Elbil iFokus

Elbil

Läst 91 ggr
Sindri
0

Varför känner Teslan inte av vissa hinder?

Jag tycker det är jättesvårt att köra in och ut ur parkeringsfickor där man på ena sidan inte har en bil utan t ex en betongpelare eller ett kundvagnsgarage.
Varför känner inte Teslan av dessa hinder?

johan
1

Vad är det för årsmodell på din bil?

Jag tror den här frågan har olika svar beroende på det nämligen.

Runt årsskiftet 2022 så togs ultraljudssensorerna bort och istället används endast kamerorna för att avgöra vad som finns runt bilen.

Vissa upplever detta som mycket sämre, andra bättre.

Min bil är så pass gammal att den har ultraljud, så jag tycker snarare den piper irriterande mycket av att något är i närheten.

Mvh // Johan

Sindri
0

Min är från 2020. I kamerorna ser jag ju bara vad som finns bakom bilen.
Är så trött på Teslan, det kostar skjortan att frakta hem min gamla Merca men det kommer det att vara värt.

johan
1

Du kan se vad sidokamerorna ser också. Lite osäker på exakt hur man gör för att aktivera det, men antingen så finns det en knapp, eller att man typ sveper uppåt eller något sådant.

Jag ser backkameran stort, och båda sidokamerorna litet under. Superanvändbart just för att undvika stolpar t ex.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

Något användbart nedan?

• Aktivera Blind Spot Camera: Gå till Reglage (Controls) > Säkerhet (Safety) och aktivera Automatic Blind Spot Camera.

• Använd blinkers: När funktionen är på, visas bilden från sidan du blinkar mot automatiskt på skärmen när du byter fil.

• Kamera-app: Öppna appstartaren (ikonen med flera prickar) och välj Kamera-appen för att se alla vyer; svep upp/ner för att växla mellan bak-, fram- och sidokameror.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
0

Alla är användbara, men det var det sista jag tänkte främst på här.

Mvh // Johan

Sindri
0

#4: Tack - får ta mig tid att kolla upp det där. Ett tag såg jag sidokamerorna när jag sattepåblinkersen, men inte nu längre.
Har i alla fall hittat defrostern - det var skönt att kunna se genom bakrutan i hällregnet! 😊

johan
0

#6: Har du upptäckt att du kan välja vilka val du vill ha snabbt åtkomligt bland ikonerna i mitten längst ned?

Jag hade ett tag just defrostern som snabbval där för att komma åt den med ett enda tryck.

Mvh // Johan

Sindri
0

#7: Nej, vi var duktiga i början och fick och satte oss i bilen och gick igenom manualen. Sedan kom något emellan. Det kallas visst vardagen………
Jag känner mig inte så motiverad heller eftersom bilen skall säljas om något halvår.

Pyttelite
0

Mer tips på varför inte kameran funkar när du blinkar:

• Funktionen är avstängd i inställningarna
    Tesla har en inställning som heter “Blind Spot Camera” eller “Döda-vinkeln-kamera”.
    Gå till:
    Controls → AutoPilot → Blind Spot Camera
    eller
    Controls → Safety → Blind Spot Camera
    (beror på mjukvaruversion).
    Om den är avstängd visas inte kamerabilden när du blinkar.

• Kameran är smutsig eller blockerad
    Sidokamerorna sitter i stolparna (B-stolpen). Smuts, regn, snö eller dimma kan göra dem obrukbara och Tesla kan då sluta visa bild.

• Programvaran buggad eller nyligen uppdaterad
    Efter vissa mjukvaruuppdateringar har funktionen ibland krånglat. En soft reboot kan hjälpa:
    Håll in båda rattknapparna tills skärmen startar om.

Sindri
0

Min undran är ändå varför inte bilens sensorer (nu pratar jag inte om kameran) känner av människor som rör sig runt bilen, och andra bilar, men inte betongpelare i garage. När jag backar visar den kamera bakåt, men människor och bilar med sensorer, men inte betongstolpar. Mycket irriterande.

Pyttelite
0

Jag frågade oraklet och svaret är att det är ett känt problem - jag fick följande tips - kanske något du kan använda dig av.

Små saker som faktiskt kan hjälpa
(inga mirakel, men lite bättre)

🔧 Håll sensorerna rena – damm och salt gör stor skillnad
🔧 Backa väldigt långsamt nära pelare (systemet uppdaterar oftare då)
🔧 Lita mer på kameran + speglar i garage
🔧 Acceptera att pip = människor/bilar, tyst = betong 😒

Slutsats
✔️ Din Tesla är “som den ska”
❌ Designen är dålig för betongpelare
❌ Det är ett känt och erkänt irritationsmoment

Sindri
0

#11: Bara att bita ihop alltså. Nu när jag vet om det är det ju inte sämre än en icke-digital bil, men det kan ju hinna hända hemska saker om man enbart förlitar sig på det bilen säger eller inte.
Men oj vad jag längtar efter min gamla mossiga bil. Snart kommer den hem igen!