Annons:
Etikettnya-modeller
Läst 300 ggr
Tom
2020-06-06 20:44

Kinesisk elsuv från NIO

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag längtar tills de kinesiska elbilarna letar sig utanför Kina. Som till exempel NIOs elsuv ES8 som har en räckvidd på nästan 60 mil (enligt den gamla körcykeln) och gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och kostar från 468 000 Yen (607 000 kr). En riktig lyxbil med ordentligt med utrustning.

Annons:
Niklas
2020-06-06 23:20
#1

Utsidan är rätt lik Mitsubishi Outlander


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2022-12-23 12:34
#2

Nu finns allt fler Nio-stationer i Sverige där man byter batterier på fem minuter.

Det globala elbilsföretaget NIO meddelar idag att man börjar bygga Sveriges första Power Swap Station. I en Power Swap Station kan förare av NIO:s smarta elbilar, utöver hemmaladdning och vanlig snabbladdning, automatiskt byta batteri på bara fem minuter.

Läs mer här:

https://www.nio.com/sv_SE/news/202210040001


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Innan man ens lanserat börjar NIO Sverige bygga sin första Power Swap Station i Varberg. Det kommande nätverket med Power Swap-stationer är en del i företagets helhetslösning för enkelt elbilsägande.
johan
2022-12-24 14:20
#3

Kineserna är duktiga på att kopiera det som är bra med västerländska premiumbilar.

Batteribyte tror jag dock är ett enormt slöseri med batterier som skulle kunna användas i fler bilar eller stationär lagring.

Och personligen skulle jag hellre ha mitt batteri som jag vet hur jag tagit hand om.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2022-12-24 14:24
#4

#3: Fast nu vet jag inte om batterierna förstörs utan de laddas väl upp till någon annan.

Förstår inte din kommentar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2022-12-24 14:37
#5

#4: Flera aspekter:

  1. Om det ska meningsfullt fungera med batteribyte behöver det finnas en stack med batterier på varje station som alltid är redo. Låt oss säg 20 batteripack på varje ställe som bara väntar på att bytas ut. Det hade kunnat vara 20 ersatta fossilbilar istället, per station. Multiplicera med antal stationer.
  2. Hur vet jag att jag inte får ett batteri som någon ständigt laddat till 100 %, laddat ur helt, eller i övrigt gjort sånt som är dåligt för LiIon-batterier? Jag laddar hellre 10 minuter längre och får kontroll över hur mitt batteri är skött.

Lyckades jag uttrycka mig tydligare så?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2022-12-24 14:42
#6

#5: Nu är det iallafall igång så vi får väl se hur det fungerar - tycker att du bara ser nackdelarna.

Det är ju ett sätt att slippa vänta på laddning om man åker längre sträckor är inte det bra tycker du?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Niklas
2022-12-24 14:45
#7

Jag var tvungen att läsa två gånger innan jag förstod att det var byte av batteri i stället för att ladda upp det. Trodde först det handlade om att byta ut gama uttjänta batterier i elbilar och förstod inte varför det behövde göras så snabbt eller varför det skulle behövas stationer dedicerade till endast det. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2022-12-24 14:46
#8

#7: Jag hittade inte några artiklar som var utan betalning så därför tog jag tillverkarens sida.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2022-12-24 14:59 av Pyttelite
Pyttelite
2022-12-25 17:01
#9

Här en artikel från Vibilägare:

En egenhet med Nio är att märket inte satsar på snabbladdning utan på att byta ut hela batteriet på särskilda stationer längs vägarna, en teknik som Tesla tidigare utvärderat och valt att inte satsa på. Batteribytet tar tre minuter och bilägaren ”prenumererar” på tjänsten för en månadskostnad.

Läs mer här:

https://www.vibilagare.se/nyheter/klart-nu-kommer-nio-till-europa-med-batteribyte


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Storsatsar med visningslokaler, verkstäder och batteribytesstationer.
Niklas
2022-12-25 17:30
#10

Från artikeln:

”I Kina har Nio sålt över 100 000 exemplar av modellerna ES8, ES6 och EC6, och förra året hade märket gjort en halv miljon batteribyten.”

Fem batteribyten per bil alltså. Det får mig att undra hur lite de körs.

En annan sak jag undrar, är om de kan få ut så många batteribytesstationer att intresserade vågar köpa bilarna utan att riskera att bli stående. De ska alltså sjösätts en helt parallell infrastruktur för ett enda bilmärke.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2022-12-25 17:37
#11

#10: I vilket fall så startas nya stationer i Sverige så framtiden får avgöra om det är bra eller inte.

Oavsett det så är det krångligt att köra elbilar längre sträckor och då är batteribyte en variant.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2022-12-25 17:40
#12

Reklam för NIO Power laddstation:

https://www.nio.com/sv_SE/nio-power


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NIO Power är en mobil, webbaserad laddningslösning med ett omfattande nätverk av laddstationer för laddning och batteribyte. Med stöd av Power Cloud ger detta en flexibel laddningstjänst som låter dig ladda, byta ut och uppgradera batteriet i din bil i alla situationer - enkelt och bekvämt.
johan
2022-12-25 20:45
#13

En annan aspekt är hur det påverkar tillverkning och bilens strukturella integritet.

Tesla sänker sina produktionskostnader och ökar kapacitet genom att använda stora gjutningar och att låta batteri bli en del av bilens struktur. Övriga lär härma för att kunna konkurrera ekonomiskt.

Att prata om batteribyte kan nog attrahera folk som tror enda sättet att göra en långresa är att laddning går lika snabbt som att tanka.

Som du säger får tiden utvisa. Min gissning är att detta kommer vara lika populärt som hybrider är om 10 år. Dvs, ett nostalgisk minne att skratta åt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
2022-12-25 23:34
#14

Och om det är mer än två bilar framför i kö, skulle det gå snabbare att ladda. Givet att dom har ett station på varje ställe då.

Senaste året tycker jag det ofta varit 10-15 bilar som laddar samtidigt som jag. SuperChargers har ofta 10-30 laddare på dom ställen jag passerar.

Så även om ett batteribyte är 4x snabbare än jag normalt väntar på att ladda klart, är det liten garanti för att jag skulle komma därifrån snabbare med byte istället för laddning.

Då hänger det på att det antingen är väldigt få Nio-bilar på vägarna, eller många stationer på samma ställe. Oavsett låter det mindre lönsamt än att bygga Snabbladdare.

Blir intressant att följa. Man får väl liksom hoppas att dom gjort smartare beräkningar på det än jag gör hemma från soffan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2023-01-23 13:37
#15

Nu har NIO öppnat ett showroom i Täby Centrum och tyvärr blev priserna inte i närheten av vad de sa innan de lanserades. EV7 kostar över 1 000 000 kronor om man vill ha batteri. Bilen kändes i och för sig helt ok kvalitetsmässigt men den saknade AutoPilot och såna funktioner som är helt avgörande för mig. Tyvärr gick den inte heller att provköra än.

Niklas
2023-01-23 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det såg jag också, och tog en bild för att skriva här, men sen glömde jag helt bort det. 🙂

Undrar hur många de säljer utan batteri.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2023-01-23 14:53
#17

Undrar hur många de säljer utan batteri.

Är inte grejen att dom gör som Renault att man kan hyra batteri istället för att betala kontant?

Det skulle göra det lite mer relevant med batteri-byte.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2023-01-23 14:55
#18

Jaha, jag trodde du köpte batteri till bilen och sen bytte vid laddning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2023-01-23 15:02
#19

Det är trampbilsvarianten ni sett!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tom
2023-01-23 16:26
#20

#18: Nej jag uppfattade det som antingen eller. Om du köper batteri kan du inte byta ut det. Det kostar 3000 kr/mån att hyra batteriet. En 3 års prenumeration med bil kostar över 15 000 kr/mån om du vill ha den längre räckvidden.

Annons:
johan
2023-01-23 16:31
#21

#20: Oj. Har svårt att se något scenario där jag inte skulle välja en Tesla istället då. För det precis skulle det ju närma sig vad en Model S Plaid skulle kosta att äga även om man lånade till det.

En Long Range Model 3 låter som ett väldigt vettigt och prisvärt val i sammanhanget.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2023-01-23 16:33
#22

#20: Ingår det fulladdade batterier i den avgiften eller blir det ytterligare kostnader vid depån?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: