Annons:
Läst 81 ggr
M
2021-12-20 08:30

Elbil Hemmaladdning strategi

Vad är egentligen effektivast vid hemma laddning? Lägsta möjliga Ampere så bilen är klar på morgonen? Eller högsta möjliga för att korta laddnings tiden?

Har årstid betydelse?
På vintern: Behöver batteri värmas så då kanske bättre att ladda så kort tid som möjligt?
På sommaren: Noterat att bilen står och kyler långa tider varför det kanske är effektivare att sänka ladd styrka för att undvika att behöva kyla (antagligen bara fläkt som snurrar så mindre betydelse)

Någon som kan förklara hur det egentligen ligger till?

Annons:
johan
2021-12-20 09:44
#1

Du kommer få högre förluster om du laddar med låg effekt, speciellt vintertid. En del av energin kommer gå till att värma batteriet.

Jag laddar med 16A * 3 faser nattetid. Då är det dessutom minst risk att du har annat i hushållet igång med hög effekt, så risken att en säkring går är liten.

Om elbolag börjar införa effekttariffer kan man nog fundera på om det är bättre att sänka effekten om man främst är ute efter att betala så lite som möjligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-20 12:51
#2

Hur är det med batteriets livslängd då?

Bilbatterier ska inte vara helt ur- eller fulladdade längre än nödvändigt. Jag har resonerat att långsam laddning, när strömmen är som billigast, innebär att batteriet befinner sig på hälsosamma laddnivåer längre perioder än om jag laddar det snabbt och det sen står fulladdat till nästa gång vi ska använda bilen. Skillnaden kanske är försumbar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-12-20 14:43
#3

11 kW tycker jag inte är snabbt. Och jag laddar sällan mer än till 90 %.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-20 15:21
#4

Jag tycker inte heller att 11 kW är snabbt, men när det gäller nattladdning är det snabbare än 6 eller 3 kW. Laddar jag från midnatt på 11 kW är bilen fulladdad efter tre timmar (om den vore tom innan). Laddar jag med hälften är den inte färdig förrän någon timme innan vi ska använda den. De tre timmarna när den står fulladdad kanske inte påverkar batterihållbarheten märkbart.

Är det i Teslan du ställer in laddslut vid 90 procent? Det skulle jag vilja göra men det finns inte i Tibbers app.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2021-12-20 15:25
#5

Kan ställa både i bilen och appen.

Laddar aldrig 100 %, inte ens inför långresor. Men om du känner att du måste det är det nog bra att den är klar så tätt inpå att du ska använda bilen.

En fördel med att se till att laddning är klar precis innan du ska iväg är ju att batteriet är varmare och därmed drar mindre när du kör.

Känner du att du måste ladda till 100 % för att det ska räcka för vad du kör under dagen? Annars borde du väl kunna sätta en gräns p å 90 % både i bilen eller på laddaren?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-20 15:27
#6

Det finns ingen inställning för maxladdnivå i vare sig bil eller app tyvärr. Det är därför jag saknar det. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2021-12-20 15:42
#7

Det låter ju helt otroligt. Eller är det så att din bil har en batterikemi som vill bli laddad till 100 %? LFP-batterierna i dom billigaste Teslorna trivs t ex bäst att få laddas fullt.

Vad har du för Laddbox? Det är inte så att det finns stöd att sätta laddnivå där?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2021-12-20 16:36
#8

#7: Easee heter laddboxen. Jag har inte hittat någon inställning i vare sig appen till den eller i bilen eller bilens app. Däremot hittade jag alldeles nyss en diskussion om laddningen i BMW i3.

» Show charging rate and set charge limit on BMW i3? | Speak EV - Electric Car Forums

Det verkar som om BMW har begränsat ”full laddning” till en trygg batterinivå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Hi everyone, I've been driving a 2019 BMW i3 for a while now and I've been wondering a couple of things. Is it possible to show current charging rate (for...
Upp till toppen
Annons: