Annons:
Etikettladdning
Läst 170 ggr
johan
3/15/23, 7:42 AM

Easee får säljförbud

Den omåttligt populära laddboxen Easee får säljförbud då elsäkerhetsverket anser att den saknar rätt typ av jordfelsbrytare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPd3J1/laddbox-far-forsaljningsforbud

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Två laddboxar till elbilar får försäljningsförbud. I värsta fall kan produkterna orsaka en brand. I nuläget finns det c
Annons:
Niklas
3/15/23, 9:27 AM
#1

Det var värst. Jag har för mig att vår är installerad med en extern jordfelsbrytare, men det borde jag kolla.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
3/15/23, 9:30 AM
#2

"I ett pressmeddelande meddelar företaget Easee kommer överklaga Elsäkerhetsverkets beslut.

– Vi håller inte med om beslutet och kommer göra allt vi kan för att skydda våra kunder, partners och anställda. Vårt huvudfokus har alltid varit människor och säkerhet, säger grundaren och vd Jonas Helmikstøl."

Det blir intressant att se om de lyckas övertyga Elsäkerhetsverket om att deras lösning duger.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
3/15/23, 9:45 AM
#3

Speciellt som dom haft ganska lång tid på sig att överklaga redan.

Jag begriper heller inte riktigt allvaret. Den har jordfelsbrytare, men dom tycker det är fel typ. Och risken är endast i kombination med andra el-fel i huset.

Jag förstår inte heller hur DC kan "läcka". Skulle bilens inverter typ ha en skvätt snabb-laddning kvar som skulle läcka till ac-laddaren och vidare in i huset?

Det låter som en extremt liten risk i sammanhanget.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
3/15/23, 9:49 AM
#4

Om de blir tvingade att åtgärda felet, hur skulle det gå till? Med 100.000 installationer måste det bli en administrativ och praktisk mardröm. Är problemet brist på fysisk jordfelsbrytare behöver väl en sån sättas dit.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
3/15/23, 10:14 AM
#5

#4: Ja det låter otroligt dyrt och jobbigt. Måste vara väldigt frustrerande om det stämmer att felet är osannolikt att inträffa.

Men man får väl ändå vara tacksam över att elsäkerhetsverket (och EU) har sådana extrema krav på säkerhet.

När jag hörde talas om detta första gången så försökte jag googla och hitta statistik över om det varit problem i praktiken. Då kunde jag inte hitta ett enda exempel. Med tanke på hur media älskar dramatiska rubriker om bränder med elbilar tycker jag det borde dykt upp, speciellt som Easee är marknadsledande.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
3/18/23, 2:57 PM
#6

Lite mer info, som kanske tyder på att det är värre än det ser ut. Undrar vad det blir av detta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
3/18/23, 3:10 PM
#7

Här är underlaget till beslutet om man vill göra en egen granskning.

https://www.tu.no/filer/ESV_Easee/22EV1261-22_Beslut_Easee_AS.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
3/20/23, 12:50 PM
#8

#6: Det här är vad jag snappade upp i videon:

  • Vanlig jordfelsbrytare är inte tillräcklig. Den typ av jordfelsbrytare som krävs för att överbrygga problemen i laddboxen är mycket dyrare.

  • Elektroniken inuti laddboxen är inte tillräckligt isolerad. Elspikar kan i värsta fall hoppa förbi den isolering som finns och drabba bilens elektronik.

  • IP54-märkningen som finns på Easees Laddbox stämmer inte överens med vad boxen faktiskt tål i form av väder.

  • Laddboxens CE-märkning är felaktig. Easees Laddbox uppfyller inte EU:s krav.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
3/20/23, 1:02 PM
#9

Det som stör mig med det här beslutet är att man både säger att laddboxen är för farlig för att få säljas, men inte så farlig att den måste återkallas och att redan installerade boxar kan fortsätta användas.

Känns som så motsträviga budskap.

Men man kanske bara ska tolka det som att det finns en risk, men risken är så liten att det hittills aldrig hänt något, men man vill eliminera den risken framåt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
3/20/23, 2:07 PM
#10

#9: Beslutet säger att installerade boxar måste åtgärdas. Det är nog motsvarigheten till återkallande när det gäller fast monterade produkter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
3/20/23, 2:09 PM
#11

Och egentligen säger man inte att de är farliga. Bara att de inte uppfyller uppsatta krav samt att avvikelser från kraven inte har dokumenterats (om de är avsiktliga).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
3/20/23, 2:37 PM
#12

Det handlar inte bara om funktionalitet - det handlar om att laddarna inte överensstämmer med de standarder de är deklarerade mot.

Det kan gälla så torra saker som märkning och placering av märkning.

Det verkar som att verifieringen mot standarderna gått för fort.

Istället för att titta på någon video gå gärna till grunden och läs resultatet i #7.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
3/20/23, 3:50 PM
#13

Det har jag gjort.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Pyttelite
3/20/23, 5:02 PM
#14

#13: Finns inget som pekar på kostnad i beslutet - det är nog din egna slutsats.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
3/21/23, 4:55 AM
#15

Från elsäkerhetsverket:

Laddboxen som fått försäljningsförbud är Easee Home men modellen Easee Charge omfattas av samma dokumentation, vilket innebär att även denna modell får försäljningsförbud. Det finns cirka 100 000 installerade laddboxar av de här modellerna i Sverige.

Läs mer här:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Elsäkerhetsverket har nu fattat beslut i ett ärende som ingår i ett projekt där laddboxar till elbilar har granskats. Totalt har sex av de vanligaste modellerna på marknaden granskats vilket har lett till ett beslut om försäljningsförbud.
Niklas
3/22/23, 11:13 AM
#16

#14: Kostnad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
3/22/23, 11:36 AM
#17

#16: Vanlig jordfelsbrytare är inte tillräcklig. Den typ av jordfelsbrytare som krävs för att överbrygga problemen i laddboxen är mycket dyrare.

En rapport från ett oberoende organ har inga synpunkter avseende kostnader så det är något du själv lagt till.

Om man ska spekulera i varför laddboxen inte uppfyller ställda krav så är det en avgörande punkt att standarder och regelverket är snårigt i kombination med okunskap från tillverkaren.

Huruvida det beror på pengar vet vi inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 3/22/23, 11:37 AM av Pyttelite
Niklas
3/22/23, 11:37 AM
#18

#17: Det sägs i videon Johan la in. Se den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
3/22/23, 11:39 AM
#19

#18: Videon är spekulation och har inte med den faktiska rapporten att göra.

Det var därför jag skrev som jag gjorde i #12 - verkar som vi håller på med cirkelbevis nu.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
3/22/23, 11:49 AM
#20

Jag har inte skrivit att vare sig videon eller kostnaden har med rapporten att göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Pyttelite
3/22/23, 12:00 PM
#21

#20: Nej men jag skrev att du skulle titta i rapporten för korrekt data och du svarade att det hade du gjort.

Men då svarar jag att den fällande rapporten talar inte om kostnader utan det är en vild spekulation av dig och eller den som har gjort videon.

När man tittar i rapporten ser det inte ut som att det har varit kostnaden som gett problemen utan orsaken har varit att man inte förstått kravbilden t ex att det måste finnas en mekanisk jordning och inte bara en sw-lösning.

Nu avslutar jag denna diskussion för min del.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
3/22/23, 12:48 PM
#22

Jag har inte skrivit om kostnaden för att rätta till problemet. Den kostnad jag skrev om gällde att installera en jordfelsbrytare i fastigheten för att komma runt problemet så som de sa i videon. Vad jag skrev i #8 var vad jag fick ut av videon, inte en värdering av det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
4/19/23, 7:58 AM
#23

Här förklarar Easee hur deras jordfelsbrytare fungerar och varför man som kund inte behöver vara orolig för att råka ut för olyckor med deras laddare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
4/19/23, 9:25 AM
#24

#23: Intressant! Jag känner mig inte så orolig i alla fall.

/ Tom

johan
4/19/23, 9:56 AM
#25

#23: Väldigt intressant. Det verkar ju stämma ganska bra också, för det var väl bland annat just avsaknad av test-knapp som Elsäkerhetsverket anmärkt på.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
4/19/23, 10:43 AM
#26

Jag har i stort sett aldrig testat våra jordfelsbrytare hemma…


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
4/19/23, 11:12 AM
#27

Inte jag heller. Och en elektriker jag hade hemma nyligen gjorde det. Han berättade att det är skrämmande vanligt att dom inte funkar som dom ska.

Då blir det lite som att ha en brandvarnare utan batterier.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
4/19/23, 6:08 PM
#28

Det borde inte vara så svårt att bygga jordfelsbrytare som testar sig själva. Fast det kanske finns.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
4/19/23, 7:08 PM
#29

Nu har ytterligare ett land gett boxen säljförbud. Och Easee ställer in betalningar till vissa leverantörer.

Risk att detta slutar illa. Speciellt tänker jag då på om bolaget går i konkurs och Cloud-tjänsten försvinner. Då är boxen rätt värdelös.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tom
4/19/23, 8:33 PM
#30

Då köper nog någon upp konkursboet och struntar i de gamla och säljer nya med uppdateringarna som behövs.

Niklas
4/20/23, 10:57 AM
#31

Har de ställt in betalningarna har jag svårt att se hur de ska undvika konkurs.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
8/11/23, 4:53 PM
#32

I løpet av september skal Elsäkerhetsverket få en rapport fra dette firmaet, før den endelige skjebnen til de allerede installerte ladeboksene blir besegle

Läs mer här:

https://www.nrk.no/rogaland/uavhengig-firma-skal-teste-easee-sine-ladebokser-1.16510043


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I løpet av september skal Elsäkerhetsverket få en rapport fra dette firmaet, før den endelige skjebnen til de allerede installerte ladeboksene blir beseglet.
Niklas
8/18/23, 4:38 PM
#33

En extern part ska testa laddarna och lämna sin slutrapport under september.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: