Annons:
Etiketterladdningbatterierframtiden
Läst 340 ggr
johan
2020-06-04 17:31

Virtual Power Plants och V2G

Kritiker till elbilar brukar ofta ta upp att elen kommer att ta slut när alla ska ladda elbilar. För det första har dom ju fel i att det skulle bli brist på el. Snarare skulle det kunna bli brist på överföringskapacitet. 

Man får ofta höra om hur många nya kärnkraftsverk som kommer behövas, etc, etc. 

Men vad de flesta helt missar och inte förstår är att elbilar är ett stort batteri på hjul. En Tesla har ofta 75 kWh batteri. Andra har både större och mindre batteri. 

75 kWh är mer energi än mitt hus förbrukar under två dygn när januari är som allra kallast. Nu på sommaren skulle det räcka för att driva huset över en vecka. Och då har jag inte ens räknat in att det skulle laddas dagtid från mina solceller.

Något som jag ser fram emot är när bilarna inte bara kan ta emot ström, utan även användas som energikälla för ens hus och för hela elnätet. Det finns nu 1 miljon Teslor på vägarna. Tänk om alla dessa bilar kunde låna ut 5 kWh när elbehovet i samhället är högst för att sedan ladda tillbaka när elen är som billigaste. Det blir alltså 5 000 GWh energi per dygn bara från Teslor som finns i världen idag. 

Som jämförelse så förbrukar en svensk ville ungefär 20 000 kWh / år. Så om alla dagens Teslor skulle låna ut 7 % av sitt batteri skulle det kunna förse över 90 000 svenska villor med ström året om. 

Elpriset varierar också kraftigt över dygnet. Tänk då om din bil kan bete sig som en aktietrader och köpa el och lagra i bilen när den är som billigast och sälja tillbaka till elnätet när det är som dyraste. Plötsligt kan din bil, som ju står stilla 23 timmar om dygnet i snitt, börja generera pengar åt dig genom att sälja el.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2021-01-11 15:18 av Niklas
Annons:
Niklas
2020-06-04 19:33
#1

Intressanta funderingar! Jag tror dessutom att de flesta inte har förstått att solenergi är lönsamt nu. Varje hus med solpaneler eliminerar stora delar av bristen på överföringskapacitet under sommarhalvåret. Sol-elen ska i bästa fall inte fraktas utanför huset. Som du skriver, bilarna är små kraftverk. Om jag ska göra en uppskattning är genomsnittsladdningsnivån i vår bil runt 80-90 procent. Den står alltså någonstans med nästan full laddning. Samma sak gäller sannolikt de flesta elbilar åtminstone i storstadsregionerna. På dagarna, när elen är dyr därför att förbrukningen är hög, har elbilar vanligtvis inget behov av att laddas. Att bilen har ett stort batteri var faktiskt en av flera anledningar till att vi inte skaffade ett batteri att ladda med solanläggningen. (De är dessutom väldigt dyra.) Blir det kris med el kan vi låta bilen stå och tjuva ström därifrån ett tag. Om vi låter alla lampor i huset stå på dygnet runt räcker det tre veckor. Kul tanke med bilen som en arbitrage-handlare! 😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-06-04 19:56
#2

#1: Tesla har registrerat sig som energibolag i UK och deras kommande batteri sägs klara flera tusen laddcykler. Så det mesta talar för att något är på gång. 

Jag skulle verkligen vilja kunna ha bilen som hembatteri. Då skulle vi inte behöva köpa någon el alls från mars till september/oktober. Och det skulle inte påverka hur vi kör bilen alls.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-06-05 19:23
#3

Det borde gå att bygga en extern pryl som använder bilens batteri utan tillverkarnas inblandning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2020-06-05 21:50
#4

Det är ju en del elbilar som redan har ett vanligt 230 voltsuttag i bilen som skulle kunna gå att använda för att driva saker i husen. De uttagen har ofta ganska låg kapacitet men om man bara ökade kapaciteten så skulle det hela redan fungera. Intressant idé hela grejen Johan.

Upp till toppen
Annons: