Annons:
Etikettnyheter
Läst 68 ggr
Niklas
2022-03-14, 12:23

”Sverige kan tvingas ransonera bensin och diesel”

Skönt att köra eldrivet om det skulle bli så. Samtidigt skulle jag tycka det var okej att ransonera om det är priset för att strypa Rysslands tillgångar.

Vänliga hälsningar, Niklas
Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Annons:
Sindri
2022-03-14, 13:03

Jag känner mig inte helt bekväm ändå. Var kommer elen ifrån? Det har ju eldats en del i svenska kolkraftverk på sista tiden. Och hur ren är elen vi importerar?

Carmarino
2022-03-14, 13:05

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Om vår elförbrukning fortsätter öka kan perioder av ransonering av el bli vanligare framtiden. I länets kommuner finns därför ett system för att kunna rikta elen lokalt vid behov.
Sindri
2022-03-14, 13:07

Ja, det borde bli det. Sjukhus, skolor, institutioner och industrier mm måste gå före.
Vem blir först att lansera ett kraftfullt batteri man kan ladda med motionscykeln?

johan
2022-03-14, 13:09

#1: Du kan kolla ElectricityMap för realtids-info om sådant. Oftast kommer importerad el från Norge och det är då uteslutande vind och vatten.

#2: Skillnaden är väl att du pekar på ett möjligt framtida scenario om förbrukningen fortsätter öka i långsammare takt än ny produktion kommer upp. Bensin är ett akutproblem.

Man kunde ju önska att inte 80 % av all vindkraft stoppas innan den ens kan byggas. Men tydligen är det bättre att elda olja från Ryssland.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-03-14, 13:37

#1: Absolut, det finns problem med elektricitet också! Men ur ett här-och-nu-perspektiv känns el tryggare och mindre problematiskt.

Vi har solpaneler så en del av bil-strömmen skulle vi kunna producera själva och vara säkra på ursprunget av.

Jag hoppas fler ser möjligheterna med att installera egna solpaneler. Det skulle kanske kunna bli svaret på elförsörjningen för hushåll i framtiden.

Niklas
2022-03-14, 13:39

#3: Ett batteri att ladda med motionscykeln är jag rätt säker på att du kan få tag på redan. Det låter oerhört enkelt och okomplicerat. 🙂

Annons:
Carmarino
2022-03-14, 13:56

#4: Enligt SvD Näringsliv är det inte helt omöjligt med elransonering i södra Sverige. Där bor jag, så det berör mig. Nu har jag inte råd att köpa en elbil, men även om jag hade haft det så hade jag inte haft möjlighet att ladda den någonstans i närheten. Bor man i hyreshus med garage utan både eluttag och solpaneler på taket så är det inte bara att koppla in bilen i närmaste uttag.

https://www.svd.se/varnar-ryska-beskedet-kan-leda-till-ransonering
(Betalartikel, men i ingressen nämns elransoneringen i södra Sverige.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ännu högre elpriser än i december. Det kan bli konsekvensen av en upptrappad konflikt mellan Europa och Ryssland. I värsta fall kan resultatet bli elransonering i södra Sverige, enligt experter som SvD talat med.
johan
2022-03-14, 14:01

#7: Med dom förutsättningarna är det självklart krångligare med elbil. Förnekar inte det alls. Men det är också så att folk som inte har elbil tycker det är mycket krångligare än folk med elbil.

Det är inte särskilt svårt att hitta laddare. Ibland kanske man får ställa bilen där medan man går en promenad, jobbar, eller liknande. Andra laddare är snabba. Allt beror på vad som passar bäst för stunden och vad som finns.

Jag testade en månad att inte använda min hemmaladdare bara för att känna hur det hade varit att leva med elbil, utan hemmaladdare. Gjorde dessutom utmaningen svårare genom att enbart ladda på gratisladdare. Det fungerade bra och var inte svårt. Men hemma-laddning är obeskrivligt bekvämt. Slår att tanka en bensin bil i både tid och bekvämlighet. För att inte tala om kostnad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
2022-03-14, 14:15

#8: Nej då, det finns många laddare här i stan, men de närmaste ligger 1-2 kilometer härifrån och med söndervärkta knän är det ingen sträcka jag skulle klara av att gå fram och tillbaka för att tanka bilen. Så för min del fortsätter jag med min "gamla Bettan" tills hon klappar ihop. Det blir mycket billigare även om bensinen är dyr. Kan köpa rätt många liter för de tusenlappar en elbil kostar, plus att jag inte kör särskilt mycket per år. Brukar klara mig i några månader på full tank = 40 liter. 😊

johan
2022-03-14, 14:22

#9: Ja, så är det nog. Det blir mer motiverat med nyare elbil desto mer man kör. Man får ta fram sin miniräknare och se när milen man kör gör att man sparar pengar på drivmedel i större utsträckning än den dyrare fasta kostnader är.

Men har sett att man nu kan leasa begagnad Renault Zoe inkl. allt utom el för 1950 kr / mån. Då ingår alltså försäkring, däck, service, etc, etc. Ingen bil man kör på långsemester med, men som vardagsbil som man åker till jobbet med, handlar, etc, så är den rätt perfekt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: