Annons:
Etiketttesla
Läst 403 ggr
johan
7/3/20, 9:59 AM

Vad kommer hända med traditionella biltillverkare?

Gång på gång har tyckare och journalister påpekat att så fort biltillverkare som tillverkat bilar i 100 år börjar göra elbilar så är det kört för Tesla. Jag trodde nog också ett tag att Teslas roll främst kanske skulle vara att sätta fart på utvecklingen, men att det skulle bli svårt när dom andra satte igång. 

Men nu har Model S funnits i 8 år. Det är fortfarande ingen av de gamla tillverkarna som lyckats göra en bättre bil vad gäller räckvidd, prestanda och säkerhet. 

Jag tror mer och mer att det inte kommer vara Ford, Volvo, BMW, Audi, Mercedes som på riktigt utmanar Tesla utan helt nya bolag. Det brukar ju vara så när ”disruption” sker. Precis som med mobiltelefoner så kom ju aldrig Ericsson, Nokia, Motorola, BlackBerry i kapp Apple och Apples konkurrent är inte de gamla bolagen, utan Google, Samsung, Huawai. 

Den här artikeln går mer in på djupet på samma tankar. Den citerar en person högt upp på Audi’s R&D-avdelning.

Peter Mertens, formerly Audi’s Head of R&D and a Board Member, just said in June 2020: “I say this with honesty — in my own responsibility, we all slept to a certain extent, and that’s not only the auto industry, but in particular the suppliers.” He added, “I have made wrong decisions. We have trusted too much that the suppliers will make it happen somehow.” 

https://cleantechnica.com/2020/06/13/there-will-be-blood-peter-mertens-former-head-of-audi-rd-we-all-did-sleep/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
7/10/20, 10:45 AM
#1

Jag såg aldrig övergången till elmotorer som en disruptor, men jag har förstått nu att det verkar vara det. Det är inte bara elmotor och batteri, utan hela tänkandet kring bilar. Att sätta ordentliga datorer och smarta program i dem är den stora skillnaden. De råkar bara sammanfalla med drivningsomställningen (tack vare Tesla tror jag).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ler
7/30/20, 12:47 AM
#2

Det fanns ju fantastiska elbilar redan i början på 1900 talet som hade väldigt god prestanda. Så varför den utvecklingen stannade är ju svår att begripa. Jag tror att den som vågar satsa allt har ett försprång som kan vara svårt att inhämta, dom som törs starta i den riktiga änden kommer ju att ha ett försprång som kan vara otroligt svårt att inhämta. Så jag tror att dom som sköter korten riktigt vinner. Men om vi nu tar mobiler så borde ju Ericsson och Nokia ha haft en stor del av marknaden, men dom struntade i så många viktiga detaljer som jag även tycker Samsung gör. Eländiga funktioner och extremt dålig användarvänlighet. Min iPhone som är nyare modell slipper jag allt strul med det ena och det andra. Min ena dotter hade en Samsung men det gick ikke att förstå vad man skulle när man ville installera något. Så var det ju med dom gamla apples datamaskiner, otroligt användarvänligt.

Upp till toppen
Annons: