Alla verkar älska Tesla Model Y
Under 2022 var Tesla Model Y den bäst säljande elbilen i Österrike, Belgien, Tyskland, Norge, Portugal, Slovenien och England.
Det var även den bäst säljande bilen oavsett drivmedel i Norge och Island.
I Australien sålde den mer än Toyota Camry. Det är första gången någon modell gjort det på drygt 25 år (minns inte exakt siffra).
I Norge slog Model Y VW Beetle's rekord med flest antal sålda bilar under en månad. VW har haft rekordet sedan 1969.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
En succé.

Jag tycker inte den är så snygg, ser lite uppblåst ut, men det kanske är mycket bil för pengarna i batterikapacitet och lastförmåga.
#2: Jag är beredd att hålla med. Jag tycker Model 3 är mycket snyggare. Och Model 3 var också roligare att köra. Men Model Y är otroligt bekväm och praktisk. Rymmer väldigt mycket och man sitter bra.
Så på sätt och vis kändes Model 3 som en ungdomsförälskelse i någon man inte kunde sluta titta på, det var spännande och man var småkåt hela tiden. Model Y är mer som en långt äktenskap med mer vardag och stabil långsiktig kärlek och respekt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#3: 😊
Ryms dessvärre inte i min budget.
#5: Nej, priset (och priset på försäkring) är det i särklass tråkigaste med elbilar.
Men om ca 20 månader bör det komma ut en större mängd begagnade Model Y på marknaden då många som började leasa när dom kom till Europa har haft dom i tre år och byter bil.
Men Model 3 Standard Range är nog utan den mest prisvärda elbilen sett till pris, räckvidd och säkerhet. Efter fyra år med elbil har jag insett att jag hade klarat mig med kortare räckvidd, snarare än jag tycker räckvidd är ett problem.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#6 Vi får se vad framtiden erbjuder, men gissar på ett bredare utbud (och lägre priser).
#7: Ja, det tror jag vi kan vara säkra på. Tidsplanen är den osäkra biten.
I Kina har man sänkt priserna som en del av att Tesla ser att råvarorna blir billigare igen. Prishöjningarna var på grund av dyrare råvaror och för hög efterfrågan som ledde till pinsamma väntetider.
Förhoppningsvis kan vi följa efter.
Jag skulle gärna se en tvåhjulsdriven version av Model Y med mindre batteri och därmed lägre pris. Lite som Model 3 Standard Range.
1 mars ska man även ha en presentation där man bland annat ska prata om tredje generationens plattform, vilket dom flesta antar kommer handla om en billigare kompakt version. Sen när en sådan eventuell bil kommer, det är ju något annat. Lol.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#8 Vem vet? Framtiden har en förmåga att ta oväntade vändningar. Inte alltid, men ibland.
Nu har Tesla sänkt priserna rejält även i EU. Och det finns en Model Y med bakhjulsdrift, kortare räckvidd och därmed lägre pris.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#10: Vad kostar en sån Model Y i standardutförande?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
539990 kr.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM