Annons:
Etikettvolkswagen-vw
Läst 703 ggr
Martin
2020-06-05 22:14

Ny bil: Laddhybrid eller avvakta?

Nu blir det nästan självmål när jag väljer VW-gruppen för det gör ju att min fråga inte blir riktigt så öppen som jag tänkt. 

Står i begrepp att väldigt snart köpa ny bil och lutar åt en Passat Sportscombi, möjligen Golf Sportscombi. 

Men om vi backar bandet så är min egentliga fråga:
Vad tycker folk som har erfarenhet, är det läge att köpa en laddhybrid som familjebil eller är det för "tidigit" i elbilseran, jag tror ju på den på sikt men är vi där än att det är vettigt?

Finns det vettiga familjebilar (laddhybrider) begagnade, eller är det nytt som gäller?

Och vad har folk för erfarenhet runt batteri och annan service/fel, har hört en del skrämselpropaganda om dyra batterier som skall bytas osv, men vet inte om det finns fog för det eller om det är motståndarna?

Försöker läsa mig till info på nätet men det är ju både ris och ros till höger och vänster (ungefär som bilköp överlag) :)

Tacksam för all input.

Användning:

Familj bestående av två vuxna och två barn, kommer att bo cirka 2 mil utanför Malmö där vi båda jobbar. Bilen kommer att användas som pendlingsbil till Malmö 2-3 dagar i veckan, i övrigt samma användning som vi har nu (lite resor inom Sverige (när det blir ok igen) och till och från aktiviteter och utflykter i närområdet.

De senaste 9 åren har vi snittat ca 1700 mil per år så räknar vi med lite mer aktiviteter för att barnen blir större och lite mer mil för att vi flyttar strax utanför Malmö så är det väl rimligt att vi landar på runt 2000 mil per år.

mvh Martin

Annons:
johan
2020-06-05 22:19
#1

Jag har inte haft någon hybrid, men tänker två saker: 

- Allt som körs delvis på el är bättre än att inte göra det. 

- Att köpa något nytt dyrt nu som inte är 100 % el är nog bortkastade pengar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
2020-06-05 22:25
#2

När jag köpte min EV så tittade jag så klart även på hybrider men jag kom fram till två saker som är avgörande för mig. För det första är hybridernas elräckvidd ofta väldigt kort i verkligheten och om man väljer att köra 100% på el så har den bara en liten del av styrkan eftersom förbränningsmotorn annars ger bilen de riktiga fartresurserna. För det andra så var en av anledningarna till att jag vill ha el att slippa allt strul och alla kostnader som en förbränningsmotor för med sig i form av servicar, oljebyten och byta delar som slits i tid och otid mm. En hybrid har två motorsystem som ska fungera istället för ett.

Niklas
2020-06-06 21:49
#3

Vi körde en stor Mitsubishi-hybrid ett tag förra året. Batteriet räckte inte länge. I stort sett till och från min frus jobb (i samma kommun) och någon shoppingrunda så var det slut. Jag tycker som Tommi. Hybriderna har kvar i stort sett alla fossilbilarnas nackdelar och kostar mycket. Vår bil (BMW i3 100 % el) har inte mycket lastutrymme, men fyra personer sitter som kungar i kupén. Det är den roligaste och mest lättkörda bil vi haft. Vårt nya helgnöje är att göra bilutflykter. När det behövs har den 170 hästkrafter som skjuter iväg den som ett spjut vid omkörningar. Dessutom är den tyst. Så tyst att folk omkring ofta inte hör oss. Ett alternativ till att köpa begagnad i Sverige, är att importera från Tyskland. Det är en del jobb, men kan spara mycket pengar samtidigt som du kan få en bil med få körda mil.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2020-06-08 23:05
#4

Tack för inputs!

Jag var nog lite slarvig när jag skrev laddhybrid, det jag avsåg var om det var någon som menade på att det var en vits med sådana eller om det var 100% elbil som gäller. För jag har också tittat på räckvidden på laddhybriderna och i vårt fall skulle det knappt räcka fram och tillbaka till jobb ens (ingen möjlighet att ladda på jobb). 

Finns det vettiga rena elbilar för runt 200-250 då? Det blir min nya fråga då.
Kraven på dem: Familjebil med möjlighet att lasta en del, behöver inte vara V70 eller Passat-combistora men man skall kunna få med sig grejor både för campingutflykter, storhandling och annat.

mvh Martin

Martin
2020-06-09 00:28
#5

#1 Jo, att lägga mycket pengar på rent fossilt nu känns inte helt bra, därför som jag söker alternativ.

Har dock inte hittat så mycket som matchar det vi söker samt vår plånbok.

Kanske skulle man kombinera en primär elbil med en sekundär billigare begagnad fossilbränslebil men då är man plötsligt på två bilar och snurrar och det gynnar inte heller miljön.

Svårt det här, men kanske välja en äldre billigare begagnad nu och hoppas på ett större utbud elbilar om några år.

mvh Martin

Tom
2020-06-26 19:47
#6

Jag är inte själv så förtjust i Nissan Leaf men det är ju världens mest sålda elbil så det är många som är nöjda. Den kan du i alla fall få beggad för dom pengarna. Åk och provkör och se om det kan fýlla dina behov.

Annons:
Martin
2020-07-04 18:50
#7

Då föll valet på en Passat GTE laddhybrid (begagnad), det blir nog bäst buck for the money för oss i förhållande till vad vi behöver.

Tack alla för input, nu skall jag läsa in mig på massa annat, som t.ex. vilken Laddbox som blir bäst osv. :)

mvh Martin

Niklas
2020-07-10 09:59
#8

Kul!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: