brukar kombinera laddningen med en paus då vi kollar affärer eller äter eller bara tar en promenad. Det finns väldigt bra appar där man kan lägga in sin rutt och får då förslag på var man ska ladda. Så man behöver inte planera så mycket i förväg. Vi åkte tur och retur till Berlin från Stockholm i somras på det sättet och det var inga större problem. Och då klarar vår bil bara runt 20 mil mellan laddningarna… Tom

Annons:
johan
2020-06-07 23:04
#14

För oss tar laddning från 20-90 % ofta precis lagom tid för att alla i familjen ska kissa, fylla på förrådet med godis och dricka och sträcka lite på benen. 

I början försökte vi tajma laddning med mat, men det blev alltid för stressigt. Många Snabbladdare har ”trängselavgift” när du står vid laddaren utan att ladda för att dom inte ska användas som parkering. 

Men vissa bilar laddar med max 50 kW effekt, så då kan det ju ta lite längre tid. Å andra sidan har dessa bilar också mindre batteri, så det kanske går jämt upp i tid, men inte i antal mil du hinner ladda. 

Men om jag tolkar din budget rätt så kommer du inte hitta någon elbil som motsvarar din Volvo ännu så länge.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-06-08 09:06
#15

#8: Elbilar kanske inte har den prestanda du behöver än, men mycket händer hela tiden, så om några år kanske du får allt du vill ha till ett pris du tycker är okej. Och du kanske lever 40 år till, eller mer. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
2020-06-08 09:59
#16

#15 40 år eller mer…..tackar, tackar 😃 Jag kommer helt klart hålla ögonen på elbilar och mina krav kan ju delvis ändras över tid. T ex funderar jag allvarligt på att kasta ut min pelletspanna och köra med solenergi istället. 

Ni som har elbil nu, vilken har ni och varför valde ni just den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
2020-06-08 17:21
#17

#16: Tesla Model 3. Tesla har varit drömbilen sedan första Model S lanserades. Men S och X har alltid legat långt bortom min budget. Model 3 är billigare och jag har möjlighet att ha den som förmånsbil på mitt företag. 

Att Tesla är drömbilen är nog mycket för att den faktiskt uppdateras och blir bättre hela tiden. Det gör att det känns som att bilen känns ny flera gånger om året, till skillnad från alla andra bilar jag haft som inte ens kan uppdatera mjukvaran i underhållningssystemet utan att man ska köpa senaste årsmodellen av bilen. 

Fortfarande är det ingen som kan matcha Tesla flera områden, t ex uppdateringar, effektivitet och prestanda. 

Det var en rätt otrolig känsla att inse att jag faktiskt kunde skaffa något som känts så ouppnåeligt så många år. Solceller, Tesla, elcykel, iPhone, Houdini-kläder är nog de pryl-saker som visserligen är dyra, men som jag aldrig ångrar och alltid känns prisvärda.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
2020-06-08 18:11
#18

Tack Johan! Tesla är ju verkligen en drömbil, iPhone och iPad har jag sedan länge och instämmer helt i att de är dyra, men oslagbara på många sätt, så jag byter inte bort dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
2020-06-08 21:03
#19

#18: På många sätt känns byte till Tesla lite som byte från Nokia-telefon med knappsats till iPhone. När man försöker förklara det så är båda rätt lika. Det är en telefon, man kan ringa, skicka SMS, kolla kalendern och så där. Men har man väl gått över till en iPhone så vill man aldrig tillbaka till knappsats-telefoner, skriva SMS med T9, etc. 

Men det går inte riktigt att övertyga någon om det förrän dom provar själva, för innan dess tycker man att en bil är en bil liksom.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
2020-06-08 21:38
#20

Johan, du har så rätt! Min yngsta dotter sumpade sin iPhone och var dumsnål, så hon köpte en android, vilket hon ångrar nu. 

Elbil får för mig bli lite av en dröm ett tag till, men som Niklas skriver ovan, så händer det saker som gör att jag kanske snart har råd att köpa en elbil

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Niklas
2020-06-09 12:30
#21

#20: Min dotter gjorde samma sak, köpte en Android som hon ångrade. Nu har hon iPhone igen. #16: Vi köpte en BMW i3 tidigare i år. Att det blev den beror på flera saker, men främst att min bror hade haft två och var så nöjd. Vi hade åkt och kört dem och blev helt förälskade. Innan var det mest jag som pratade om elbil hemma, men efter åkningen började Åsa prata och var till slut den som drev det mest. 🙂 Att det blev BMW av alla bilar var rätt givet eftersom vi tycker om BMW och hade det innan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-06-09 13:21
#22

#20: Jag tror det kommer hända massor kommande 2-3 åren. Det kommer komma billigare modeller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2020-06-26 08:48
#23

#16, Jag har också en BMW i3 som jag är väldigt nöjd med. En Tesla hade jag säkert gillat ännu mer men jag ville inte lägga ut så mycket pengar som den kostar.

Upp till toppen
Annons: