Annons:
Etikettfrågor-problemlösning
Läst 482 ggr
Maria
2020-06-07 14:15

Ljudet/säkerhet

I Göteborg testas nu elbussar och vid mitt jobb är det mycket trafik. Både bilfiler, bussfiler och spårvagnar och jag har flera gånger blivit helt överrumplad av att det kommer en tyst elbuss glidandes😉

Då började jag fundera över det här med ljudet. Finns det någon undersökning eller statistik om det höjer olycksrisken med elfordon eller det kanske inte påverkar alls?

I min värld så skulle det kännas märkligt med helt tysta fordon som glider fram. Rentav farligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tom
2020-06-07 16:22
#1

Jag tror att alla eldrivna personbilar har ett artificiellt ljud som låter. På min BMW är det ett syntetiskt ljud som startar när jag kör långsammare än 50 km/h för att påkalla uppmärksamhet från fotgängare. Men ibland reagerar inte de som går i allafall och då får jag ibland tuta för att de ska flytta sig från vägbanan. Det är lite av en grej bland fordonstillverkarna att ta fram det bästa/coolaste ljudet som man ska förknippa med deras märke. Som en reklamgrej.

Maria
2020-06-07 16:37
#2

Aha, det visste jag inte. Så himla smart. 🙂 Är det något man som bilägare kan koppla bort eller är det "standard" så att säga? Det borde de bussar jag stött på också ha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tom
2020-06-07 16:42
#3

Jag kan gå in i inställningarna i bilen och koppla bort det men varje gång jag startar bilen så är det aktiverat igen.

Maria
2020-06-07 16:48
#4

OK, hur  tror du elbilsägare gör i allmänhet? Kopplar du bort det eller är det inte störande för den som kör?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tom
2020-06-07 16:50
#5

Jag tror att väldigt få kopplar bort det. Det är lite bökigt att kpppla bort och det stör egentligen väldigt lite när man sitter i bilen.

Maria
2020-06-07 16:57
#6

Aha, tack för informationen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
johan
2020-06-07 23:07
#7

Sedan 1 juli i år måste alla nya elbilar ha detta fejk-ljud. Min bil har inte det, men tids nog tror jag att jag kommer tvingas sätta in det. 

Tesla, där VD Elon Musk älskar Monty Python, kommer kunna välja att ha kokosnötter som ljud, som en homage till Heliga gralen. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Maria
2020-06-08 06:12
#8

OK vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2020-06-08 08:40
#9

Vi har fejkljudet, men det ingår i min startrutin att stänga av det (parkeringsbroms av, Eco Pro på, fejk-ljud av). Vi har det inprogrammerat på en knapp ovanför stereon. Jag tycker det stör när vi åker ute i vacker natur och det surrar om bilen fastän den egentligen är tyst. Egentligen tycker jag att det är konstigt att saker ska behöva låta bara för att vi är vana vid det. Ljudet gör inte att jag slipper köra försiktigt eller hålla koll på människor och trafik runtomkring. #7: Tror du inte den lagen avser nytillverkade bilar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: